Lika dumt att ha allt i Lysa som att ha allt i en enda fond?

Ska investera en del av mina tillgångar men undrar om det är lika dumt att ha allt i Lysa som att ha allt i en enda fond? Ska jag istället satsa på att dela upp kapitalet på flera fondrobotar?

Hej, lysa är väldigt diversifierat mellan olika fonder, men ej mellan olika strategier.

Vill du diversifiera ytterligare kan du diversifiera mellan olika strategier också, men det finns ingen anledning att välja en annan fondrobot som använder samma strategi som lysa.

lysa aktier c innehåller 9 st fonder

Vanguard S&P 500 UCITS ETF
Vanguard FTSE North America UCITS ETF
Vanguard FTSE Dev Eurp UCITS ETF
Vanguard FTSE Emerg Markets ETF $Dis
Vanguard Glb Small-Cp Idx € Acc
iShares Core S&P 500 ETF USD Acc
Vanguard FTSE Japan ETF $Dis
Vanguard FTSE Dev AsiaPac exJpn ETF $Dis
Lyxor Core STOXX Europe 600(DR) ETF Acc

och lysa räntor c innehåller 10 fonder

AMF Räntefond Lång
Vanguard Global Bd Idx EUR H Acc
Öhman Obligationsfond A
Öhman Realräntefond A
SPP Obligationsfond
XACT Obligation ETF
iShares Core € Corp Bond ETF SEK H Acc
Xtrackers II EUR High Yld CorpoRtBdETF1D
iShares Core Global Aggt Bd ETF SEK HAcc
Dimensional Glb S-T Inv Gr Fxd IncSEKAcc

Jag tycker LYSA är kass. Sätt pengarna såhär i stället. 70 % globalfond, 20 % sverigefond och 10 % tillväxtmarknad. Gör du det så måste du ha en buffert på ett vanligt bankkonto. Storleken på bufferten kan man inte säga generellt.

Förslag på fonder:

Global Länsförsäkringar global indexnära

Sverige Plus småbolag Sverige index

Tillväxtmarknad Öhman Etisk Emerging markets A

Dessa fonder har på 3 års sikt avkastat ca 40 %. Inte illa för en 3 års period.

Skulle du göra det du beskriver ovan snarare än att köra in en klumpsumma (som jag har att investera just nu) i t ex Avanza Auto 4/5/6? Sparhorisonten är lång 10+ år.

Intressant förslag som blir billigare än 100% Lysa aktier. Ca 0,34% jämfört med 0,42% hos Lysa, med likväedig fördelning. Byter du ut Öhman-fonden till Avanza Emerging Markets kommer avgiften ner till 0,26%.

Finns inget dumt med att investera i en enda fond. Ta Länsförsäkringar Global Indexnära som exempel, den innehåller närmare 1500 av världens största bolag och ger dig en fantastisk riskspridning. Skulle samtliga bolag i fonden gå i konkurs eller liknande så har vi mycket större problem än våra sparpengar.

Jag tycker inte man ska använda robotar. Det finns bara ett skäl för att dessa kommit fram och det är att människorna bakom roboten tjänar pengar.

Självklart så har robotarna uppkommit för att folk vill tjäna pengar, världen drivs av just pengar.
Däremot så gör dessa tjänster ändå gemeneman en tjänst genom att göra den ekonomiska vardagen lite enklare men till en liten avgift.

Självklart kan man tycka vad man vill om en sådan tjänst och att man “berövar” sparare på pengar, men finns många tjänster som vi använder i våran vardag som kostar pengar men som finns där för att förenkla vardagen.

Lysa placerar pengarna i Vanguards största fonder.

Som ni alla känner till så var det ”kungen av indexfonder” Jack bogle som grundade Vanguard 1975.

De har fler än 20 miljoner investerare och förvaltar ett kapital på 3,8 biljoner dollar

Det om något är en tydlig kvalitetsstämpel av deras fonder

Marita. Lysa placerar ungefär så som du själv gör.

53+12=65% global stora och småbolag

20% Sverige

15% tillväxtmarknad

i kanske världens mest välrenommerade fonder från Vanguard

Det räcker inte att vara välrenommerad man måste även prestera …30 % sämre än en bred indexfond …Det är riktigt dåligt!

Den största kritiken mot Lysa är deras home bias på 20%, ursäkten är att man tävlar om bostadsrätter m.m. mot andra som har 100% sverige portföljer, tycker det verkar som en ursäkt, det säljer nog bättre med 20% home bias.

Sen verkar Öhman Kompass Hållbar räntefond inte vara en särskilt bra räntefond med tanke på att de har inte bara räntor som är investment grade utan även BB-, “Non-investment grade speculative” tror även investment grade BBB- är sämst. Vad är det för poäng med räntor som inte är antikorrelerade med börsen? Sedan kan de ta in räntor utan någon rating som de själva anser passar in.

Självklart så rekommenderar ni Lysa då ni har ett samarbete med dom. Synd att ni måste agera så färgade och göra allt för att få småsparare till den här tjänsten.

Jag ger rådet att gå in på www.smaspararguiden.se och ta del av deras blogg, artiklar men framför allt sektion med frågor. Du kommer få en helt annan uppfattning och tankegång gällande sparande och se hur enkelt det faktiskt kan vara :slight_smile: