HSB Bospar - ISK lanseras 19e oktober + utökat fondutbud

Ber om ursäkt om en tråd redan finns skapad för detta, men jag såg ingen :slight_smile:

Jag såg just att ISK lanseras den 19e oktober för HSB Bospar samt att fondutbudet skall utökas (tolkar jag det som?). Hoppas verkligen HSB/Danske bank tagit till sig av feedbacken från Jans avsnitt om just HSB Bospar och nu kan erbjuda lite trevligare fonder för oss som HSB Bosparar. Det ska bli spännande att se vad det innehåller!

Bjuds även på ett webbinar ser det ut som: Inspiration för ditt bosparande

Någon mer som ska lyssna på webbinaret? Eller vet någon här redan nu vad det “utökade fondutbudet” kommer bjuda på?

2 gillningar

Jag var inne och kollade just, och det går redan att öppna ett ISK för HSB bospar. Magert fondutbud, 18 stycken varav de flesta helt ointressanta (höga avgifter), men jag minns inte hur det såg ut tidigare. Hoppas det är fler på gång…

1 gillning

Danske Invest Global Index Restricted SA
Avgift: 0,53%
Tracking error: 1,20

Danske Invest Sverige Class SA
Avgift: 1,32%
Tracking error: 3,49

Hmmmm… :face_with_monocle:

1 gillning

Håller med, såg inte så peppande ut när man kollade på utbudet.

Har för mig att @janbolmeson och @carolinebolmeson har lite investerat i HSB. Skulle vara kul att höra hur de resonerar här?

2 gillningar

Byter ni till ISK nu?
Det är väl samma utbud av fonder?

Jag ligger +22% i år i den vanliga depån. Synd att HSB var så långsamma med att fixa ISK.

Jag håller på att byta nu. Lite bökigt, men hoppas bli klar i mellandagarna. Det tar lite tid att sätta upp ISK för ungarna, och sedan ska månadsöverföringen från lönebanken göras om, och sedan ska man avbryta de gamla månatliga investeringarna och lägga upp nya… smidigt är det helt enkelt inte, men kanske var jag naiv som trodde något annat :smile:

1 gillning

Don’t get me started på HSB + Danske Bank och hela den soppan. Jag har tyvärr inte jättemycket gott att säga. Det är bara lite “bit ihop och se glad ut.” Kan inte med gott samvete rekommendera det trots att vi själva har det.

Jan, har du skaffat deras ISK?

Själv hade jag inte kommit igång med HSB bospar innan ISK-möjligheten nu kom. Men nu så sparar jag på deras ISK depå i Globala (80%) och Sverige (20%) indexfonderna

Håller på att få genom flytten. :angry:

Funderar på om HSB bospar är ett bra eller dåligt alternativ att ha som exit hur bostadsmarknaden. Räknade ut kostnaden i form av medlemsavgift 300 kr/år och ökade fondavgifter på 0,2-0,3 procentenheter (5% avkastning istället för 5,2-5,3%) och fick då att det på 35 år skulle kosta totalt ca 100 000 kr eller ca 240 kr/månaden om man sätter in 500 kr/månaden istället för att investera pengarna som vanligt.

Fördelen skulle vara att man har ställt sig i en kö där det finns hyresrätter i hela landet, vilket är bra om man inte vet var man vill bo om 35 år samt att 100 000 kr kan vara en okej kostnad om det innebär att man kan frigöra kapitalet i bostaden på någon/några miljoner. Samtidigt vet man inte hur bosparsystemet ser ut om 35 år, hur hyrorna ligger och att man kommer ha ca 550 000 kr inlåst i HSB fram till man skaffar en bostad hos dem.

3 gillningar

Skatten flyttas till nästa år :sweat_smile:

Hej, Jan
Varför säljer du inte i depån själv. Flyttar likviden till ISK:n och köper på nytt.

Skattesmäll kommer du ju inte undan. Fördelen är ju att du kan välja lite mer själv datum, justera fördelningen mer mellan Sverige och global och det går snabbare :slight_smile:

Hej, Jan såg du min fråga?

Hej alla,

Jag överväger att sälja mitt innehav i Swedbanks tidigare HSBbospar fonder (Swedbank Robur Transition Global A 1,25% avg.) och placera i Danske Banks HSB Bosparfond (Danske Invest Global Index Restriced SA 0,53% avg.).

Hur har ni som haft fonder i HSB Bospar under Swedbanks tid resonerat?
Swedbank Robur Transition Global A har ju gått hyfsat bra men avgiften är ju betydligt högre än Danske Invest Global Index Restriced SA.

Jag skulle tycka det vore intressant att höra Jan resonera om detta. Litet rant och sedan komma fram till att om ni ändå ska ha detta så borde ni göra så här… och har ni gammalt konto så bör ni flytta till isk och göra så här…
Podd avsnitt eller extra för patreon.

1 gillning

Jag har nu flyttat över allt till ISK. Eftersom vi har två barn, och jag dessutom bosparar själv (mest för att jag vill ha kötid till HSB:s lägenheter framöver utan att behöva “nalla” av ungarna), så känns det inte som så där väldigt illa. 300 kr om året i medlemsavgift. Fonderna som finns att välja på är inte världsklass, men känns inte skandalusla heller om man väljer rätt. Visst kan man gå i fälla och välja en massa fonder med hög avgift, men det går att undvika det också. Om man bor i en kommun med många hyresrätter i HSB:s regi, och även om man ser det som realistiskt att köpa någon nyproduktion av HSB framöver, är det så väldigt illa?

Visst, inte en spänn mer än 500 kr i månaden per skalle, men gör man smarta val, kan sprida ut medlemsavgiften på fler och bor i en kommun med många hyresrätter som HSB äger… känns faktiskt helt ok. Särskilt nu då man kan välja ISK.

Hej!

Jag försöker göra en egen analys av HSB Bospar för att avgöra om det är värt det.

Förturen till nybygda bostäder ser jag personligen inget värde i, utan det är deras hyresrätter som kan vara intressanta.

USPen, det unika, med HSB Bospar är

• bostadskö till hyresrätter i hela landet, enklare än att hålla koll på massa små köer.
  • rätt att överföra köpoängen till familjemedlemmar.
  • hyrresreglerade och lägre hyror än nybyggenas marknadshyror, som brukar finnas tillgängliga utan nämnvärda kötider.

Det är praktiskt i två scenarion:

• Ge möjlighet till barn (och barnbarn) att flytta hemifrån till hyresrätt. Detta görs genom att börja spara till dem innan de ens är födda, och sedan överföra poängen till dem och fortsätta spara i deras namn. Efterår kan nytt sparande fortsätta i ens eget namn, för att senare överföras till nästa barn, barnbarn eller användas själv.
  • Ge möjlighet att själv flytta till hyresrätt när man blir gammal, för att låsa upp övervärdet i ägt boende och slippa ta hand om underhållet själv.

Förutsättningar för att det skall vara värt det är flera, bland annat att

• hyresregleringen fortfarande gäller om 25+ år, det vill säga att det fortfarande är kö till lägenheter.
  • HSB har kvar Bospar-systemet och sina hyresrätter om 25+ år.
  • kötiderna är kortare än ~25 år om 25+ år.
  • ens ekonomi har sparutrymme om 500 kr per månad.

Nackdelarna med HSB bospar är

• krav på att betala medlemsavgift om 300 kr per år. Denna är dock per familj, så om man sparar i flera namn är den mindre. Det ger även rätt till en del förmåner, som rabatter i byggvaruhus och försäkringar. Personligen ser jag värdet av detta som noll.
  • de högre avgifterna för fonderna. Global indexfond finns för 0,53% mot Avanzas 0,22%, och Sverigeindexfond för 0,32% istället för Avanzaz 0,22%. Dock har deras globala indexfond hemvist i Luxembourg, så i praktiken betalar de 0,18 procentenheter mer skatt, så total avgift 0,71%.
  • den kogntiva tyngden av att spara på och hålla koll på ytterligare en plattform.

Jag har försökt kvantifiera det monetära värdet av nackdelarna.

Men här kommer ett tänkbart scenario:

• 30 års horisont
  • Sparande i 1 persons namn om 500 kr per månad
  • Fördelning 20% Sverige, 80% Global.
  • Förväntad avkastning efter ISK-skatt på 7%, innan fondavgift.
  • För att kompensera för HSB-avgiften och tidsvärdet av detta, är månadsinvesteringen till Avanza istället 500 + 300/12 = 525 kr.

Värde HSB: 520 850,98 kr
Värde Avanza: 589 625,49 kr
Skillnad: 68 784,51 kr

Så, är fördelarna värt 69k kr?

Spontant, ja. Jag skulle hellre ha 521k kr och en option på hyresätt, än 589k kr. Detsamma tror jag gäller för barn/barnbarn.

Ett annat sätt att avgöra det är att försöka värdera en hyresreglerad hyresrätt. Typiskt kan hyrorna vara 6000 kr vs 11000 kr jämfört med nybyggenas presumtionshyror, det vill säga en skillnad på 5000 kr. Med en säker avkastning på 4%, skulle det kräva ett kapital på 5000*12/0.04 = 1 500 000 kronor för att kompensera. Klart mycket mer än 69k kr.

Optimera mera?

1. Det är stor prisskillnad mellan globalfonderna, men inte Sverigefonderna. Ett sätt att minska prisskillnaden är att övervikta mot Sverigefonder här, och andra fonder på andra platformar. Detta givetvis under förutsättning att man vill övervikta mot Sverige överhuvudtaget. Personligen tycker jag 20% Sverigefond, 80% Globalfond känns rimligt. Om man sparar minst 500/0.2 = 2500 kronor per månad, kan hela Sverigedelen investeras i Bosparkontot och övrigt på Avanza. Med samma parametrar som ovan, blir skillnaden 38k kr istället för 69 k kronor.

2. Går det att använda avkastningen för att få fler bosparpoäng? I FAQen står det: “Men för att kunna tillgodogöra dig en eventuell vinst behöver du sälja av hela fondinnehavet i just den fonden. Tar du bara ut en del av ditt innehav räknas den summan av från anskaffningsvärdet och risken är stor att du då förlorar bosparpoäng.” Så kan man sälja hela fonden, och köpa tillbaka till ett högre anskaffningsvärde?

Så, åsikter?

3 gillningar

Det är inte värt det.

För de som bor i södra Sverige finns Boplats Syd som har många anslutna hyresvärdar. Inklusive den lokala delen av HSB. Att stå i kö kostar 300 kronor per år. Då din beräknade skillnad är över 68000 över din tidsperiod kan jag inte se HSB Bospar som ett alternativ.

Ur mitt perspektiv är det bättre att ställa sig i kö hos Boplats Syd eller liknande där man bor och sedan investera där man vanligtvis gör det. Den största vinsten är att man slipper hantera den fruktansvärda hemsidan för HSB Bospar.

1 gillning

Ja, för ens egen del kanske det inte är värt faktiskt. Men för barn och barnbarn?

På Boplats Syd är gränsen att ställa sig i kö 17 år, i Stockholm 18 år och i Göteborg 17 år.

Jag vet inte hur det ser ut i Skåne och Göteborg, men i Stockholm börjar vettiga alternativ komma efter först 5 års kötid, och de riktigt bra är 20+ år.

USPen med HSB Bospar är då att ens barn eller barnbarn som 20-åring kan ha mer än 20 års kötid, istället för 2-3. Förstås kan kötiderna variera bland plattformarna dock.

1 gillning