Vilka fonder saknar ni?

Jag saknar en billig global småbolagsindexfond. Vilka fonder saknar ni?

2 gillningar

Det är definitivt något jag skulle stoppa i lekhinken då det är 100% personlig bias, men en fond med spelföretag!

Handelsbanken gl småbolag?
MSCI world small cap?

2 gillningar

Ja. Den är det inte lite konstigt att det är den enda som finns på svenska marknaden?
Sen är väl 0,6% på gränsen för att kallas billigt.

Jag saknar en billig globalfond som inte exkluderar massa bolag pga ESG

3 gillningar

Saknar också Small Cap Value fonder, vilket det inte finns något bra alternativ för Svenskar (Förutom utländska ETF:er, men även där är det knapert då vi inte kan äga Amerikanska ETF:er).

1 gillning

Här har du en lång tråd med massa fonder som folk önskar fanns! Även en del bra tips på fonder som folk inte visste fanns :slight_smile:

Du fixar det genom LYSA!

Menar du tv-spel?

En vanlig fond som innehåller en korg av ädelmetaller, dvs ETC:er i guld, silver, platina och palladium.

Denna finns på Avanza bland annat:

eSports Fund

Avgiften på 0,6% är inte billigt.

Jag tror det viktiga är att globalfonden har ett referensindex som inte är ESG. LF Global verkade svänga annorlunda jämfört med MSCI World i år, kanske var det en större tracking error som bidrog till att de bytte referensindex just i år. Så därav DNB Global Indeks verkar bäst hittills.

Exakt, gaming, inte gambling :stuck_out_tongue:

O järnvägar vad den var dyr! Tack för tipset ändå!

Saknar en billig fond som följer något index för olja/energi (-grön energi)

Om du köper den via Fondo eller Savr blir den billigare.

1 gillning

De här ETFerna finns med

1 gillning

Jag vill ha en “köp och behåll”- räntefond där obligationerna behålls hela löptiden och vinsten är räntan.

Den ska inte prissättas utifrån obligationernas värde på andrahandsmarknaden, för de ska behållas hela löptiden.

60/40 portföljer och delar av den ekonomiska teoribildningen på 1900-talet ex sharp-kvot innebär att man räknar med att man kan investera i “riskfri ränta”, d v s obligationer som man inte spekulerar med på andrahandsmarknaden.

Idag prissätts räntefonder utifrån obligationernas pris på andrahandsmarknaden, vilket gör dem till en volatil spekulation i att räntorna ska sjunka.

En “köp och behåll”-räntefond (likaviktad på alla löptider) där man delar på den erhållna räntan skulle var ett alternativ till guld-etf.