Hur många av er kör fondrobot?

Hej alla!

Jag undrar hur många av oss här inne som sparar i fondrobot ? !?

• hur stor del av sparandet i så fall?
  • vilken fondrobot?
  • om det är Lysa… är det ENBART pga avgiften?

Jag själv har så svårt att släppa taget o köra all in i en robot. Tror det är kontrollbehov som sätter käppar i hjulen.

Tex Opti har bara 1% Sverige, jag tycker det är för lite… osv

1 gillning

Jag kör cirka 25% Lysa, resten i globala indexfonder och lite i en kapitalförsäkring.

Kanske går över till mer andel globala indexfonder i framtiden. Men nu känns det bra! Även om fonderna gått bättre än Lysa under den tiden jag investerat. Vilket inte är så länge. :blush:

3 gillningar

Jag kör allt sparande i Lysa, utom bufferten som jag har på sparkonto hos Skandiabanken.
Valde lysa eftersom det rekommenderades av RT och tycker de känns seriösa när de gästat programmet samt är aktiva här på forumet.

När jag får ett större sparkapital kanske jag väljer en bred global indexfond för att sprida kapitalet som nästa steg. Men det blir nog efter första miljonen, om jag kommer så långt.

1 gillning

Ingen fondrobot pga Kina/EM-exponeringen samt högre avgift än vanliga fonder.

1 gillning

Ingen robot. Anser mig inte behöva spara i räntor då jag har bolån och amortering.

3 gillningar

Ingen fondrobot här heller. Vill kunna se helheten och har allt på Avanza.

Robot är lite för lyxigt för min smak, kör sj ETFer

1 gillning

Kör ca 50% i i robot fördelat jämt mellan Sigmastocks, Lysa och Opti resten är fonder på Swedbank och Avanza och Aktier/ETF på Nordnet.

Runt 70% av totala portföljen i Lysa (aktier, räntor och sparkonto). Gillar lysa av olika anledningar, en är att de “överexponerar” mot Sverige.

Du har ingen Kina/EM exponering om du väljer Lysa Hållbar

2 gillningar

Kör ca 70% hos Lysa, 10% på sparkonto hos nischbank, 20% indexfonder hos Nordnet.
Lysa för att jag egentligen saknar intresse och tycker det är överlägset smidigt, Nordnet för att tillsammans med tjp där komma upp i maximal rabatt på bolån

Ingen robot här heller.

1 gillning

Lysa, Opti och Fundler tidigare, men nu endast fonder hos Avanza.

1 gillning

Endast indexfonder hos Avanza här, har för mycket kontrollbehov för att kunna ha robot.

2 gillningar

Använder Lysa till allt nysparandet utanför “lekhinken” :slight_smile:

Perfekt med enormt bred spridning, lagom mycket homebias (tycker jag) och låg avgift. Har också mellanriskhink på Lysa 60/40, smidigt med automatisk ombalansering.

Använde Avanza förr och upplever att det ger ett större lugn att lägga allt på Lysa, jag slipper det eviga pillandet och loggar in mer sällan.

1 gillning

Jag använder ingen robot utan investerar i indexfonder hos Avanza.

Opti för barnspar, risk 9/9. Global indexfond och räntefond på Avanza för familjens sparande.

Jag kör Lysa just nu men ogillar höjningen av egna avgiften mer än vad jag uppskattar den sänkta totalavgiften på deras hållbara sparande. Så lutar åt en ISK-flytt till Avanza.

1 gillning

Vi har en del i både Opti och Lysa ca 5% av våra totala tillgångar i vardera.

Lysa för mitt personliga pensionsspar.
Avanza för barnens och familjens sparande. Och för lekhink.
Summorna är ungefär samma men Avanza får över 90% av allt nysparande.

Lysa passar mig personligen. Skulle haft majoriteten av sparandet där om det fanns möjlighet att dela konton genom fullmakt.
Det finns nu.
Men det fanns inte när jag startade sparandet.
Eftersom sparandet rullar på så är jag för lat för att ändra i maskineriet.
Som sagt, Lysa passar mig personligen.

1 gillning

Använder mig inte av fondrobot för tillfället. Funderar dock på om det är smart att använda närmare pension, då det är simpelt med räntor via LYSA. Lite som en generationsfond och har också månatliga uttag.

3 gillningar