Är en fondrobot onödig om man vill ha en exponering mot 100 % aktier?

Det är bra med diversifiering, men det ger inte sjukt mycket med de mindre bolagen.

Mentalt kan det ju vara bra att veta om man ägde en global fond med småbolag för x antal år sedan när Tesla var ett litet bolag så “behövde” man inte vara med och köpa in sig i Tesla när det gick in högt värderat i S&P 500.

Fördelen med en globalt viktad fond är också att man säger “Nej, jag vet inte mer än marknaden vet”.

1 gillning

Fondrobot kan vara bra om man vill vara passiv och bara pytsa in pengar varje månad.

Vill man vara aktiv fyller en fondrobot ingen funktion.

Ja vanguards fonder hade jag gärna tagit del av i min hållbara portfölj hos lysa :upside_down_face: @OscarLysa

1 gillning

Hej @Julle & @ramagon!

Stort tack för input! Vi håller med om att på global basis så har Vanguard ett väldigt intressant utbud av ETFer och fonder och när de nyligen har lanserat ett konkurrenskraftigt ESG-screenat erbjudande är det givetvis något vi har tittat på. Eftersom det finns vissa regulatoriska aspekter att ta hänsyn till kan vi tyvärr inte uttala oss om detta är möjligt eller ej i dagsläget.

2 gillningar

Jag skulle vilja ha en robot som balanserar alla innehav som jag själv valt.

Exempelvis om jag har 20% Svenska småbolag, 20% USA, 20% EM, 20% Guld och 20% Fastighetsfond så skulle roboten balansera mina innehav automatiskt.

Det kan jag tänka mig betala ~0,05% för. I övrigt tycker jag fondrobotarna är onödiga.

2 gillningar