Vilka globalfonder är bredast och saknar ESG-screening?

Nyhet för mig men jag är inte förvånad. Somliga lär sig aldrig.

Jag syftar på Avanza Global följer numera ”Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.”

2 gillningar

Helt klart ett rationellt argument för just att använda Lysa, och jag hoppas de har insett inte att såga över grenen de sitter på :wink:
Enda “problemet” jag har med dem är att de insisterar på 20% home bias :sweat_smile:

2 gillningar

Vet att de är medvetna om ”problemet”. Har själv tjatat lite på dem om att det borde vara valbart. :laughing:

4 gillningar

Det enklaste vore väl att ha två alternativ, ett svenskt och ett globalt. Detta skulle Lysa förmodligen tjäna på.

7 gillningar

Du kanske även kan tjata lite på dem om att erbjuda värdepapperskredit. Om du ändå ska vara tjatig kan du vara det lite extra :slight_smile:

5 gillningar

Jag kommer antagligen börja spara på Lysa nu också (som komplement) i rent diversifieringssyfte då jag också är trött på ESG-effekten på indexfonders bredd.

Letat fonder utan ESG och vill komplettera med småbolag och lite EM också. Då åker avgifterna upp en del oavsett vad. Därutöver blir man ju då för breddens skull utlämnad till ETF:er typ Amundi/Vanguard/SPDR med växlingsavgift så Lysas något högre avgift börjar se attraktiv ut ihop med enkelheten. Då jag dessutom vill ha lite räntefonder av olika slag så tycker jag mig se att Lysas avgift inte är så illa trots allt som jag tyckt tidigare. Iallafall om man vill ha 8000+ bolag och lite räntor på det. Aspekten att jag inte kommer att pilla heller gör att detta blir en låst hink jämfört med alla mina andra hinkar.

Blir Lysa mer ESG och bantar innehaven blir det dock helt ointressant att använda dem.

PS Verkar ändå gå hyfsat för Lysa också då de nyanställer nu också - Realtid m.fl. hade artiklar om detta. DS

3 gillningar

Lysa lär inte bli mer hållbart än de redan är. De har ju ett 100% hållbart med samma index som Avanza global och ett brett alternativ.

3 gillningar

En liten rättelse, det är inte exakt samma index. Detta är Lysa Hållbars globala index man följer:
Solactive ISS ESG Filtered Developed Markets PAB SEK Index NTR

Medans Avanza Global följer ett Morningstar-index:
Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select

Hur urval sker och eventuell över/underviktning sker är olika. Men såklart är båda “Paris Aligned” på sina egna sätt.

Får jag fråga varför ETF skulle vara ett problem bara för att du är 75? Det verkar onekligen som du kan hantera en dator och investeringar, med det i bagaget är ETF en baggis

Så hur gör man bäst med itp1 där man bara kan välja esg indexfonder?

DNB global indeks finns inte att välja. Har för närvarande Storebrand global all countries som jag trodde var msci acwi fram till idag som jag av detta skäl ej vill ha kvar.
Låter som LF global+EM är det bästa alternativet om man vill hålla sig till marknadsviktad index.

Vore riktigt trevligt med ett inlägg/avsnitt om rekommenderade portföljer baserade på vilka tjp avtal man har också, alltså vilka banker som har vilka fonder i tjp fondutbudet då den alltid skiljer sig från vanliga fondutbudet.

1 gillning

Swedbank Roburs indexnära Access fonder verkar blivit lite mindre starkt ESG inriktade för ungefär en månad sedan. Se även Nyheter | Swedbank Robur

Vi får se hur det påverkar antalen innehav i dessa fonder. Men i Robur Access Sverige har nu SAAB kommit med.

5 gillningar