Lysa Fonder år 2024 | En liten uppdatering såhär sju år sedan lansering? 🇪🇺

Såhär sju år efter starten så är man ju lite nyfiken på hur det står till med Lysa fondrobot & deras underliggande fondinnehav, och även deras utvidgning av spartjänsten utomlands? Hur går det i Tyskland tex? Själv är jag hyggligt nöjd med dom sedan jag började spara hos dem i deras breda investerings inriktning för några år sedan. Den har givit ~ 13.8% i årlig avkastning i snitt sedan lanseringen :star2:
Vad tycker ni andra om Lysa numera?

Lägger upp en aktuell bild om viktningen & deras regionbalans och nyckeltal etc, för de cirka 8000 olika bolagsinnehav ifrån Morningstars sida om just Lysa’s breda investeringsfocus här nedan :wave:

Är nöjd med lysa. Speciellt deras hållbar som verkar funkar mer som en global fond. Typ 3% skillnad bara.

Om det ej vore för att andra lika hållbara fonder som tex amf aktiefond Nordamerika har gått betydligt bättre hade jag nog haft allt på lysa

3 gillningar

Kan inte annat säga att jag är väldigt nöjd. Hade gärna velat kunna se mer detaljer i deras innehav. Men egentligen skit samma för vad gör det för skillnad om jag vet deras 12 eller 112 största innehav?! Ska ju ändå bara pytsa in varje månad och aldrig ta ut… enkel idé, enkelt att använda och tydligt. Mer kan man inte kräva.
Ska bli kul att se hur mycket man lyckats spara ihop om 15 år…

5 gillningar

Ok, vi kan ju pröva att pinga in @RobertK till tråden och fråga honom om han kan ge oss en färsk bild över Lysa’s största bolagsinnehav mm i grafisk form kanske?

Jag är nöjd. Så nöjd att jag skrotade tredjedelen av sparandet som jag hade hos Avanza i Lfb Global och Spiltan Investmentbolag.

Kund hos Lysa sedan feb - 2018 tror jag.

Har värvat ett gäng och har rabatt länge :slight_smile:

image

12 gillningar

Najs! Du har ju till och med snyggare insättningskurva än vi. Jag har ibland plockat ut för att amortera. :see_no_evil::rofl:

1 gillning

Grattis :partying_face:! Har du 100% aktier i bred?

Hallå,

Yes!

1 gillning

Haha. Ja vi har nött på. Månadssparande med litet avbrott i början för att bygga buffert och betala av lån. Extrapengar har frästs in då och då.

Härligt. Själv satte jag in en vecka innan covids brante fall. Ligger idag runt 61% vill tacka för att du visade grafen. Lysa går bättre än jag trodde.

Sitter tyvärr inte på någon uppdaterad/fördjupad info längre. Nackdelen med fond-i-fond-lösningar (samt renodlade matarfonder) är ju att deras innehav inte syns/rapporteras till FI så man måste gå igenom alla innehav manuellt.

1 gillning

Ja, man kan ju se de 10-15 största innehaven i den svenska delen, men inte mer. Sen ser man inte innehaven i de utländska fonderna. Det gör ju ingen skillnad rent tekniskt eller att det påverkar mitt investeringsval i LYSA. Men hade varit kul att kolla igenom. Däremot när det står så många fonder i olika delar av världen samt ca 125 innehav i Sverige gissar jag att det är många fina bolag med i ens innehav.

1 gillning

Okej, va synd. Det är ju något som åtminstone jag skulle velat se. Total bilden för alla innehav alltså. Men vi ser ju iallafall delvis hur det ser ut för Lysa’s internationella 80% del av den breda fondens ~7900 olika aktiebolag i trådens första inlägg :ok_hand:

@janbolmeson Har du hört något om hur det går för Lysa’s expansion i tex Tyskland tro?

1 gillning

Sent svar men ja! Allt är i bred.

1 gillning