Dessvärre är situationen i Stockholm väldigt jobbig. Förstår helt att man vill spara inom ramen för HSB Bospar om man bor i det området. Jag lägger in resultatet för 2021 från Boplats Syd nedan. Vilket är helt annorlunda tidshorisonter än det du beskriver för Stockholmsområdet. Vill själv tycka om konceptet, men de har schabblat något ofantligt senaste åren med produkten från HSBs sida. Helt klart fördelaktigt att vara med, som du redovisar, om man bor i ett område som tar så många år att få bostad.
Antalet personer som står i bostadskö hos Boplats Syd har under 2021 ökat med 7%, från 111 763 personer till 121 482 personer.
Medelkötiden för bostadssökande som tilldelades lägenheter under 2021 var 972 dagar, vilket är något kortare än 2020.
Hälften av lägenheterna tilldelades de med en kötid på under 2 år och nästan var tredje bostad förmedlades till personer med kötid under 1 år.
Medelkötiden för nyproduktion sjönk markant under året, från 752 dagar till 572 dagar, en minskning med 24%. Längst är kötiden för seniorboende och kortast för studentbostäder och trygghetsboende.
Lite osäker på vad du menar, men du kan inte få fler poäng totalt på det sättet – du får poäng för max 500 kr sparande per månad (5 poäng). Det finns också ett krav på att du har kvar minst det kapitalet i sparandet, och för fonder är det anskaffningsvärde som räknas.
Det som står i FAQen är att du måste sälja hela fondinnehavet i en fond för att kunna göra ett uttag av vinst i fonden från bosparet för att inte förlora poäng. Om du t ex har sparat 20.000 i en fond som ökat i värde till 30.000 kan du sälja hela innehavet och då ta ut 10.000 utan att förlora poäng eftersom det då står kvar 20.000 på kontot (som t ex kan placeras i ny fond), alltså den summa som måste stå kvar. Om du skulle sälja bara 10.000 kommer anskaffningsvärdet för kvarvarande fondandelar värda 20.000 att vara endast 13.333 kr, och du kan då inte ta ut mer än 3.333 kr från bosparet utan att förlora poäng.
Men om du realiserar en vinst och låter de pengarna stå kvar så kan de generera 5 nya poäng varje månad utan att du sparar nytt – så länge totala anskaffningsvärdet på kapitalet är minst lika högt som det totala poänggrundande beloppet (500 kr per månad). Alltså – de 10.000 i reavinst i exemplet gör att du kan få 5 poäng varje månad i 20 månader om de får stå kvar i bosparet, utan att du behöver spara någon ny femhundring de månaderna. Kanske var det så du menade?
Väcker liv i denna tråden igen, loggade in på Danske bank och skulle titta till fonderna. Såg då till min förtjusning/förvåning att det verkar som att utbudet utökats? Bland annat verkar Länsförsäkringar Global index finnas nu? Eller ser jag i syne? Jag har bara ett konto, HSB depå och söker bland kurslistan så jag antar att det som kommer upp är möjligt att köpa och få poäng för? Skulle någon mer kunna ta en titt?
Misstänkte det, jag blev nog bortfintad av danskebanks minst sagt lite omoderna och inte speciellt intuitiva placeringssida. Jag gick in på köp/sälj och gjorde en sökning. Tänkte att den bara skulle ge mig HSB alternativen då jag valt det som konto till vänster. (har inte heller något vanligt konto här)
Jag provade nu, tyvärr kommer man inte vidare förbi köpsteget. Jag fick “värdepapper är inte tillåtet att handla på HSB Bospar” som felmeddelande @Jacob_Skj@janbolmeson