Hur stor del av LYSA breda portföljen består av USA aktier?

Som rubriken säger.
Hur stor del av den breda portföljen på LYSA består av USA aktier?
Och andra länder för den delen?

Om du har valt 100% aktier på Lysa så får du 80% av Lysa Aktier och 20% av Sverige-fonden.

Lysas fonder finns på Morningstar. Här kan du se fördelningen i Lysa Aktier:

Där ser vi att det är 53% USA. 80% av 53% ger oss att det är 42% USA i Lysa Bred.

4 gillningar

Dum fråga här kanske men blir det då 20% sverigefonder + 1,3% andel som redan finns i LYSA aktierna?
Så då blir det 21,3% sverigeaktier/fonder?

1 gillning

De borde ingå en liten gnutta sverige i globalfonden. 20% extra home bias blir alltså utöver den lilla andelen. Globalfonden är förmodligen marknadsviktad.

2 gillningar

Hej @Boliden!

Det stämmer att vi även har en liten exponering mot Sverige via Lysa Aktier C och Europa-exponeringen där. Totalt blir Sverige-exponeringen ca 21 % i dagsläget om man räknar in Sverigeexponeringen i Lysa Sweden Equity Broad och den lilla exponeringen via Lysa Aktier C.

Önskar er alla en fin fredag!

Bästa hälsningar,
Albin på Lysa

9 gillningar

Hej @Lysa
Är det möjligen så att ni har mer info om era totala innehav i eran globala indexfond med den breda investerings inriktningen, som ni kan dela med er av? Tänker på typ topp 25 bolag som ingår och liknande info undrar jag.

Detta är vad globala delen (“Lysa Aktier C”) består av i Lysa Bred:

Den kompletteras sen med 20% Sverige utav “Lysa Sweden Equity Broad B”.

Om vi lägger in Lysa Aktier C i https://www.inveztor.se, och antar att fondinnehaven är uppdaterade, så ser största innehaven ut så här:

7 gillningar

Wow, topp 55 bolag. Tackar Johan!

Det är @RobertK förtjänst, det är han som byggt inveztor.se :slight_smile: (Inveztor - överblicka dina investeringar)

8 gillningar

Hej Indexkramarn,

Stort tack för ditt inlägg!

Vi redovisar idag inte alla innehav som den globala fonden innehar. Utan det blir att man får titta igenom alla fonder och kolla alla underliggande innehav specifikt. Så det jag kan göra är att skicka alla fonder som ingår i själva portföljen och där kan du se vikt i varje fond och enkelt söka fram fondens innehav.

Bara maila till: kontakt@lysa.se (så ser vi till att skicka det till er).

Återkoppla vid frågor eller funderingar!

Bästa hälsningar, John på Lysa.

1 gillning

Hej John, tackar för svar då vet jag. Mailar er inom kort!

Mvh IndexKramarn

Det är exakt detta jag har gjort för att få in det i Inveztor, dvs sammanställt och viktat respektive ETFs största innehav. Det är dock ganska många månader sedan jag gjorde det så det stämmer nog inte till 100% just nu.

2 gillningar

Hej Robert,
Tack för ditt inlägg till Lysa!
Det har skett förändringar i portföljen sedan den tiden. Vill du att jag skickar dig listan med de senaste fondinnehaven och du vill uppdatera, så är det bara att maila direkt till kontakt@lysa.se, så kommer
du att få den uppdaterade listan.

Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!

Bästa hälsningar, John på Lysa.

1 gillning

Går det att få motsvarande information om räntefonderna i Lysa, dvs. hur stor andel som är amerikanska (stats- eller företags-) papper?