Jag har en fundering på olika Globala indexfonders avgifter.
Jag har en hel del pengar i Handelsbanken Global Index. Denna fond har ca 0,2% högre avgift än de flesta andra Globala indexfonder som bl a LF Global Index och Robur Access Global A. 0,2% högre avgift låter inte så mycket men låter man pengarna stå i många år säg 3o år till 8% avkastning blir det en stor skillnad i slutsumma.
Ska man byta eller behålla, har denna fond i Handelsbanken något som gör att den är värd en högre avgift? Vad jag kan se på historiken har denna fond lägre avkastning än andra nämnda Globala indexfonder i inlägget.
Jag flyttar över mer och mer till Avanza för att komma kunna ha ett bredare utbud och komma ner i avgifter.
Handelsbankens globalfonder är inte riktigt som andra globala indexfonder eftersom de är mörkgröna dvs de värderar hållbarhet högre än de flesta andra globala indexfonder. Det kan vara värt den högre avgiften om det är viktigt för dig. Annars kan du lika gärna byta till en billigare fond.
Lutar åt att successivt byta över till billigare index fond. Känner inte att den högre avgiften för Handelsbanken motiverar även om den har mer hållbarhetstänk. Tänker mer på avkastningen i långa loppet.
För flera år sen så började jag månadsspara 1000kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag åt min 87-åriga mor.
Mest för skoj skull då jag själv var ny i “branschen” och ville visa mor vad ett ISK-sparande och fonder kan få pengarna att växa.
Har inte tänkt så mycket mer på det men i helgen när jag var hem till mor och styrde upp lite med räkningar så slog det mig att ni här på Forumet rekommenderar att Spiltan Aktiefond Investmentbolag kan man ha som “lekhink” och inte 100%.
Mor har ISK hos Handelsbanken och frågan är då vilken globalfond hos dem jag ska skyffla över dessa numera 100.000kr till ?
Man ska inte glömma att förutom att vara mörkgrön innehåller Handelsbanken Global Index även emerging markets, sen ska jag låta det vara osagt huruvida det motiverar den högre avgiften.
Handelsbanken har ju DNB Global Indeks också, vet inte exakt hur den står sig mot LF, men tror den är lite bredare. Handelsbanken är dessutom ett av få ställen där man kan köpa Dimensional World Equity.
Sitter för övrigt och funderar på samma sak, har väl ca 85% av mitt kapital i Handelsbanken Global index och funderar på att byta, men i huvudsak pga. ESG fokuset och den exkludering det innebär.
Snyggt, där satt den
Vilken ska jag byta till?
Har nu 145.000kr på Spiltan Aktiefond Investmentbolag som ska bytas rakt av till en globalfond men vilken? @Melwa rekommenderade LF global index, ska jag skifta till den eller nån annan av dessa
Jag har en jätteladdning i LF Global, så det är svårt att säga emot @melwa i den frågan.
Väntar du länge så kommer alla ESG-hatarna in i tråden och gapar om andra fonder, men DNB Global Indeks funkar fint också.
Eller kör 50/50 i de båda för att tillfredställa nyfikenheten.
Jag verkar inte kunna “byta” utan måste sälja av allt och köpa nytt i ny fond
När jag klickar på “byt” kommmer bara Handelsbankens fonder upp.
Spelar ingen roll om jag klickar bort Handelsbanken, endast dessa kommer upp vid genvägen “byt”