Är en fondrobot onödig om man vill ha en exponering mot 100 % aktier?

Hej alla!

Har ett fondsparande på avanza idag med mestadels indexfonder. Någon branschfond. Tycker det är ganska ok att kolla fonder o jämföra mm.

Är sugen på att testa Opti eller lysa men eftersom jag vill köra 100% aktiefonder kanske det är rent av onödigt och korkat? Jag menar att då behövs ju inte deras ”tjänst” med rebalansering?

Enda anledningen att jag vill testa är att jag tänkte göra både och. Alltså ha min egna portfölj på avanza o testa en robot. Och jämföra resultatet… eller för att sprida mina risker?!

Alla pratar om fondrobot o att det är så smidigt men vet inte om det blir onödigt med avgiften om jag ändå ska köra 100% aktier?

Tack alla erfarna där ute !

Ha en bra dag i solen!

Onödigt skulle jag väl inte säga det är. Dom rebalanserar ju fortfarande mellan fonderna även om du har 100% aktier samt så letar dom ju efter nya bättre fonder åt dig. Så visst kan du spara en liten slant men du måste du rebalansera själv och leta fonder själv och det kan du bara svara på själv om det är värt

Man balanserar väl om sina aktiefonder också? Om man har flera olika det vill säga. Själv kör jag både och. Har mest på Avanza och en mindre del på Lysa.

Prova och se vad du gillar bäst, dom balanserar ju även aktieinnehavet mellan dom olika fonderna. Lysa har låg fint avgift. Annars kan ju 95/5 vara ett alternativ om du vill ha en liten mental krockkudde :slight_smile:

1 gillning

Ja det har du rätt i! Tack​:slightly_smiling_face::high_brightness:

Absolut! Testar man inte så får man ju aldrig veta :smiley:

Jag har både Avanza (egen portfölj) och Lysa. Tävlar dem mot varandra :joy: De går typ lika, men jag gillar att Lysa ger mig tillgång till vanguard-fonderna :+1:t2: 100% aktier i båda.

3 gillningar

Fråga Lysa och Avanza så får du garanterat ett nej till svar. De tjänar ju pengar på att folk använder dessa produkter.

Jag tycker de är ganska onödiga med tanke på hur enkelt det är att sätta upp ett procentuellt sparande i ISK hos valfri plattform. Om man vill balansera om kan man väl göra det på nyårsafton eller nåt, när räkmackan är uppäten och champagnen är på kylning. Tar inte många minuter.

Enda fördelen kan väl vara pedagogiken kring risk och att man kan välja sin riskprofil. Det är ju meckigare att sätta upp själv, en 80-20 portfölj om man inte kan något om räntefonder.

/H

1 gillning

Skulle gissa att det blir ganska lika resultat då valet av tillgångsslag är det som i huvudsak avgör utfallet.

Om du vill ha riskspridning så är det nog mer effektivt att komplettera med någon alternativ tillgång som långa räntor och/eller guld. Kanske en RT-portfölj med en del av pengarna istället för att flytta dem till Lysa :blush:

1 gillning

Åh spännande! Tack​:grinning::+1:

1 gillning

Det där lät som en grym strategi. Jag tänker lite som du @Jabinski och har övervägt att göra som @marber för att köra ett “race”, men inte fått tummarna loss (än).

Ni får gärna återrapportera hur det går. Kanske är det svårt att få några vettiga siffror under den här haussen. :slight_smile:

Idag äntligen fick jag tummen ur efter min tråd här att skapa konto hos Lysa och gjort min första insättning :slight_smile:

Har velat fram och tillbaka och trodde faktiskt att jag skulle hamna hos Opti för jag gillar appen men avgifterna har stört mig samt att jag älskar att man kan göra överföringen direkt hos Lysa med swish så där hamnade jag! Dessutom bra pris och de flesta av er här verkar nöjda!

Testa du med! Kan va roligt att se va det har att ge!
Heja heja!

2 gillningar

Vilken totalt avgift har du på Avanza? Då blir det lättare att jämföra. Jag tycker Lysa är rätt så konkurrenskraftiga med ~0.35% avgift.

(Nej jag tycker absolut inte Opti är konkurrenskraftiga eftersom de tar hela 0.5% förvaltningsavgift).

4 gillningar

Dock med courtage, växlingsavgift och spread som följd, såklart. Något som Lysa som institution är tio gånger bättre än oss på att sköta snyggt. Så sannolikt blir det dyrare om man gör det själv.

Du behöver också plocka ihop ett antal fonder för att få samma exponering via ETFer som Lysa. Sedan ska dessa rebalanseras.

Vanguard har en Global All Cap ESG fond för 0,25% som jag inte hittar på Nordnet men som finns på Degiro.

Men då är vi såpass löjligt nära 0,37% att det inte är värt det. :slight_smile:

edit: Hittade den

1 gillning

SPDR MSCI ACWI IMI är nog bredast på Nordnet med 9258 innehav.

0.4% årlig avgift, lägg till courtage och spread.

Tycker också Lysa ser mer attraktivt ut. Men sure, om man har en klumpsumma att investera, och inte vill ha home bias, då är det inte dåligt att göra ett stort köp i denna och få +9000 innehav.

1 gillning

Tyvärr har den fonden bara runt 1600 innehav, så lite missvisande att de kallar den för IMI (investable markets index). Går att ladda ner i en excelfil här.

Det närmsta jag hittat är faktiskt Vanguards nya global all cap ETF i ESG-format. Lysa borde kika närmre på den fonden för sin ESG-del, då den har både stora, medelstora och små bolag på developed och emerging markets. +5000 innehav. Ping @OscarLysa

Lysa har ett riktigt attraktivt erbjudande, när man börjar sitta och kolla på innehav med mera är de svårslagna, önskar man även få ett ränteben som verkligen reflekterar den globala marknaden är de också riktigt bra… Att de sen har flera andra saker såsom månadssparande, automatiska uttag, rebalansering gör det inte sämre.

De hade nog kunnat ta mer betalt om de velat, känns som de anammat Vanguard-stilen med fokus på låga avgifter. Vanguard i USA har en rådgivningstjänst där man får hjälp med rebalansering och dylikt, den kostar 0,3% extra i avgift. Så vågar nästan säga det är samma kostnadsnivå. Imponerande.

3 gillningar

Jag tycker personligen att det är väldigt skönt att ha lejonparten i en fondrobot som bara tickar på. Så kan jag leka fritt med resterande 10-15% utan att behöva fundera på annat än vad jag tror på för bolag och branscher.

Om nu bara Lysa väljer en bredare svensk fond, för den breda inriktningen, som inkluderar svenska småbolag i dem 20% home bias så kan jag lyfta in det jag har i AMF Småbolag in i Lysa också. :slight_smile:

1 gillning

Hmm, så vad exakt menas med 9000 innehav? Deras sida säger:

The MSCI ACWI IMI Index is a free float-adjusted market capitalisation weighted index that is designed to measure the equity market performance of developed and emerging markets. It covers c.9000 securities across large, mid and small cap size segments and consists of c.45 country indices, of which approximately half are developed and half are emerging markets.

Och i Factsheet står det:

Number of Constituents 9,258

Men sen lite längre ner står det:

Number of Holdings: 1,669

Vad betyder detta? Är det 1.6k aktier och 7.5k bonds eller? Vad är skillnaden mellan Constituents och Holdings?

“Holding” kan ju inte vara mycket annat än innehav. “Constituent” översätt ju normalt med beståndsdel, faktor, komponent eller ingrediens (förutom väljare om man pratar politik), men vet inte vilket som avses i detta sammanhang.

Det ena är indexet den ska spegla, det andra är faktiska innehavet.

Ganska sällan som riktigt breda index replikeras fullt, normalt används en ”optimerad” strategi som går ut på att följa indexet med färre innehav och därmed lägre kostnad.

Jag kan tycka det är lite väl mkt fokus på att äga många aktier här på RT. Ett mindre bolag i en fond med 5000 innehav är knappt märkbart.

S&P 500 bolagen väger blytungt i alla globalfonder och får absolut mest påverkan. Skulle nog säga att S&P 500 i princip kan ersätta en globalfond, men nu kostar den lika mycket (gäller ej ETF) så ur svenskt perspektiv kan man lika gärna köpa en globalfond av ren princip.

Från fondinfo på Statestreet-fonden:

3 gillningar