Sänkningen är jättebra. Frågan är bara varför de tog ut för hög avgift innan?
Nåja, så har de väl inte sålt in den, vad jag sett. Men med förvaltningsavgift på 0,19 är den väl nu med på prispallen i alla fall.
Kan ju också, som konstaterats, vara att man sitter med den i tjänstepension och t.ex. inte vill flytta pga lägre bolåneränta. Eller att man föredrar den av ESG-skäl. Eller att man är paranoid och vill sprida ut sig på flera indexfonder. ![]()
Jag kommer ihåg att jag kikade på fonden och den hade ESG och exkluderade bolag.
Kan räcka med att vara otrogen mot sin bank, lägg nysparande i något vettigt.
Och räkna på det, kanske det är billigare på sikt att flytta lån och sparande. Ränta på ränta har rätt häftig effekt, på gott och ont.
Fast just tjänstepension kan man väl sällan flytta bara delar av, är väl allt eller inget.
Därmed så klart inte sagt att jag tycker systemet med rabatter på bolån eller tjänstepension är något bra, men är ju likväl något som många behöver förhålla sig till pga storleken på beloppen.
Ämnet byta bank togs upp i ekonomiakuten nyligen. Värt att lyssna på.
https://open.spotify.com/episode/5237EBR2s1a4yxYKahX4O7?si=eSio9tC1QZyKV6pJdi7A2A
Innehav i top 20-30 skiljer sig från msci world index, av beskrivningen på avanza verkar hållbarhet beaktas
Är det mer eller mindre ESG i en artikel 6 vs artikel 8 fond.
Lägre = mindre. Därav skriver också Ava nej till begreppet hållbarhetsfokus.
6 är mindre än 8 ![]()
Jag tycker det ser ut att vara ganska snarlikt innehåll med Dnb Global indeks.
DNB: Aktieinnehav: 1 272
Nordea: Aktieinnehav 1 262
Jag tror inte den har någon ESG inriktning att prata om, det skiljer bara 10 aktier och typ hela top 25 listan ser nästan identisk ut (tror skillnaderna beror på att man tagit ett utdrag vid olika tider).
Länkar till morningstar med portföljerna:
https://global.morningstar.com/sv/investeringar/fonder/F00000YXNY/portfolj
https://global.morningstar.com/sv/investeringar/fonder/F00001ET24/portfolj
Du har helt rätt. Kör man redan DNB Global Indeks S finns det knappast någon anledning att byta till Nordeas globalfond. Dvs. om inte DNB får för sig att skruva på hållbarhetskriterier för fonden.
Har man redan Dnb Global Indeks S så är man hemma.
Om man planerar att investera så ser jag Dnb Global Indeks S och Nordea Global Passive A growth SEK som likvärdiga alternativ efter prissäkningen. Så jag skulle säga att vi inte längre har en ensam krona på toppen för globalfonder utan vi har nu två alternativ.
Mest troligen är PLUS-fonders nya intåg som sätter eld i baken på Nordea.
Härliga tider!
Och jag som har en bokad dag med min moster som sitter hårt fast i Nordeanätet och vill ha hjälp att byta fonder. Rena julafton med den sänkningen för henne.
Jag gjorde en CTRL + F med kontroversiella bolag i fulla listan av innehav här Fondlista – se vårt fondutbud och aktuella fondkurser | Nordea Och hittade 0 resultat, varken altria, lockheed martin eller liknande
Har du en länk till fulla listan med innehav på DnB Global Indeks också? Finns dessa bolag med där?
Även DnB exkluderar vissa bolag ser det ut som: “Dock hålls företag som inte uppfyller DNBs etiska minimistandard utanför fondens investeringsområde.”
Hittade en lista med exkluderingar här:
Lockheed Martin t.ex. finns med på den listan…
Självklart, det är ju det som är poängen. Båda är dåliga.
3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: PLUS-fonder utvärderar (bland annat) ny globalfond 2025