Ca 25% Lysa. Har bra nysparat där och ville jämföra mot annat. Sitter för långt inne att sälja innehav och flytta över, men successivt kommer andelen växa och en dag kanske jag flyttar befintligt kapital också. Och en skvätt Opti för jämförelse.
Ingen fondrobot för min del utan allt på Avanza. Främst för att hålla nere avgiften. Tycker också att det är väldigt lärorikt att kontrollera och hantera foderna själv med ombalansering osv. Det gör mig helt enkelt mer intresserad och engagerad i sparandet och ekonomin överlag - vilket också ökar motivationen.
Jag har 0,04% av ISK-sparandet i fondrobot på Lysa och resten i indexfonder på Avanza, utan robot.
Mycket p.g.a. Avanzas väldigt billiga värdepapperskredit vid låg belåningsgrad.
Det jag inte gillar med Lysa och liknande är att det inte går att flytta ut kapital därifrån utan att likvidera det.
Det gör att jag är rädd för att bli inlåst och fast hos dem då jag inte vill behöva ligga likvid om flytt blir aktuellt.
Fonder på Avanza kan flyttas till Nordnet eller annan bank utan att behöva säljas.
Jag känner att det är viktigt att smidigt kunna flytta kapital utan likvidering till annan aktör och det tycker jag att flera av robottjänsterna inte erbjuder.
Dessutom vill jag själv kunna bestämma geografisk viktning m.m.
Jag vill inte göra ESG-exkluderingen. Bara Kina, saudi, mfl som jag väljer att undvika.
Vi har cirka 70% på Lysa. Resten är utspritt på Avanza/Nordnet.
Mellanrisk ligger på Avanza och bufferten på Swedbank för att inte riskera att bli “inlåst” med alla pengar innan likvidering ifall Lysa får problem.
Kollat endel på det, verkar spännande ![]()
![]()
Kavaljer investmentbolagfond och Opti har nästan samma slogan
Kavaljer investmentbolagfond
Aktiv förvaltning nästan till priset av en indexfond
Opti
Passiv förvaltning nästan till priset av aktiv förvaltning
Hahahaha, instämmer! ![]()
Har ca 90% på lysa.
Enkelt, väldigt brett, tillräckligt billigt och jag behöver inte bry mig om det.
Är nyfiken på Lysa. Är man i uttagsfasen är den automatiska utbetalningsfunktionen klockren! ![]()
Hade den funnits på Avanza hade jag inte tänkt tanken på att byta.
Jag kanske är gammelmodig, vågar inte lita på att investera via robotar.
Hade tidigare Avanza när jag lekte med utdelningsaktier, sålde rubbet och la in allt på tre fonder via Nordea.
Köpte då LF Global, Spiltan Aktiefond Invest Sverige och Spiltan aktiefond global. Kör 100% på aktiefonder.
Framtiden får visa men har snittat på ca 15% upp på alla dessa tre fonder. Startade för 1 år sedan. Nybörjare.
Har annars investerat i andra former då jag aktivt stått utanför börsen men har ändrat min inställning nu.
Däremot är det skönt att ha allt samlat på en plats.
Nej, tycker det är för dyrt och tar bort glädjen jag finner i att pyssla med min portfölj. Lose - lose.
Jag kör fonder på Levler. Snyggt och billigt.
Jag kör mer eller mindre 100% (har lite lekhink vid sidan)
Satte upp lysa för länge sedan med månadsspar och har inte orkat utvärdera, än mindre byta
Nej verkar vara smalt utbud av val?
Nej. Kör allt själv.
Japp, började med Opti och tänkte fortsätta med det.
Har dock nyligen påbörjat annat sparande för att få bättre rabatt på bolånet och där kan jag ju t.ex. komplettera med mer Sverige. Om det inte vore för ränterabatten hade jag nog satt det mesta hos Opti och bara 10-20% som jag fick pilla med efter eget huvud och ha detaljkontroll över. Det skulle räcka bra.
Jag kör Lysa och Skandia global Exponering + Allabolag Sverige på Fondo.
Vad menar du utan att säljas?
Om du flyttar en från ett ISK till ett annat blir det ju en försäljning/köp fast du inte märker av det.