Jag har letat i detta forum men har inte lyckats hitta någon uppdaterad lista på fonder som saknar ESG eller har så lite ESG som möjligt. Detta gäller både globala och svenska indexfonder.
Även om nedan artikel är bakom betalvägg, så är det som går att läsa intressant ändå.
Jag har för mig att det var du @Jacob_Skj som tipsade mig om denna:
Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF - (USD) Acc
(VGVF)
Om man som jag inte är så förtjust i EM.
Tack för visat intresse. Problemet i mitt fall är att jag har hunnit bli 75 år och jag känner inte för att börja med ETF. Jag har inte ens börjat med Lysa… De relativt få aktiva åren som jag har kvar vill jag bara att allt skall lunka på som vanligt.
Frågan blir då istället: Vilka indexfonder är minst infekterade av ESG?
Avanza Global har minst ESG av de jag känner till som är bra. Skulle dock hellre välja DNB Indeks S av de två.
Avanza Global har hållbarhetsvärde 20,22.
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,12. Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,06. Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 18,86. Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.
Undrar om detta verkligen kan stämma efter Avanza Globals uppdatering i i oktober. Låter på tok för bra för att vara sant… nya indexet är ju kraftigt snedvridet mot mera ESG. Kan det vara så att Avanza har ”glömd” att uppdatera värdet?
Ja jag kollade på Morningstar och det är vad som står just nu. Tror också att det släpar efter och det kommer att uppdateras till mer rätt för Avanza Global.
De andra fonderna stämmer.
Ja, jag misstänker det är gammal info. På Morningstar står det dessutom: ”Nuvarande hållbarhetspoäng Baserat på 99,52 % av AUM företag och – av AUM stater | Global kategori: Global Equity Large Cap | Hållbarhetspoäng och Hållbarhetsbetyg från och med 2024-08-31. Portfölj från och med 2024-08-31. ”
Så Avanza Global får troligen helt andra ESG värden inom kort. Även på Morningstar.
En fråga - är du emot att placera del av innehavet i räntor? Det skulle kunna visa sig att vara allra bästa valet just i din situation att placera allt i Lysa som Jan tipsade om ovan. Även om jag är emot den höga Sverige-tilt på 20% av aktiedelen är Lysa bred allt vad du behöver. Gärna med en valfri %-del i räntepapper, säg 25% eller lite mer , kanske upp till 40% beroende på hur din risktålighet ser ut.
Nej, i min ålder är räntor inga problem. Men då jag i princip är obelånad på villan, vill jag ligga på en låg nivå. En lågbelånad villa är också en form av räntesparande.
En hög Sverigeandel är heller inget hinder.
Jag har inga problem att få lån upp till rimliga belopp, annars vore saken annorlunda.
Då är saken klar.
Minst ESG utan att behöva hålla på med ETF får du genom Lysa bred i nuläget (de har en del Vanguard fonder underliggande som inte har ESG fokus som tur är). IfallLysa skulle få för sig att ändra synen på ESG är ju förstås en “risk” du får leva med.
En annan vinkel skulle kunna vara att spara i Dimensionals faktorfond via Handelsbanken, men den kan underprestera mot “vanilla” indices eftersom den är faktorbaserad: https://handelsbanken.fondlista.se/shb/sv/funds/IE00BN898167?sa=true&hb=true&hw=true&hc=true
Sista möjligheten skulle kunna vara Vanguard globalfond i Euro (kostar lite i valutaväxling) på Levler, har inga Emerging markets, endast Large Cap: Levler
Nu är ju Levler dock fortfarande en relativt liten aktör. Kanske bra att ha i åtanke
Sistnämnde finns också i Handelsbankens externa utbud.
För ett år sedan startade jag tråden "ESG-fiaskot börjar äntligen falla isär". Några få höll med men de flesta stretade emot och jag fick ta en del skit men sanningen kommer alltid fram till slut. Det påminner om studenterna på 70-talet som demonstrerade mot svensk kärnkraft, samma studenter är idag väletablerade akademiker som laddar sina Teslor med energi från samma kärnkraftverk som de då ville lägga ner.
Jag minns det. Vetenskapen har redan sagt sitt. ESG är en aktiv förvaltad fond. Nu börjar fonderna med ett ”ESG-index”. AG. Och då är man plötsligt en indexfond då man följer esgindexet. Men en sminkad gris är fortfarande en gris.