Såhär sju år efter starten så är man ju lite nyfiken på hur det står till med Lysa fondrobot & deras underliggande fondinnehav, och även deras utvidgning av spartjänsten utomlands? Hur går det i Tyskland tex? Själv är jag hyggligt nöjd med dom sedan jag började spara hos dem i deras breda investerings inriktning för några år sedan. Den har givit ~ 13.8% i årlig avkastning i snitt sedan lanseringen
Vad tycker ni andra om Lysa numera?
Lägger upp en aktuell bild om viktningen & deras regionbalans och nyckeltal etc, för de cirka 8000 olika bolagsinnehav ifrån Morningstars sida om just Lysa’s breda investeringsfocus här nedan
Kan inte annat säga att jag är väldigt nöjd. Hade gärna velat kunna se mer detaljer i deras innehav. Men egentligen skit samma för vad gör det för skillnad om jag vet deras 12 eller 112 största innehav?! Ska ju ändå bara pytsa in varje månad och aldrig ta ut… enkel idé, enkelt att använda och tydligt. Mer kan man inte kräva.
Ska bli kul att se hur mycket man lyckats spara ihop om 15 år…
Ok, vi kan ju pröva att pinga in @RobertK till tråden och fråga honom om han kan ge oss en färsk bild över Lysa’s största bolagsinnehav mm i grafisk form kanske?
Härligt. Själv satte jag in en vecka innan covids brante fall. Ligger idag runt 61% vill tacka för att du visade grafen. Lysa går bättre än jag trodde.
Sitter tyvärr inte på någon uppdaterad/fördjupad info längre. Nackdelen med fond-i-fond-lösningar (samt renodlade matarfonder) är ju att deras innehav inte syns/rapporteras till FI så man måste gå igenom alla innehav manuellt.
Ja, man kan ju se de 10-15 största innehaven i den svenska delen, men inte mer. Sen ser man inte innehaven i de utländska fonderna. Det gör ju ingen skillnad rent tekniskt eller att det påverkar mitt investeringsval i LYSA. Men hade varit kul att kolla igenom. Däremot när det står så många fonder i olika delar av världen samt ca 125 innehav i Sverige gissar jag att det är många fina bolag med i ens innehav.
Okej, va synd. Det är ju något som åtminstone jag skulle velat se. Total bilden för alla innehav alltså. Men vi ser ju iallafall delvis hur det ser ut för Lysa’s internationella 80% del av den breda fondens ~7900 olika aktiebolag i trådens första inlägg