Bästa fonderna 2021 | Låt oss sätta ihop listan tillsammans

Ok, då är det snart dags för sammanställningen av de bästa fonderna för 2021. Jag tänker att vi hjälps åt så sammanställer jag det i en lista. Syftet med listan är att ta fram de finaste ingredienserna som man sedan kan använda för att sätta ihop sina egna portföljer.

Jag tänker att vi utgår från följande kategorier. Jag kommer efterhand uppdatera listan med de förslag som vi tar fram gemensamt. :slight_smile:

Uppdatering per 210117

Då är artikeln med hela listan publicerad

Här finner du en lista med alla fonder och mer data om respektive fond:

1 gillning

här kommer mitt bidrag på de fonder jag själv äger och månadssparar i. Har egentligen inget argument till mina val mer än att rikatillsammans har rekommenderat de flesta av dem. Mina AMF-fonder (småbolag + stilla havet) var det min sambo som hittade, rimligt låga avgifter (0.4-0.5) och bra historiskt avkastning (förvisso ingen garanti för framtida sådan, som vi ju så väl vet :slight_smile:

• Globalfond (MSCI World) = LF global indexnära
  • Sverige (storbolag) = SEB Sverige hållbar
  • Sverige (småbolag) = AMF aktiefond småbolag (har dessutom gått som tåget i år)
  • Asien & Australien (“Pacific”) = AMF aktiefond stilla havet
  • Tillväxtmarknader (“Emerging markets”) = Swedbank robur access asien
  • Kompletterande sverige = spiltan investmentbolag aktiefond
1 gillning

Jag bidrar med:

Passiva fonder:
Sverige (småbolag): PLUS Småbolag index (billigaste svenska småbolagsfonden?)
Sverige (storbolag): PLUS Allabolag Sverige Index (billigaste breda Sverigefonden?)

Aktiva fonder:
Sverige (småbolag, aktiv, bransch): Robur Ny Teknik (lång och bra historik och något lägre avgift än konkurrenten TIN Ny Teknik. Verkar ha klarat förvaltarbyte bra)

Räntefond:
AMF räntefond Mix (mycket globala statsobligationer): Låg förväntad avkastning men var stabil under corona-kraschen vilket är en bra egenskap. Valutasäkrad om jag förstått det rätt.

Håller med dig PerW. Billigast är bäst om det följer samma index. Finns ingen anlädning köpa Seb Hållbar Sverige indexnära då den har samma innehav som Plus Allabolag Sverige index.:+1:

LF Global indexnära(Global)
Avanza EM(Tillväxtmarknad)

Aktiva (Bästa totalt om man vill ha mycket avkastning långsiktigt)

Spiltan aktiefond investementbolag

Nischfond hållbarhet: Proethos fond, lägst avgift (?) bland ett antal aktiva miljöfonder. Bäst utveckling av alla mina fonder sedan årsskiftet.

Är det här för att öka exponeringen mot Australien? Man får ju mer Japan med på köpet, men det verkar vara mer aktiva val. Den ser ut att ha gått bra (ungefär samma som robur access asien), men funderar på anledningen till att man väljer in den i portföljen. Jag själv har kompletterat Avanza Emerging Markets med robur access asien för att tilta mer åt asien, mest på en gut feeling.

Mina val är i stort baserat på hur modellportföljerna såg ut för 2 år sen, men kan bidra med ett par tankar:

• Avanza Global - fördel: belåningsbar på Avanza
  • LF Global Indexnära - fördel: nog en gnutta billigare om man räknar med skatten + snabbare köp och sälj (1 dag)
  • PLUS Alla bolag sverige - har inte bytt till denna från SEB sverige, men ser intressant ut.
  • Spiltan investmentbolag - jag har kört denna som sverigefond i mina enkla portföljer där jag bara har 3 aktiefonder.
  • Handelsbanken realräntefond - denna slängde jag för nåt år sen (efter artikel på morningstar som figurerade här på forumet) till förmån för AMF räntefond mix.
  • Spiltan räntefond - har jag kvar, men har kompletterat med AMF räntefond mix i vissa portföljer

Bidrar med följande:

• Europeiska aktier
    AMF aktiefond Europa. Har gått bäst enligt Fondtoppens topplista över europeiska fonder de senaste 5 månaderna (med en förvaltningsavgift på Max 0,5)

• USA (storbolag)
      SPP aktiefond USA
      Bra historik, låg förvaltningsavgift och godkänt värdepapper för avanzas superlån
  • Fastighetsfond (Sverige)
    Går det att säga något annat än Länsförsäkringar Fastighetsfond här? Fantastisk historik

• Investmentbolag
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag då denna har billigast förvaltningsavgift. En nackdel är stor viktning mot investor och industrivärden

• Årets bubblare
    Kvartil Investmentbolag + calculus
    Spännande fond som viktar innehav efter substansrabatt. Skapar mervärde enligt mig då detta blir något av en ”value” fond vilket har givit bra avkastning historiskt

1 gillning

Purjo: Jag ville ha lite mindre exponering mot kina och mer mot just japan och australien. Har nu 8.5% mot stilla havet och 8.5 mot asien (swebank robur). Funderar dock på att minska exponeringen till 5% vardera, har inga logiska eller hållbara argument egentligen mer än att jag är lite osäker på vart Kina är på väg. Men det gäller ju egentligen börsen som helhet - vi vet inte vart den är på väg :slight_smile:

2 gillningar

Eftersom det inte finns någon billig fond för globala småbolag så lägger jag in två ETF:er för globala småbolag istället med dess förvaltningsavgift:

0,35 % iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc
0,45 % SPDR MSCI World Small Cap UCITS ETF

Till detta ska man då även lägga till avgifter i samband med valutaväxlingen (0,25 %) samt spread som tas i samband med köp och sälj. Men äger man dessa tillräcklig lång tid blir dom billigare än tex Handelsbanken Global Småbolag med avgiften 0,71 %.

4 gillningar

Sammanfattning över förslagen per 2020-12-29 kl 23:30

Passivt förvaltade indexnära aktiefonder

• Globalfond (MSCI World)
    • Länsförsäkringar Global indexnära
    • Avanza Global
  • Globalfond (MSCI ACWI)
  • Globala (småbolag)
    • iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc
    • SPDR MSCI World Small Cap UCITS ETF
  • Europeiska aktier
    • AMF aktiefond Europa
  • Sverige (storbolag)
    • SEB Sverige Hållbar Indexnära
    • PLUS Allabolag Sverige Index
  • Sverige (småbolag)
    • AMF Aktiefond Småbolag
    • PLUS Småbolag index
  • USA (storbolag)
    • SPP aktiefond USA
  • USA (småbolag)
  • Asien & Australien (“Pacific”)
    • AMF aktiefond stilla havet
  • Tillväxtmarknader (“Emerging markets”)
    • Swedbank robur access asien
    • Avanza Emerging Markets

Räntor

• Svenska stats- och bostadsobligationer
  • Svenska realräntor
    • Handelsbanken realräntefond
  • Svenska företagsobligationer (investment grade)
    • Spiltan räntefond
  • Svenska företagsobligationer (high yield)
  • Svensk penningmarknadsfond
  • Globala statsobligationer
    • AMF räntefond Mix
  • Globala företagsobligationer (investment grade)
  • Globala företagsobligationer (high yield)
  • Globala realräntor
  • Gröna obligationsfonder
  • Bästa sparkontot

Om du kan hitta räntefonder med valutasäkring så är det för en fördel. Om du dessutom kan ge exempel på både lång och kort räntefond i samma kategori än bättre.

Nischfonder

• Speciellt hållbara / etiska fonder
    • Proethos fond
  • Fastighetsfond (svensk)
    • Länsförsäkringar Fastighetsfond
  • Fastighetsfond (utländsk, finns det någon REIT vi kan köpa)
  • Investmentbolag / konglomeratfond
    • Spiltan Investmentbolag Aktiefond
  • Råvarufond
  • Guldfond
  • Silverfond
  • Reala tillgångar

Årets bubblare - Aktivt förvaltade aktiefonder, faktor-fonder eller precis vad du vill

• Årets aktiva fonder
    • Robur Ny Teknik
    • TIN Ny Teknik
    • Kvartil Investmentbolag + calculus
3 gillningar

Jag tycker om att komplettera mina globalfonder (SPP/LF) med:

• Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD (VWCE/VGWL)

Dels följer den ett annat globalindex, och dels kan man välja den utdelande varianten. Det sistnämnda är praktiskt för att slippa tänka på att ha likvida medel tillgängliga för att betala avkastningsskatten om man har sitt sparande i en KF.

Det finns ju förstås motsvarande ETF-er för MSCI-indexen också. Exempelvis dessa:

• Xtrackers MSCI World UCITS ETF (XDWD/XDWL)
  • Xtrackers MSCI AC World UCITS (XMAW)

Jag ser dock ingen riktigt poäng med att använda dessa framför LF- och SPP-fonden.

Räntedelarna (om man nu ska ha några) brukar jag också komplettera med någon ETF. Det finns ju en hel del att välja på. Till exempel

Globala statsobligationer:

• iShares Global Govt Bond UCITS ETF USD (EUN3)
  • iShares Core Govt Bond UCITS ETF EUR (EUNH) ( Europa)

Globala stats- och företagsobligationer:

• Vanguard Global Aggregate Bond ETF EUR Hgd (VAGF)
  • iShares Core Glbl Aggrt Bond UCITS ETF EUR Hgd Acc(EUNA)

Det saknas förslag på MSCI ACWI?!
Annars generellt en fin lista på aktiefonder. Räntefonderna kan jag inte uttala mig.

Ser att några för mig uppenbara alternativ saknas i listan.

• Globalfond (MSCI ACWI) - SPP Aktiefond Global A
  • Guldfond - 1. Xetra Gold 2. WisdomTree Physical Swiss Gold 3. WisdomTree Physical Gold
  • Silverfond - WisdomTree Physical Silver / AuAg Silver Bullet (beroende på riskaptit)

Slutligen, även om jag gillar AMF småbolagsfond väldigt mycket, men den är väl inte en passivt förvaltad index/indexnära fond? Utan tämligen aktivt förvaltad även om avgiften är betydligt lägre än för andra aktivt förvaltade fonder?

Fonden “PLUS Allabolag Sverige Index” står under kategorin “Sverige (storbolag)”. Kvalificerar den sig verkligen in i den kategorin då den även innehåller små och mikrobolag?

Till kategorin “Globala (småbolag)” föreslår “Handelsbanken Global Småbolag”.

Till kategorin “Sverige (storbolag)” föreslår jag “Avanza Zero”.

Europeiska aktier: Avanza Europa

Borde AMF Småbolag även vara med under aktivt förvaltade fonder?

Flikar in med de kategorier jag tittat på under hösten. OBS att jag dock inte äger alla dessa. Notera också, jag har valt bort Robur Axess Edge-fonderna för SPP Plus-fonderna i den extra hållbara kategorin trots att Robur är lite billigare. Orsaken är att de förenklar sin förvaltning genom att ha en ganska stor del (upp till över 10 procent) i andra instrument än aktier).

Passivt förvaltade indexnära aktiefonder

• Globalfond (MSCI World)
    Länsförsäkringar Global Indexnära
    SPP Global Plus (hållbar, exkludering av sämsta bolagen, extra inkludering av bolag som löser hållbarhetsutmaningar)

• Globalfond (MSCI ACWI)
    SPP Aktiefond Global (hållbar, exkludering av sämsta bolagen)

• Globala (småbolag)
    Handelsbanken gl småbolag ind cri (finns också etf:er men blir för krångligt för nybörjaren)

• Europeiska aktier
    SPP Aktiefond Europa (hållbar, exkludering av sämsta bolagen - verkar inte finnas en fond som inte väljer bort bolag på hållbarhetskriterier, dock finns ETF:er)
    SPP Europa Plus (hållbar, exkludering av sämsta bolagen, extra inkludering av bolag som löser hållbarhetsutmaningar)

• Sverige (storbolag)
    PLUS Allabolag Sverige Index (täcker även småbolag)
    SEB Hållbar Sverige Indexnära (täcker även småbolag, hållbar genom exkludering av sämsta bolagen)
    SPP Sverige Plus (hållbar, exkludering av sämsta bolagen, extra inkludering av bolag som löser hållbarhetsutmaningar)

• Sverige (småbolag)
    PLUS Småbolag Sverige Index
    SPP Sverige Småbolag Plus (hållbar, exkludering av sämsta bolagen, extra inkludering av bolag som löser hållbarhetsutmaningar)

• USA (storbolag)
    SPP Aktiefond USA (hållbar - verkar inte finnas fond som inte väljer bort bolag på hållbarhetskriterier, dock finns ETF:er)

• Asien & Australien (“Pacific”)
    Öhman Etisk Index Pacific (utan Japan och Kina, bra för den som får exponering dit i andra fonder men vill lägga till Australien, Hongkong mfl. Hållbar. Dyr.)

• Tillväxtmarknader (“Emerging markets”)
    Länsförsäkringar Emerging Markets Indexnära
    SPP Emerging Markets SRI (Hållbar genom exkludering)
    SPP Emerging Markets Plus (Hållbar genom exkludering + inkludering)
    Bonus: Öhman Etisk Emerging Markets (dyr, men går av för mig okänd anledning mycket bättre än övriga)

• Japan
    Länsförsäkringar Japan Indexnära
    SPP Aktiefond Japan (Hållbar genom exkludering)

Räntor

• Svenska stats- och bostadsobligationer
    AMF Räntefond Lång (billigast, innehåller lite företagsobligationer)
    Nordea Obligationsfond icke-utd (längsta genomsnittliga löptiden, bästa mix mellan stat och bostad, på gränsen till dyr)

• Svenska realräntor
    Swedbank Robur Realränta

• Svenska företagsobligationer (investment grade)
    Spiltan Räntefond Sverige (vet att förtroendet är naggat i kanten, men ingen mäter sig med deras avkastning och medan marknadsproblemen var på riktigt är det det är svårt att avgöra om Spiltan öppnade för sent eller om alla andra öppnade för tidigt).

• Globala statsobligationer
    AMF Räntefond Mix

• Globala realräntor
    Danske Invest Globala Realräntor (dyr)

• Gröna obligationsfonder
    SPP Grön Obligationsfond

• Bästa sparkontot
    För enkelhetens skull: Sparkonto+ på Avanza (samarbete med flera nischbanker)

Nischfonder

• Speciellt hållbara / etiska fonder
    Proethos Fond (klimat, billig för att vara aktiv, nackdel att den har 20 % räntor)
    Swedbank Robur Global Impact (brett mot lösningar på FN:s hållbarhetsmål, billig för att vara aktiv)

• Investmentbolag / konglomeratfond
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag

• Råvarufond
    Handelsbanken Hållbar Energi (nischad mot miljövänlig energi som ersätter traditionella råvaror, förvaltaren verkar ha koll)

• Guldfond
    Xetra Gold

• Silverfond
    Xtrackers Physical Silver

Årets bubblare - Aktivt förvaltade aktiefonder, faktor-fonder eller precis vad du vill

• AuAg Silver Bullet (för den som tror på silver)
  • Handelsbanken Hi Div Lo Vol Cr (billig indexfond, högutdelare med låg volatilitet, för den som vill ha stora stabila globala bolag)
  • Xact Norden Högutdelande ETF (halvbillig indexfond, högutdelare med låg volatilitet, för den som vill ha stora stabila skandinaviska bolag)
  • Ishares megatrend-ETF:er (relativt billiga specialindex för den som vill satsa på olika nischer inom det som skapar framtidens värld - klimatförändringar, åldrande befolkning, teknikutveckling, snabb inflyttning till städer och ökande rikedom i tillväxtekonomier. Läs mer och se fonder hos BlackRock: https://www.blackrock.com/se/individual/teman/megatrender/what-are-megatrends).
2 gillningar

Jag undrar om det är någon som känner till någon value tiltad fond/ETF?

Sedan kanske: SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap ETF eller iShares MSCI EM Small Cap UCITS ETF USD (Dist) är en tanke om man vill ha small cap även i emeriging markets, de Sensini tipsade om är “bara” för developed world, så dessa kan fungera som komplement

1 gillning

iShares med flera har flera ETF:er med fokus på värde som följer till exempel MSCI World Value, MSCI Europe Value, Emerging Markets Value och MSCI USA Value. Här finns filtreringen på Avanza: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/lista.html?name=&assetRootCategoryIds=ETF_ASSET|25&assetSubCategoryIds=ETF_ASSET|25|743&sortField=NAME&sortOrder=ASCENDING&activeTab=overview

Ny sammanfattning per 2021-01-03 kl 10:30

Se Excel-filen för uppdaterad sammanställning.

4 gillningar