LYSA avgifter vs. ISK på avanza över tid

Hej!

Till er som är kunniga i avgifterna:

Helt simpelt sagt, ett ISK-konto som beskattas med 1,086% på avanza per år är ju en större avgift än vad LYSA säger att deras avgift är per år, baserat på Avgifter

Missar jag något här?
Är det så att man har ett ISK-konto hos LYSA och betalar 1,086% avgift för ISK-kontot + LYSAs avgifter? Eller är länken som jag skickade det verkligt totala beloppet? Blir ju ganska stor skillnad i långa loppet.

Mvh
Avgifts-Detektiven

Stämmer.

Men det ena är en avgift och det andra en kapitalskatt som du inte kommer undan (om du använder ISK). Så Lysa är inte vilseledande i sin kommunikation här.

5 gillningar

Okej, tack för svar!

2 gillningar

Och för att förtydliga så slipper du inte avgifter hos Avanza heller - du betalar fondavgifter där :slight_smile:

(utom i Avanza zero men den brukar inte rekommenderas här)

Pannkaka, tack, absolut :+1: :blush:

Räknade lite snabbt på detta nu efter det sanste avsnittet med Lysas grundare.

Om jag hypotetiskt skulle placerar hela sparkapitalet hos Lysa, skulle det kosta mig lite grovt 350-500k över tio års tid pga deras avgift på 0,35% vs billigaste fonderna hos Avanza (~0,1%). Tiden det tar att sätta upp ett automatiskt sparande hos Avanza och sen rebalansera en gång om året är kanske 1h per år, högt räknat. Hyfsad timlön på den arbetsinsatsen. :slight_smile:

Förstår dock att Lysa är toppen om man vill slippa engagera sig och kanse har ett mindre sparkaptial.

1 gillning

Vad betalar du hos Avanza? Vilka fonder har du då ? :+1:

Tex Storebrand global kostar 0,32% i avg. Sedan går det göra själv på egen hand :+1:.

Sedan är det ännu bättre om du räknar på avg folk betalat hos storbankerna :+1:.

Klart man kan göra det själv billigare men då ska man vara stolt att man slipper betala 1-2 % i avg.

Lysa avg är överkomligt billigt om man jämför med mycket annat. Sedan går det alltid vara duktig själv.

Tänk på att 85% av våra pengar på börsen finns hos storbankerna. Då kan du tänka vad de betalar i snitt avg .

Därför ska vi alla vara stolta om vi lyckas slippa betala mer än 0,35% i avg. Ingen av oss har misslyckats då eller bli fattiga på avg👍 @Mick_Talbot

1 gillning

Tog bort mitt tidgare inlägg då jag blev lite bortdribblad av ChatGPT. Måste editera mitt första inlägg med, då ChatGPT felaktigt hävdade att Lysas avgift är exklusive fondavgifter. Borde tagit mig tid att faktiskt läsa på själv vad som gäller på Lysas hemsida. Avgiften på 0,35% inkluderar allt, sen tillkommer det visst lite transaktionskostander så i realiteten hamnar man ofta ~0,4% i avgift.

Men om man tex äger fonderna listade nedan så får man en avgift på ~0,13% => differansen mot Lysas fondrobot blir ~0,2-0,25% och inget annat.

Avanza Zero 0%
Avanza Global 0,10%
Avanza Ränta Kort 0,09%
Avanza EM 0,34%
iShares MSCI World Small Cap 0,37%

Om man antar en portfölj med följande fördelning:
Global 50%
Sverige 20%
EM 10%
Small Cap 10%
Räntor 10%

=> viktad totalavgift = ~0,13%

1 gillning

I Lysa avg ingår transaktions avg alltså blir det totalt 0,35% men troligtvis med din och min portfölj hamnar vi på 0,31% totalt avg inkl allt.

Din portfölj har jag inget emot men det saknas globala småbolag och EM. Det höjer avg en hel del samtidigt som ingen har global indexfond så billig som 0,10% förutom Avanza.

Nu jämför vi 2 billiga allt på marknaden.

Lysa kan du jämföra med Avanza Auto eller Nordnet One ocv som är ganska snarlika produkter :+1:

Ja, du har helt rätt! I min hypotetiska portfölj (mycket lik min egen) missade jag EM och småbolag och dessa är typiskt dyrare som du säger. Jag lägger till dem i listan nu i efterhand och försöker beräkna en rimlig viktigad totalavgift för att få jämförelsen mer rättvis.

Håller även med om att tex Avanza Auto kan jämföras med Lysa. Men här ville jag försöka räkna på vad man kan spara över tid genom att göra jobbet själv. Min poäng var mest att även små skillander i avgift (0,1-0,2%) kan göra stor skillande över tid, förutsatt att man har ett relativt stort kapital.

1 gillning

Det stämmer att det är alltid billigare måla själv eller snickra hemma än att betala målare/snickare :wink::+1::joy:.

1 gillning

Denna är inte likvärdig Lysas Sverigeexponering.

Ava Zero är bara OMXS30, ett ganska snävt sverigeindex.

1 gillning

Ja, det är en korrekt invänding. Vet att många ogillar Avanza Global med. Valde dessa mest för att de är billigast och ville spetsa till det hela lite. :wink:

Frågan är vilken Sverigefond hos Avanza som mest liknar det man får hos Lysa. Är det “PLUS Allabolag Sverige Index” kanske?

Jag delar den bilden. Ava global är inte heller tillräckligt nära global marknadsvikt för DM för att kunna betraktas som likvärdig Lysa ex. EM.

Skulle tro det.

Om man leker med att byta ut exempelportfoljen enligt följande:
Avanza Global => DNB Global
Avanza Zero => PLUS Allabolag Sverige

=> viktad totalavgift ~0,23% => diff mot Lysa = 0,12% => timpriset för att jag själv rebalanserar en gång per år kommande decenium blir ca 12 000kr.

Fortfarande inga Globala småbolag och EM ca.20% :wink::+1::joy: @Mick_Talbot

Din portfölj skulle kosta 0,31% hos Lysa total avg @Mick_Talbot

Jo, de är med i den siffran. Jag försökte beräkna viktad avgift. Då dessa delar endat är 20% av portföljen landar den viktade avgiften på 0,23% (förutsatt att jag inte räknat fel).

Felräknat. Avanza Em kostar 0,36%

Handelsbanken gI småbolag 0,67% i avg

Måste vara dyrare

OK, det visste jag inte. Snart blir det ingen skilland vs Avanza och att göra jobbet själv. :wink: