Hej!
Jag har bestämt mig för att placera barnens spar.
Men är otroligt ny och rädd att förlora pengarna och har inte lusten att lära mig jätte mycket just nu.
Ska spara via ett KF. Avanza.
Egen portfölj eller fond robot?
Jag förstår inte vad den totala avgiften i roboten blir i jämförelse med om jag gör en egen portfölj…
Totala avgifter, snitt avgifter. Osv.
Hur kan jag jämföra och räkna ut detta på ett lätt sätt?
Varför jag funderar på en robot är för att jag helt enkelt inte vet vad jag ska titta efter på börsen i framtiden, när jag ska byta fonderna och vilka ja ska byta till.
Lysa kostar ca 0,39% ink alla avgifter. Går att lösa kanske 10 baspunkter (0,1 procentenheter) billigare själv med liknande diversifiering, men de flesta som inte har en enorm förmögenhet brukar vara villiga att betala de baspunkterna för smidigheten med Lysa.
Låter som fondrobot vore ett bra val för dig. Du vill inte lära dig just nu och du vet inte vad du ska titta efter. En fondrobot sköter allt själv. Starta konto på t.ex Lysa (ca 0,39%) i avgift eller Opti (ca 0,9%) och svara på deras frågor när de tar fram din riskprofil.
Om det är till barn så gissar jag att det är en ganska lång tidshorisont? På en lång tidsperiod (typ 10-20 år) så kommer börsen hinna gå ner flera gånger. Men den kommer med stor sannolikhet också att återhämta sig också.
100% Länsförsäkringar Global indexnära. Det är allt vad du behöver i KF hos Avanza långsiktigt. Allt annat är överkurs och ganska onödigt . Man behöver inte betala mer än 0,22% i avg för att ha bred trygg långsiktig sparande. . Den kräver varken koll eller kunskap.
Varför är auto kass föruttom att den är lite dyrare än Lysa ? Kostar 0.55% i avg. Onödigt dyrt. Även den borde kosta max 0.30% i total avg. Men om man vill ändå ha fondrobot på Avanza i KF då är det inte så farligt dyrt med Avanza Auto 6. . Sedan får man betala 0.30% extra jämfört med Global indexfond . Man betalar även för lite finare namn Avanza Auto fondrobot .
Den är inte så transparent i hur den är uppbyggd. Känns som att de sitter och hittar på att Microsoft ska vara större än Apple t ex. Varför inte följa ett index?
Och hur ser det ut med småbolag?
Och fonden har 80-100% aktiekvot. Vad är det som avgör det? Någon gubbe på Avanza?
Kan finnas dokumenterat någonstans, jag har inte grävt så mycket i det. Men det känns som en hokuspokusfond som tar +50% avgift bara.
Lysa har då sänkt avgiften ytterligare. Så nu kostar dom 0,343% vid start. Har du över 1 miljon kostar dom 0,313% så snart kanske även du flyttar pengarna till Lysa jacke
Gillar mer göra det själv så billigt som möjligt,så enkelt som möjligt. Allt behöver inte vara optimalt om det kostar extra pengar. Vissa saker för man anpassa tex tillgångar efter priset . Man får ändå inte äventyra för mycket på global spridning för att det ska kosta 0% i avg. Därför valet en global indexfond före gratis Sveriges fond . Annars kul att Lysa gör så bra med prissänkning. Själv gillar jag för mycket Avanza . Men om man vill ha riktigt bra fondrobot billig utmärkt långsiktigt sparande är Lysa svårslagen och bästa valet för alla.
Vill du göra som Jacke säger och bara köpa en enda fond i KF på Avanza så finns SPP Aktiefond Global som är som Länsförsäkringar Global men bättre diversifierad (inkluderar tillväxtmarknader) och till en nästan lika låg avgift. (0,33 istället för 0,22)
Om avgift är allt vinner ju Avanza Zero. Men iom att det lönar sig på sikt att vara så diversifierad som möjligt väljer ju även du bort billiga alternativ (Avanza Zero) till förmån för bättre diversifierade alternativ (LF Global).
SPP Aktiefond Global eller Lysa är samma logik ett steg till. Istället för att inte nöja sig med bara stora svenska bolag säger man att man dessutom inte nöjer sig med bara stora västerländska bolag.
Det är jag och är nöjd med det. Någon annar är nöjd med Lysa eller Spp global. Sedan finns det de som vill ha något annat ännu dyrare och bättre. Viktigast är att man är nöjd själv med det vad man har valt . Frågan är bara vilken steg man är nöjd med. Men allt är bra långsiktigt med avg från 0 - 0,40%.
Värt mödan? På en investering på 100kkr och en snittavkastning på 7%/år har du efter 30 år betalat ca 22500kr extra i avgifter till Lysa jämfört med att ha gjort det själv.
Om jag räknar lite för min del blir det ca 500000 sek extra i avg bara på 15år. Då kan man köpa en skaplig bil för den lilla extra avg . Lite extra avg blir mycket pengar om man har lite tyngre Isk portfölj . Det blir ännu mer i avg om man räknar att portföljen kommer bli ännu tyngre om 15år. . Man ska aldrig underskatta avg betydelse. . Bekvämligheter kostar så klart och ingetting är gratis i livet .