Globala aktieindexfonder & fondrobotar

Om du hade en summa pengar att investera, hur skulle du dela upp det procentuellt mellan globala aktieindexfonder & fondrobotar? Och vilka skulle du välja? Skulle säga att sparandet har en horisont på ca 10 år.

1 gillning

Personligen väljer jag inte robot alls. Jag hade valt en globalindexfond eller liknande basportföljen.

Finns väl inget rätt eller fel egentligen. Du kan köra 50/50 om du kunna jämföra produkterna mot varandra.

En fondrobot erbjuder andra saker som du går miste om när du skapar egen portfölj.

T.ex

• automatisk ombalansering både mellan och inom tillgångsslagen.
  • förslag på “rätt” risknivå för just dig.
  • enkelt justera risknivån, fördelningen mellan aktier och räntor vilket borde vara smidigt när sparhorisonten minskar.
  • slipper välja fonder själv och fördelning. Minskar risken för beteendemässiga misstag.
1 gillning

Jag har en summa pengar som jag investerat, och jag har delat upp den enligt följande:

1. 100% globalindex

Tror inte det spelar så stor roll hur man delar upp det egentligen, men ju färre olika investeringar man har, desto mindre risk för pill, tänker jag.

2 gillningar

Hade du valt en enda global indexfond?

Vad är huvudanledningen till ditt val?

Anledningen till att jag personligen väljer att investera själv istället för robot är att jag vill ha kontroll över fördelning samt vilka fonder. Dessutom får jag lägre avgift. De fördelar jag radade upp med robot tycker jag inte är svårt att göra själv, men jag har full förståelse för att andra kan tycka det är svårt eller jobbigt.

2 gillningar

Varför vill du ha både fondrobot och egen portfölj?

Jag tänker att om man ska bygga sin egen portfölj så är det lika bra att ha allt där. Det innebär mer jobb än fondrobot. Så förstår inte varför man ska ha båda.

Har man väldigt mycket pengar och vill sprida pengarna på fler institut så kan det vara läge att ha båda.

Så tänker jag.

1 gillning

Jag använder Avanza Global för mina SEK och VWCE för mina EUR för att slippa växla och så, men annars tycker jag att det räcker med en, och det spelar inte så stor roll vilken så länge avgiften är låg.

1 gillning

Det är en rätt stor summa.

OK! Tänkte på att även viktningen av länder, branscher och andelen innehav i olika aktier varierar en del mellan olika globalfonder och att om man är långsiktig men inte superaktiv kan man få mer spridning genom att välja mer än en globalfond.

Här finns en forumtråd om Lysa fondrobot som har cirka 8200 olika aktiebolag i sig av varierande storlek, fördelat över drygt 50 olika länder runt om:

1 gillning

Jag gillar tanken att hålla det så enkelt som möjligt för att minska risken att börja pilla och ändra i sin portfölj. Jag hade kört på något av följande alternativ:

1. Storebrand Global All Countries
  2. Lysa

Jag har själv valt att köra allt på Lysa och är supernöjd.

Jag kör just nu ca 50% robot och 40% index och 10% aktier.

Hade nog tagit 90% index pga nästan samma sak och möjlighet till lägre avgift.

Jag hade valt en av dom, antingen fondrobot eller global indexfond (ev komplettera med svensk indexfond). Mest för att det känns mindre komplicerat att ha allt samlat, och avgifter blir lägre. :smiley:

Tack för alla svar! :slight_smile:

Ingen som kör fler än en globalfond? Låg avgift är förstås viktigt. Tänker dock att de även varierar lite i sin viktning av innehav och att det därför kund vara bra med fler än en.

Jag har ju som sagt två, men VWCE har i sig själv bättre spridning än VWCE + Avanza Global (främst eftersom den senare saknar EM), så om det inte vore för transaktionskostnader skulle jag nog köra 100% VWCE. Jag känner inte till någon rimlig kombination av två globalfonder som är bättre än båda de ingående fonderna.

1 gillning

Jag har 4 olika globala…Länsförsäkringar, DNB, Strebrand och Avanza. Bara för att det är tråkigt med en och de innehåller lite olika och går lite olika bra…Men man kan bara ha en :grin:

Det är lite så jag funderar med. Om avgifterna är rimliga kan det väl knappast vara fel.

1 gillning