Nordea sänker förvaltningsavgifterna på indexfonder till 0,19 %

Bl.a. total avgift på 0,20 % för globalfonden (indexet MSCI World NTR). Kul med lite prispress på indexfonder, från en storbank dessutom.

15 gillningar

Som jag förstår det så kostar de samma som andra bankers billiga globala indexfonder, inklusive alla avgifter? Om man läser i texten.

0.21-0.25% är väl standard?

1 gillning

Ja alltså är ju ingen revolution om man ser till hela marknaden, men av storbankerna är det väl bara Swedbank som legat däromkring tidigare. Man kan väl tänka sig att de mindre bankerna behöver ligga lägre för att kunna konkurrera då en storbank har andra fördelar.

3 gillningar

LF global har samma. Vilka banker tar mer än 0.25% för en passiv global indexfond?

Trodde som sagt det var standard.

Edit
Låter mer som en reklamgimmick att de skulle vara billigare än andra, trots att de kostar precis lika som andra.

1 gillning

Nordeas passiva har länge kostat 0,40% så detta är mer av en (välkommen) anpassning.

9 gillningar

Bra att den sänkt då, men konstigt att de ens haft kunder som ägt den. :see_no_evil_monkey:

Lite som att betala 40kr litern för mellanmjölk.

6 gillningar

SEB tar 0,47% för SEB Global Indexnära C USD - Lux

Fast SEB erbjuder LF global för 0.20%. Så samma där, konstigt att kunder ens väljer de dyra fonderna.

2 gillningar

Bankernas fonder rekommenderas ofta av deras kunniga och helt oberoende kundvänliga experter. Handelsbankens globalfond kostar också 0,4%.

4 gillningar

Jisses.

Tur Småspararpodden har en bra fondguide, bara knappa in sin bank, sen kommer lämpligaste fonden på den banken upp.

Betala inte mer än 0.25%!

2 gillningar

LF Global finns ej att välja för tjänstepensioner hos SEB.

Hur är Nordea global passiv jämförelse med Dnb global? Vilken är bredast ?

1 gillning

Finns guide för tjänstepension också om jag inte minns fel.

Har min på Swedbanks Robur Access global, 0.25% avgift.

Ja, relativt är det en rätt rejäl sänkning. Positivt.

Såhär svara guiden, lite surt om man inte har möjlighet att byta bank.

Jag kunde dock byta bank, gjordes i vintras.

Bra nyheter! Konkurrens pressar priserna!

2 gillningar

Är det denna fond som avses: Nordea Global Passive A growth SEK ?

Den ser ut att sakna ESG inriktining? Då är det i så fall den bästa fonden i klassen just nu efterson DnB Global Indeks tar 0.2% i avgift?

1 gillning

Det ser ut att vara samma, ja - ISIN FI4000046685.

Angående ESG: artikel 6-fond enligt SFDR (DnB ligger på 8?). Citat från produktbladet: “Hållbarhetsrisker integreras i investeringsbeslut, utan att fonden främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper eller har hållbar investering som mål. Det innebär att fonden följer Nordeas policy för Ansvarsfulla investeringar men har inga ytterligare hållbarhetskriterier.” Så du kanske har rätt?

1 gillning

Den kostade ju 0,4% tidigare så det är en stor sänkning.

1 gillning

Verkligen. Typ halvering av avgiften.