Har läst runt ett tag men blir ändå lite kluven.
Tänkte börja mixtra lite med fonder och lära mig. Hade tänkt lägga in 10 000 i fonder med efterföljande månadsparande. Bör man satsa
På Opti/Lysa eller köpa egna via avanza som jag har? Tex en bred indexfond till största del.
Om ni tycker att jag går via avanza, har ni något fint förslag på en fondportfölj åt mig?
Det går också jättebra att använda Avanza istället. Men det är svårt att ge 1 rekommendation eftersom man kan göra så många olika val. Med hundratals tillgängliga fonder finns det inget alternativ som är “bäst”. Kanske en billig globalfond som artikeln också skriver, här är en printscreen:
Själv kör jag fonder i en ISK och en KF på min bank(Swedbank) funkar hur bra som helst. Stort utbud av fonder och varierande avgifter. Själv går jag på låga avgifter och på indexfonder. Sen har jag en Lekhink med småbolag, ny energi och ny teknik. Najs att du kommer igång att spara. Lycka till
Av nyfikenhet, varför väljer du robot, bara för enkelhetensskull eller räknar du med att du tjänar på det? Vilken risk siffra kör du och hur långsiktigt sparande har du på Lysa?
Jag tror avkastningen kommer bli densamma. Och jag slipper sitta och fundera varje kväll hur min portfölj ska se ut (eftersom det finns miljontals möjliga portföljer på Avanza), och slipper vara ångerfull att jag valde fel.
Jag har 100% aktier 0% räntor, är runt 35 år så tidshorisonten är väldigt lång.
Fast avgift: 0 kr vid försäkringsvärde över 500 000 kr per år annars 120 kr per år. Rörlig avgift, beroende på försäkringsvärde:
0-1 000 000 kr: 0,40%/år
[1 000 000-5 000 000](1 000 000-5 000 000) kr: 0,20%/år
+1 på detta. Det stämmer väldigt bra in på mig också. Även åldern. Om jag får behålla ”runt”
Med det extra tillägget att om 90% av sparandet växer med 7% så är det mer i faktiska kronor än om 10% av sparandet växer med 50%. Så jag tänkte för mig själv, när jag till slut avvecklade min lekhink. Om jag klarar av att bara låta pengarna vara och arbeta i lugn och ro och inte får ett glädjepåslag av att lattja med enskilda aktier och fonder samt göra min due diligence och jag är nöjd med mina 90%. Då kan jag lika gärna låta 90% bli 100%.
Fondrobot är riktigt bra, enkelt och billigt. Automatiskt ombalansering och man får en bred och diversifierad portdölj.
Vill man göra själv på t.ex Avanza så kan man köra en global indexfond som blir billigare än robot och tillräckligt bra.
Vill man efterlikna t.ex Lysa så skulle man kunna köra själv:
60% Avanza global
20% Plus allabolag Sverige index
10% Avanza Emerging markets
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Alla pengar som ska användas på kort sikt eller för att balansera upp den trygga delen i portföljen kan man ha på sparkonto. Men om du har lång sparhorisont (10+år) så kör 100% aktiefonder.
Är lite inne på att välja robot, just för att jag är nybörjare och låta den jobba på.
Samtidigt vore det kul att göra en egen i avanza.
Kör du själv robot? Vilken isf?
Du gillar betala extra för KF ? Den extra avg kan man skänka istället till SOS Barnbyar där det gör mer nytta än att betala till banken eller försäkringsbolag
Jag svarade på trådskaparens inlägg, med respekt för hans fråga så ska inte tråden kapas för att diskuterar eventuella avgifter jag kunde använda till annat.
Inget fel med din välgörenhet till banken och du har rätt göra som du vill. Tänkte bara det är onödigt betala extra när du kan stoppa de extra pengar i din egen ficka. Inget elakt personligt. . Det var som litet upplysning att det finns gratis utan extra avg
Om jag skulle använda robot så skulle det förmodligen vara Opti och deras Portdölj nr 9 för långsiktigt sparande. Anledningen till Opti istället för Lysa för mig skulle vara bättre diversifiering med bland annat råvaror. Dock är Opti mer än dubbelt så dyrt som Lysa vilket är tråkigt men för mig personligen skulle det vara tillräckligt bra.
Jag själv värderar diversifiering högre än absolut lägsta avgift.