LYSA har pressat priset

Såg att LYSA förhandlat om och lyckats sänka transaktionskostnaderna.
Tror en 90-10 bred landar på nära 0,37 nu i avgift. Riktigt trevligt.
Läste senast igår att barnportföljen landar på 0,22 och nu har iallafall steget mellan dessa två portföljer minskat. Dessutom räknas väl ett sparkonto in i barnportföljen vilket egentligen inte är en investering…???

Så vad säger ni alla indexkramare där ute… Är det värt besväret att sätta ihop en egen portfölj för att efterlikna LYSA? Portföljen blir ju inte lika bred som LYSAs men ändå bred!
Jag har landat i LYSA för egen del…

4 gillningar

För dom allra flesta, troligtvis inte på lång sikt.
Tycker man det är kul att göra det själv så är det ju aningen billigare, vad som avkastar bäst på sikt vet ingen.

Går att göra en bredare portfölj själv på grund av Lysas 20% smala Öhman Sverigefond.

I slutet av dagen ska man välja det som känns bra, viktigast är ens risknivå och sparkvot ändå.

1 gillning

90/10 bred skulle kosta 0.34% för mig som lyckats skrapa ihop 1 miljon.

Barnportföljen får jag till 0.24% när jag inkluderar fullständiga kostnaden som Avanza redovisar.

Så om man bortser från att portföljerna ser lite annorlunda ut, så betalar jag 0.1% för att slippa ombalansera, slippa komma ihåg att ombalansera, slippa oroa mig om jag kommit ihåg att ombalansera, och slippa ligga utanför marknaden vid varje ombalansering.

Sidospår, men jag tycker Jans portföljer borde vara avsevärt enklare eftersom de riktas mot nybörjare.
80% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% Länsförsäkringar Sverige Indexnära

2 gillningar

Har 1/3 av det jag har skrapat ihop på Lysa. Tycker att det känns bra att inte lägga allt i en korg.

2 gillningar

Ditt förslag saknar tillväxtmarknader och överviktar Sverige kraftigt. Varför?

Precis samma som Lysa hållbar.

2 gillningar

Kloka tankar, låter rimligt.
Du har rätt att det viktiga är nog en bred indexportfölj, sen är det bara att mata den varje månad :wink:

Har de fortfarande rabatt avseende mängden kapital.
Skulle inte det plockas bort?

Aldrig hört dem säga det, har du?

Ungefär så jag själv investerar.

80% LF Global Indexnära
20% Plus Allabolag Sverige

Total kostnad: 0,22%
Enkelt, billigt och sköter sig självt.

3 gillningar

Om vi ska efterlikna Lysa aktier men hålla det enkelt och med de billigaste fonderna
58,4% LF Global Indexnära
20% Plus Allabolag Sverige
9,6% HB Glb småbolag
12% Avanza Emerging Markets

Total avgift ca. 0,27% Kan vara något högre om det är samma skatteregel för AZ EM som AZ Global.

2 gillningar

Skulle Lysa mot förmodan hamna i obestånd så är det bara 1/3 som skulle frysas. Man vill ju inte ha alla ägg i en och samma korg. Annars är Lysa en fantastiskt produkt. Jag kör 100/0. Så ombalanseringsgunktionen sker bara mellan svenska och utländska aktier.

Avanza EM borde ju inte ha amerikansk källskatt, så borde ju inte vara relevant.:thinking:

1 gillning

Tycker det är lite märkligt att inte avanza eller någon större aktör går in och matchar lysa i erbjudandet.

Finns det någon risk i att det är en för bra deal med lysa?

Det tror jag inte. Tror mer att vissa bolag vill maxa inkomst med olika avgifter och inte dra ner där det går. Tror LYSAs mål är att vinna forttroende och sen öka vinsten genom att få fler investerare. Dvs lite Bogle tänk.