Jag har fått en in större summa. Efter ett par möten på bank har jag kommit till fram till en strategi. Men vägen dit var inte helt vad jag hade hoppats på.
Efter första mötet så var det aktiva fonder, fastighetsaktier och en del räntepapper som rekommenderas.(1,4% i kostnad)
Vi motsatte oss det förslaget och önskar global index fond samt räntepapper.
Storebrand global index fond Men så slänger dem in ett sverigeindex som motsvarar 20% av sv aktiekapitalet. Så 80% storebrand 20% sverigeindex
Detta utgör 50% av pengarna.
De resterande investeras i DNB likviditet A.
(Defensiv portfölj)
Tanken är att ha de där i 15 år eller längre.
Utryckte att jag enbart önska en bred global indexfond och ej en sverigefond. Det jag har fått med mig från er är att investera brett och inte ha någon “home bias” eller andra inspel av godtyckliga åsikter om varför man ska investera i marknaden jag bor.
Jag kan ju tycka att de på pb borde rekomendet global index på första besöket…
Om strategin är en global indexfond och/eller i kombination med räntor borde du kunna hantera det själv utan hjälp från PB. Låter som att de tar en extra avgift bara för att det hanteras via PB?
Alternativt föreslå att de får ta betalt i form av provision på den överavkastning som de kan generera över globalt index
PB är gratis. Men kan tillägga att jag inte kan det här med räntepapper. Jag läser.på om hur ni på RT investerar i tillägg till att fakta-checka på Google.
Antingen kör du bara räntorna på fasteäntekonto, välj det konto som ger maximalt med ränta.
Sedan kan du balansera mellan räntor och indexfonden en gång per år. Indexfonden kör du i ISK eller KF och räntorna eventuellt utanför.
Vet du att du inte skall använda eller ombalansera något på +30 år är det bättre att INTE kör ISK eller KF.
Eftersom 30 % i slutet av +30 år blir mindre, är avkastningen +400 % vilket inte alls är orimligt efter 30-40 år kan du scablonbeskatta med 20 % vilket är ännu bättre.
Men planerar du att använda/ombalansera pengarna inom 30 år är det sannolikt bättre med årlig skatt i ISK/KF
När något är gratis så är det antingen för att 1: du är produkten, eller som i det här fallet, 2: banken lockar med gratis ”rådgivning” som i själva verket är ett förtäckt säljmöte.
Om du vill ha neutrala och kompetenta råd så finns det att få, men då kostar det lite gran för själva rådgivningen. Å andra sidan slipper du känslan av att personen på andra sidan bordet har en dold agenda.
Det är som nämnt ovan gjort 2-3 försök till att sälja in produkter mer relativt hög avgift (över 1 %). Men då jag läst och lyssnat på rt över längre tid så har jag fått en bild av 1) avgifter 2) msci global index över tid är det bästa rent generellt. 3) ha en del räntepapper som bromsar eventuell nedgång, men som även bromsar uppgång.
Således har jag svårt att se varför jag inte ska vara där. Får en massa annat gratis. Samtidigt får jag rabatt på bankens indexfond på 0.1%.
Förstår att folk är supercyniska, men om man redan vet vad man ska ha, vad är problemet med att vara med i PB?
Den är billigare än listpriserna för de större fonderna, klp,storebrand,dnb. Så det blir säkert detsamma som för ananza/Nordnets egna fonder.
Reseförsäkring hela året för mig och familjen. Gratis.
Tillgång till olika kurser/föreläsningar. Gratis.
Kurs för barnen när de blir lite äldre om förvaltning. Gratis
Lounge access. Gratis
Utformning av testamente med jurist. Gratis.
Concierge. Ny tjänst som är riktigt riktigt bra. Även den gratis.
Gratis initial / generell skatteplanering. Men måste betala om jag vill ha skräddarsydd sådan.
Bjudmiddagar och bjudresor.
Säkert några till som jag glömt.
Sen kanske jag aldrig kommer använd alla tjänster. Men upplever att pb har fått ett dåligt rykte utan att det är befogat.
erbjuder Nordnet en gratis plattform? Banken har såklart en plattformsavgift som alla andra banker. Så om avgiften på fonden är 0,19 så är det uppdelat som så att 0.1 är till fondförvaltaren och 0.09 är till banken… plattformsavgift.
Har du mkt pengar så blir det motiverat att erbjuda något i gengäld.
50% i en korträntefond med en sparhorisont på 15+ år är konservativt.
Stay Rich portföljen är 50/50 aktier/räntor men då är det längre obligationer för att få bättre avkastning på räntedelen. Inte en likviditetsfond som DNB.
Stay Rich kan man absolut ha om avsikten är att skydda kapitalet och få en lägre men vettig avkastning. Om man vill ha högre avkastning men ta högre risk så kan man öka aktieandelen. Jag tror rätt många här har 100% aktier på 15+ års sikt. Men du måste ju hitta vad som passar dig. Risk mot avkastning för din situation.
Aktiedel med 20% Sverige / home bias är inget ovanligt. Det är ju det Lysa använder som år generella rekommendationen från RT. Jag själv har 10% Sverige och andra har 0% utöver det som finns i globalfonden. En smaksak så återigen upp till vad du vill. Storebrands globalfond år ju bra eller så tar man Länsförsäkringar global index om man inte vill ha med tillväxtmarknader.
Räntedelen. DNB Likviditet är lite som att ha det på ett sparkonto och det är ju sällan man sätter hälften av pengarna på ett sparkonto. På så lång sikt så hade jag kollat efter följande räntefonder som är lite längre med 3-10 års duration. Du kan ta en eller alla fyra och fördela jämt så blir det en bra mix. Själv kör jag 25% av varje om det är en större ränteandel och om alla är tillgängliga
AMF Mix
AMF Lång
Storebrand Obligation
Captor Iris
Du kan söka på forumet efter andra trådar där det diskuterats räntefonder för att sätta dig in mer i det. Ska du ha 50% av pengarna i räntefonder så tycker jag det är en förutsättning, att du sätter dig in i det lite.
Pengar som ska vara tillgängliga inom 3 år får stå på sparkonto med ränta.
PB år jag också skeptiskt till. Gratis är nästan aldrig gratis. Det kan också vara så att de vill låsa fast en till banken så man har svårare att flytta. Men visst om du trivs med banken så är det väl OK. Se bara upp och läs det finstilta för det är oftast där avgifter står.
Det finns ju inga problem i sig att vara PB-kund, men personligen föredrar jag att inte behöva utstå illa förklädda säljförsök från någon med mindre koll och formell kompetens än vad jag själv har, i en form där vederbörande har väldigt begränsade incitament (och kunskaper) att göra mig rikare. Dessutom ser jag ingen riktig uppsida alls.
Jag är därför kund i Avanza och Nordnet för jag sköter mitt eget sparande utan att behöva lägga tid på jobbiga säljare.
Därutöver har jag SEB som bank för lönekontot och även bolån. Men jag har gjort det väldigt klart för gammelbanken att jag inte är intresserad av ”rådgivning”.
Jag har i stora drag ingen kompetens. Så de vet säkert mer än mig. Nen jag hör det du säger, jag kan tycka det larvigt med kostym och möte på möte. Men i slutet av dagen gick jag för strategin som ofta rekommenderas här. Dvs bred global index. Tycker det är trevligt att använda dem som ett bollplank eller i vissa tillfällen få saker förklarat för mig.