Jag saknar en billig global småbolagsindexfond. Vilka fonder saknar ni?
Det är definitivt något jag skulle stoppa i lekhinken då det är 100% personlig bias, men en fond med spelföretag!
Handelsbanken gl småbolag?
MSCI world small cap?
Ja. Den är det inte lite konstigt att det är den enda som finns på svenska marknaden?
Sen är väl 0,6% på gränsen för att kallas billigt.
Jag saknar en billig globalfond som inte exkluderar massa bolag pga ESG
Saknar också Small Cap Value fonder, vilket det inte finns något bra alternativ för Svenskar (Förutom utländska ETF:er, men även där är det knapert då vi inte kan äga Amerikanska ETF:er).
Här har du en lång tråd med massa fonder som folk önskar fanns! Även en del bra tips på fonder som folk inte visste fanns ![]()
Du fixar det genom LYSA!
Menar du tv-spel?
En vanlig fond som innehåller en korg av ädelmetaller, dvs ETC:er i guld, silver, platina och palladium.
Denna finns på Avanza bland annat:
eSports Fund
Avgiften på 0,6% är inte billigt.
Jag tror det viktiga är att globalfonden har ett referensindex som inte är ESG. LF Global verkade svänga annorlunda jämfört med MSCI World i år, kanske var det en större tracking error som bidrog till att de bytte referensindex just i år. Så därav DNB Global Indeks verkar bäst hittills.
Exakt, gaming, inte gambling 
O järnvägar vad den var dyr! Tack för tipset ändå!
Saknar en billig fond som följer något index för olja/energi (-grön energi)
Om du köper den via Fondo eller Savr blir den billigare.
De här ETFerna finns med
Jag vill ha en “köp och behåll”- räntefond där obligationerna behålls hela löptiden och vinsten är räntan.
Den ska inte prissättas utifrån obligationernas värde på andrahandsmarknaden, för de ska behållas hela löptiden.
60/40 portföljer och delar av den ekonomiska teoribildningen på 1900-talet ex sharp-kvot innebär att man räknar med att man kan investera i “riskfri ränta”, d v s obligationer som man inte spekulerar med på andrahandsmarknaden.
Idag prissätts räntefonder utifrån obligationernas pris på andrahandsmarknaden, vilket gör dem till en volatil spekulation i att räntorna ska sjunka.
En “köp och behåll”-räntefond (likaviktad på alla löptider) där man delar på den erhållna räntan skulle var ett alternativ till guld-etf.