LYSA avgifter vs. ISK på avanza över tid

Dessa siffror använde jag mig av….

Jag räknar på indexfonder som är lättare att ombalansera och köpa utan courtage och annat ej ETF

1 gillning

Ja, det är nog mer korrekt. :+1: Tillkommer även växelavgift i exempel-ETF:en jag angav då den handlas i annan valuta.

Du får courtage, spread och växlingsavgift inte bara vid dina köp. Utan också när du balanserar om årligen (ganska lite men det slår ändå något över tid).

1 gillning

Vad får vi för avg då om vi använder fonder @Nightowl ? Då skiljer det ca. 0,04% max i total avg

Jag gör ett sista försök då. Samma portfölj som ovan, men byter ut till följande fonder:

DNB Global 0,21%
PLUS Allabolag Sverige 0,22%
Avanza Ränta Kort 0,09%
Avanza EM 0,34%
Handelsbanken gI småbolag 0,67%

=> viktad avgift ~0,26% => diff mot Lysa (0,31% ?) = 0,05%

1 gillning

0,05% även det är pengar men det är är knappt något att bråka om.:rofl::joy:.

Men om man gör det själv hade jag valt det billigaste allt du kör på.

Om man ska försöka göra det så brett som möjligt med dyrare fonder och mindre Esg är det knappt lönt :+1:

1 gillning

Bli inte lurad av ”halva priset” – många argumenterar för att fondrobot är dubbelt så dyrt (0.4%) mot en indexfond (0.2%). En korrekt jämförelse gör det egna alternativet bara ca 0.1% billigare. Vi glömmer ofta också bort att 0.1% på 100.000 kr investerar bara motsvarar 100 kr som ska sättas i relation till t.ex. din egen timkostnad. Många lägger enligt mig helt fel fokus.

Såg nu att @janbolmeson redan räknat på detta och kom fram till en diff på ~0,1%. Texten ovan är saxad från denna artikel. Skillnaden blir dock lägre om man sparar ett större belopp som vi diskuterar ovan.

1 gillning

Ja, fast diffen blir långt större om man har mindre specifika krav, typ “aktieportfölj som överlappar minst 70 % med den globala marknadsportföljen”. Jag tror att väldigt få har som krav att portföljen exakt ska matcha Lysas.

1 gillning

För mig är det inte portföljen som är mest attraktiv med Lysa. Jag bryr mig egentligen inte om jag har 3000 eller 4000 eller 5000 innehav.

Däremot, det jag tycker är väldigt attraktivt med Lysa, är att det inte finns massa skit. Avanza är ju fullt av dyra fonder. Crypto-certifikat. Aktier. Etc etc. Det räcker med att nåt går bra, typ silver i år, så får jag för mig att gå 10% silver. Troligtvis när uppgången redan är färdig. Köpa högt och sälja lågt. Alltid nåt som kliar i fingrarna när jag loggar in på Avanza. Jämför med Lysa. Där kan jag lätt som en plätt ha en ”vetenskapligt bra portfölj” ända till pensionen

2 gillningar

100% Avanza Zero

100% Nordnet Sverige index

Då pratar vi billigt gratis avgift :+1::rocket:

Då har man ändå bättre portfölj än 70% av aktie Isk portföljer :+1:

3 gillningar

Det märker jag själv när man flyttar Isk mellan olika institut. Jag är glad bara att jag har hållit mig bara till globala indexfonder. :joy::grin:. Tänk om man hade spelberoende känslor som många andra aktiespelare. Det hade varit katastrof :rofl::joy: @yxceqnxs

Min slutsats runt detta är att det går att konstruera en marginellt billigare portfölj hos nätmäklarna, men då får du lösa investeringar och ombalansering själv. Den lilla skillnaden som du får arbeta för minskas av handelsavgifter hos nätmäklaren och om du har ett större kapital på Lysa (sänker avgift).

Därutöver kommer din portfölj att vara smalare, vilket ger lägre riskjusterad avkastning.

2 gillningar