Jag tänkte att någon kanske var intresserad av en aktuell forumtråd kring Lysa’s aktier C, där vi kollar in dom underliggande fondernas som ingår i deras breda aktiedel? Och spanar in regionbalans, nyckeltal & sektorbalans med mera nörderi som P/e - tal med mera. Datan på denna sida visar hur Lysa’s globala aktiedel ser ut per den sista maj - 23. Där vi finner bla detta:
Exponering per Region i %:
Region Fond
Nordamerika 60,64%
Storbritannien 4,21%
Europa utvecklad 12,89%
Europa, tillväxtmarknader 0,18%
Afrika och Mellanöstern 1,11%
Japan 6,57%
Australasia 4,13%
Asien utvecklad 4,71%
Asien, tillväxtmarknader 4,69%
Latinamerika 0,87%
Per 31 maj 2023 | Kategori: Global Large-Cap Blend Equity. Källa: Morningstar
Dom intressantaste detaljerna i länken här ovan finns under portföljsidan för Lysa som uppdateras månatligen. Här nedanför har jag kommit över hur det såg ut för den TotalaLysa fonden 1 Jan år 2022. Dvs inklusive den 20% iga Sverige delen. Vad gäller vilka aktiebolag som ingår i fonden med procentuell vikt, region & branch fördelningen samt att dom hade investeringar i cirka 8200 aktiebolag i över 50 länder då! Tänkte att jag uppdaterar här med färsk data så snart jag får tillgång till det senaste dokumentet ifrån Lysa
En intressant detalj är att Lysa fond i fond robot inkluderar omkring 4200 stycken globala små & medelstora aktiebolag totalt i deras kompletta fondportfölj. Så man får med en större del av hela höstacken. Det gör dom genom denna Vanguard indexfond som dom har förhandlat till sig rabatt på, liksom dom troligen har gjort på övriga fondinnehav i deras breda investerings inriktning också
Undrar om dom mäktar med att sänka sina årliga förvaltningsavgifter för sjunde gången så småningom