Vilken fond saknar du? Din önskefond som inte finns?

• “Åh, vad dumt! Varför finns det inte en sådan fond!!”

Just så tror jag många här på forumet har tänkt både en och flera gånger.

Om du fick önska helt fritt, vad skulle du då vilja se för fond som för tillfället just nu inte verkar finnas?

Jag tänker att vi kan skippa svar som:
1 - Samma som den här som redan finns fast billigare
2 - Att alla fonder vore gratis
3- En allt-i-allo-fond.

Jag är mer ute efter att få höra vad ni vill ha som inte redan finns oavsett avgift (tror de flesta ändå vill att det ska vara så billigt som möjligt) . Spelar ingen roll om det är en fond ni saknar till era primära portföljer eller om det är till lekhinken.

Jag kan ju börja då eftersom jag nu ändå ställer frågan.

• En fond som består av 50% fysiskt guld och 50% övriga råvaror (typ Bloomberg commodity index) Skulle lätt kunna tänka mig investera 10-20% i en sådan fond om den fanns. Visst, det går att ordna genom två olika etf:er men det är inte det jag frågar efter nu.

• En fond med 100% fysiskt guld som går att månadsspara i. Typ som xetra gold.

• Två globala räntefonder (kort och lång) som är uppbyggda ungefär enligt följande: 70% statsobligationer, 20% realobligationer, 10% företagsobligationer och High Yield.

• En REIT-fond med fastigheter runt om i världen. Tänker nog främst i utvecklade länder.

• En fond som äger skog.

• En indexfond med småbolag i tillväxtmarknader.

Så, nu vill jag höra vilka fonder just ni önskar fanns? :slight_smile: Vem vet, en vacker dag kanske någon av de fondönskningar som trillar in här går i uppfyllelse.

6 gillningar

Tycker också det vore intressant med prisvärda fonder inom faktorinvestering. Har även letat efter en fond inom Small-cap value.

4 gillningar

En indexfond för Frontier Markets, gärna prisvärd.

4 gillningar
  1. En fond som följer FTSE all cap index till liknande pris som Vanguards ETF:er. Skulle slå SPP Global som bredaste fonden på marknaden.

2. En fond som investerar i en färdig “golden butterfly” eller allväderportfölj då dessa är krångliga att sätta ihop och balansera om.

10 gillningar

Här har jag en lång önskelista.

• Långa amerikanska statsobligationer (20+ år löptid) med 2x-3x hävstång (alltså motsvarande amerikanska ETF:en TMF)
  • Långa europeiska statsobligationer (20+ år löptid) med 2x-3x hävstång
  • Långa kinesiska statsobligationer (20+ år löptid)
  • Långa realränteobligationer (15+ år löptid), oavsett land
  • Systematisk global multifaktor aktiefond.
  • Riskbalanserade råvaruindex (problemet med Bloombergs index är att dessa är oljetunga, samt inte tar hänsyn till roll yield).
  • Råvarufonder som ger åtkomst till segment av råvaror, dvs. en fond för energi, en fond för industrimetaller, en fond för softs, en fond för ädelmetaller, etc.
  • Risk Parity-fond (om ingen annan vill, kan jag gärna vara med och köra denna :slightly_smiling_face:). (Både liknande RPAR ETF samt HRAA (Resolve Adaptive Asset Allocation i USA)
  • Diversifierad long-vol; liknande den som Mutiny Fund erbjuder.

Det kvittar mig om dessa är i form av ETF:er eller traditionella fonder, men föredrar ETF.

7 gillningar

Om du inte orkar vänta, så kika på vad jag gör på eToro :wink: Där kör jag en allvädersportfölj som vem som helst kan kopiera. Copy Portfolio-funktionen är rätt smidig och kostar ingenting för den som kopierar en annan användare, och all kopiering av affärer sker automatiskt :point_right: etoro.com/people/allseasonsport

(Om något fondbolag läser dessa önskemål och vill starta en allvädersfond i Sverige, är jag gärna med på resan)

3 gillningar

En Vice-fund(Oetisk-fond) som lite extra krydda.

Sprit, vapen, olja, cigaretter, hasch, etc

9 gillningar

Gedigen lista! Jag gillar alla förslagen! :slight_smile:

2 gillningar

Ja traditionella fonder för den typ av instrument som används i rt-portföljen vore ju fint så man slapp transaktionsvgifter och spread. Så långa räntor och guld vore intressanta fonder. Även andra konstellationer som metaller och sådant.

Jag vet att du sa inte blandfond, men en rt-portföljfond vore ändå fint att ha, iom att den är rätt lik andra liknande fonder så kunde man ha den som bas och sedan äga en till fond för att dryga ut aktiedelen om man vill ha golden butterfly, osv.

En defensiv fond som investerar i 100% aktier, men aktier som bör fortsätta att gå okej när hypeaktierna går ner, kanske matvarubutiker, läkemedel, osv?

En fond som försöker göra sitt bästa för att följa bostadsutvecklingen i Sverige, eller Stockholm, eller några städer, så man kunde använda den medan man sparar till bostad.

3 gillningar

En global indexfond som är exakt lika bra som Spp aktiefond global men det ska vara gratis 0% i avg. :+1:. Hoppas att någon bank kan komma på det och erbjuda en sådan lösning för kunderna :joy::+1::ant:. Det vad jag skulle kunna tänka mig betala är courtage och transaktions avg. Alltså total avg max 0.05%. Ännu bättre en fondrobot för samma kostnad :joy::+1: att jag slipper tänka på det till 100% :+1:.

3 gillningar

En indexfond som följer OMXS50EW vore inte dumt. (50 största bolagen på Stockholmsbörsen, jämviktat)
Det indexet har överträffat OMXSPI över tid.

Men det kanske är alltför dyrt och omfattande att administrera till en rimlig avgift.

3 gillningar

"Volatilitetsfonden a k a lekhinken"

En fond som enbart investerar i de tillgångar som svänger mest. Utvecklingsmarknader i instabila länder, märkliga råvaror, tveksamma kryptovalutor, fastigheter i omtwistade områden osv.

Fondens huvudinriktning är att tillgodose medlemmarnas på Rika Tillsammans-forumet behov av en lekhink som de inte petar i hela tiden. Fonden placerar med syfte att tillgodose drömmen om möjlig rejäl tillväxt och kombinera detta med hög risk och nervöst hovrande på säljknappen.

:crazy_face:

7 gillningar

Snuddar lite på ovan men skriver ändå:

1 Indexfond för småbolag USA.
2 Indexfond för småbolag i Asien.

Något framtida projekt för @Emil_PLUSfonder ?

4 gillningar

Kan väl hålla med om att även jag hade varit mycket intresserad av en PP-fond som skötte ombalanseringen automatiskt. Bara lägga till extra aktier eller guld eller räntor om man vill vikta om portföljen.

Intressant! Något jag också hade varit intresserad av.

1 gillning

Som jag skrivit tidigare i andra trådar på forat hade jag varit mycket intresserad av en fond som satsar uteslutande på ädel- och industrimetaller (ej gruvbolag) samt andra råvaror (skog, grödor, vatten, mineraler, olja, gas, etc).

2 gillningar

Vi får hoppas att någon fondförvaltare snappar upp detta :slight_smile: Det svåra är väl kanske hur man ska sälja in en sådan fond hos gemene man ute i stugorna.

Tyvärr räcker det inte med att en fond “finns”, den ska också vara valbar i mina depåer, speciellt för tjänstepension och premiepension där jag har flera miljoner mer i kapital än i mitt privata sparande. Så min första önskan är:

• Tillgång till “alla” fonder för alla typer av depåer, oavsett avgift (avgiften är mer eller mindre ointressant för mig). Jag är vuxen nog att kunna välja fonder själv, jag vill inte att någon ska agera förmyndare och välja ett magert utbud som ger mig alldeles för låg avkastning mot om jag fick välja fritt.

Men när denna önskan är tillfredsställd så vore det bra med fler smala fonder inom exempelvis olika typer av metaller och andra råvaror, tjänster etc. Då finns det flera sektorer över tid att hitta bra momentum i snarare än att man har bredare fonder där allt flyter ihop till en gröt utan att man kan påverka jättemycket via sina val och det dessutom är mycket överlapp mellan fonderna.

Jag kan tillägga att min strategi för bra avkastning resp. minskad risk inte är att ligga brett typ breda indexfonder. Snarare att kunna växla mellan de marknader som för tillfället ger mig bäst värdetillväxt på mitt kapital. Ju fler sådana marknader jag kan välja på i mina depåer, desto bättre värdetillväxt kan jag få.

2 gillningar

Jag saknar billiga indexfonder för följande kategorier:

• globala småbolag,
  • frontier markets,
  • emerging markets småbolag.
2 gillningar

Just globala småbolag är högt upp på önskelistan. Billigaste jag vet på Nordnet som jag använder är Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek men den är ju inte särskilt billig.

1 gillning