Lysa fonder - forskning & diversifiering, en investering i ~ 9600 st små bolag, medelstora & stora bolag globalt!

Spännande! Men var har de 20% i Sverige tagit vägen?

Jag förstod som att det var de globala aktierna (Lysa Aktier C) som efterfrågades. Den svenska delen har de flesta här på forumet koll på, vare sig de vill det eller inte… :slight_smile:

2 gillningar

Har faktiskt börjat avveckla en del av mina innehav på Avanza för att flytta till bla. Lysa. Ville åt bland annat räntorna.

Pensionen får ligga kvar hos Avanza. Det år utdelningar från eget ab och min ”lönefond” som får flytta initialt.

1 gillning

Lysa har ju en lysande småbolagsfond i sitt underliggande fondinnehav som har en intressant mix av små & medelstora bolag globalt och även en blandning imellan value & tillväxt bolag i sig. I den utvecklade delen av världen dvs med en portföljvikt a’ ~12%. Och även en ~15% tillväxtmarknadsfond. Sen om det är bättre eller sämre enligt forskningen vet jag ej, men det misstänker jag att ekonomie professorn som jobbar hos Lysa och deras investerings kommitté har koll på! Men jag låter mina Avanza och Lysa aktieportföljer tävla emot varandra för att se långsiktigt & för att sänka plattforms risken :slightly_smiling_face:

Vad tros om denna fördelning över olika bolags storlek i Lysa Aktier C? Jag tycker det det verkar vara en intressant mix?!?
Fondens investeringsstil 2021-09-30
Enligt Morningstar Style Box®:
Snitt Storlek (börsvärde) % av aktieinnehav:

Giganter = 44,99%
Stora = 30,94%
Medel = 17,42%
Små = 5,49%
Mikro = 1,15%

1 gillning

Lysa Aktier C = Fantastisk
Lysa Aktier B = Inte lika fantastisk

Tyvärr kan man inte välja fördelning utan får Automatiskt 80% C och 20% B.

:slight_smile:

1 gillning

Det verkar vara fler än jag som tror på Lysa’s framtid :slight_smile:

Citat Den automatiska spartjänsten Lysa vinner marknadsandelar. Under 2021 mer än dubblerades det förvaltade kapitalet och Lysa hjälper idag 100 000 kunder att spara 18 miljarder kronor. Nu växlar bolaget upp med en nyemission om 350 miljoner kronor där Nicklas Storåkers är enskilt största investerare. SEB och Ramsbury (familjen Perssons investmentbolag) ansluter som nya ägare.

• Vi är glada och stolta för förtroendet som våra kunder och aktieägare ger oss. Det tar tid att bygga upp ett sunt sparande och det tar tid att bygga ett stort sparbolag. Nyemissionen ger oss förutsättningarna att utveckla en ännu bättre spartjänst för fler kunder, säger Patrik Adamson VD och medgrundare för Lysa.

Lysa’s Blogg!

1 gillning

Sant, men vem vet efter det senaste tidens ändringar i den totala portföljen så kanske dom ändrar på det :wink: Vad tror ni övriga som har Lysa’s globala aktieindex fond om lands, region och branch balansen? Här i uppdaterad info ifrån sista juni -22 :slight_smile:

Edit: delar med mig av regionfördelningen här nedanför istället…

Mvh / IndexKramarn

De har redan ändrat på det :slight_smile: Inlägget du citerar är från oktober, några månader innan Lysa förbättrade sin Sverigefond (Lysa Bred blev precis ännu bredare och billigare).

Du behöver nog justera delningsinställningarna, jag kan inte komma åt filen utan att behöva skapa ett googlekonto.

1 gillning

Kan du guida mig via pm, hur? @Johann är inte så vass på fildelning…

Jag har inget googlekonto, så jag vet inte hur man delar en googlefil. Men testa att följa denna guide Make Google Docs, Sheets, Slides & Forms public - Computer - Google Docs Editors Help

1 gillning

Jag får erkänna att jag inte är så kunnig på datorer helt enkelt! Kanske är det enklare med Iphones? istället för Andriod phones? Jag fixar inte att dela Lysa’s senaste status rapport här ovan (4 inlägg upp) med er helt enkelt. Kan jag möjligen få hjälp utav @admins eller @Caspian eller @janbolmeson att ordna det hela tro, på något smidigt sätt? Så vi kan diskutera lite intressantare innehåll än bara antal bolag samt fondavgifter i denna forumtråd?

Mvh / IndexKramarn

PM på väg!

1 gillning

Tackar @Johann Men jag har fått “hjärnsläpp” så grejar inte att dela pdf filen trots all hjälp! Men jag kan ju dela med mig av färska uppgifter för Regionbalansen för Lysa Aktier (B+C) dvs den Totala Lysa Bred fonden. Håll i hatten:

Regionfördelning Lysa per den 30/6 -22:

Nord Amerika = 49.6%
Europa = 35.7%
Emerging Markets = 5.7%
Japan = 5.1%
Asia + Pacific 3.9%

Vad tror ni om den? :thinking:

Jag har inte Lysa Bred längre, men jag kollade innan jag avslutade den depån, och så här såg Lysa C ut för 18 dagar sen:

Har Lysa C ändrats sen dess? Annars borde det ju vara 14% EM i Lysa C. Om Lysa Bred består av 80% Lysa C borde det totalt vara 11% EM i Lysa Bred, inte 5.7% som du skriver? Eller tänker jag fel?

Kör du bara Lysa hållbar @Johann :joy::wink: ?

1 gillning

Jag tror vi får koppla in experten @RobertK så kanske vi någon schysst grafik ifrån hans Inveztor! Men jag tror jag har fått riktiga uppgifter av Lysa.

Ja det blev så för några veckor sen :fish: :evergreen_tree: :polar_bear:

3 gillningar

Enligt Inveztor (som går den långa vägen via landsallokering/klassificering enligt MSCI, inte helt up-to-date):

Enligt Yahoo (Morningstar?) där man dock inte ser den mindre Vanguard-ETF:en:

2 gillningar

Ok, det var bara för andelsklassen Aktier C. Regionbalansen jag postade till några inlägg här ovan var hela Lysa fonden…
Men jag såg nu på deras hemsida att dom har en egen interaktiv karta som visar andelen aktier i varje enskilt land för Lysa Bred :star2: Och den borde ju vara uppdaterad kan man tro.