Bästa fonderna 2021 | Låt oss sätta ihop listan tillsammans

Ska vi använda alla fonder Jan och fördela det 2% i varje fond för att sprida risken maximalt :grin::thinking:? Vi kommer att få bättre risk spridning än Lysa :joy:!

1 gillning

Haha, nej. :slight_smile:

Än så länge är det bara en sammanfattning av alla förslag i tråden. Tänker att det är enklast att bygga det vidare så för att få en överblick. Jag tänker att sorteringen gör jag till om 14 dagar. Sedan använder vi ovan som en brutto-lista till “Portföljerna 2021”.

2 gillningar

Jag tänkte nu är Jan igång att göra det ordentligt med riskspridning :shushing_face::joy::thinking:. Haha.

Grymt fin översikt. Blir kanon att så småningom koka ihop detta till en portfölj.
Trevlig fonder, bra avgifter och fin riskspridning.
Nåt jag skrev igår som jag tänkt mer på var ju just fördelen om även en enkel portfölj innehöll några fonder, tex global, tillväxt och Sverige. Det får nybörjaren att inse att det finns en forskningsbaserad strategi bakom och intresset kan komma att utvecklas. Detta jämfört med att enbart rekommenderas LF global indexnära.

1 gillning

Vad anser ni om SPP Global Solutions som hållbar nischfond? Den verkar ha ungefär samma avgift och inriktning (FN:s hållbarhetsmål) som Robur Global Impact, men bättre utveckling.

4 gillningar

@janbolmeson Fastighetsfonder föll bort i senaste uppdateringen.

Jag har noterat att i Nordnets utbud av courtagefritt månadssparande i ETF:er så finns förutom ovan nämnda WisdomTree Physical Gold, som jag månadssparar i idag, även en fond som heter WisdomTree Physical Precious Metals (VZLE).

Jag har inte hunnit göra någon djupare analys och har kanske missuppfattat något, men jag funderar på om församlingen här ser någon vinst i att diversifiera innehavet i ädelmetaller (Au, Ag, Pd & Pt), eller om det räcker med guld?

Global
TIF: Avanza Global - exkluderar inga omiljövänliga bolag vilket jag tycker är bra, vill ha alla bolag. Med i Superlånet.
ETF: iShares Core MSCI World (EUNL) - hög omsättning, med i månadsspar nordnet
Global Småbolag
TIF: Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK - billigaste world small cap-fonden
ETF: iShares MSCI World Small Cap (IUSN) - hög omsättning, med i månadsspar nordnet
Tillväxtmarknad
TIF: Avanza Emerging Markets - billigast, med i superlånet
ETF: iShares Core MSCI EM IMI (IS3N) - hög omsättning, med i månadsspar nordnet
Sverige
TIF: PLUS Allabolag Sverige Index - exkluderar inga omiljövänliga bolag vilket jag tycker är bra, vill ha alla bola. Billigast.
ETF: XACT OMXS30 - hög omsättning
USA
TIF: SPP Aktiefond USA - längst historik
ETF: Vanguard S&P 500 (VUSA) - affektionsvärde, Bogle startade första indexfonden.
Räntor
Sparkonto Nordax - lägst risk
AMF Räntefond Mix - passar en global aktieportfölj bäst pga diversifierad

Hej!
Här är lite förslag från mig.

Bästa sparkontot - Collector. Många olika bindningstider - rörligt, 3 mån, 6 mån, 1 år, 2 år. 0.7-1.4%. Rullar över i ny bindningstid automatiskt vilket gör det lättskött. Bara att bryta när man behöver cash. Redan vid 6 månader bindningstid är räntan 1% vilket känns rätt konkurrenskraftigt.

Nishfonder

• Global- Coeli Global Selektiv. Som en krydda bland globalfond inhaven. Gillar deras hands-on sätt att leta upp, följa och investera i dokumenterat bra bolag.
  • Guldfond - Franklin Gold verkar vettigast om man inte kan köpa ETC just då. De är förvånansvärt dyra alla av dem, men som ett komplement eftersom man kan månadsspara. Ev. när man fått ihop ett större kapital (5-10 kkr) att man säljer fonden och köper Xetra Gold.
  • Silverfond - AuAg silver bullet. Kombinerat med guld som en del av ädemetallinnehav.
  • Grön energi - Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK. Satsa på företag som driver omställningen istället för fonder som är bara är hållbara.
  • Kombo Guld och Grön energi - AuAg Precious. Känns som en intressant mix som adderar två komponenter i ett innehav.
  • Teknologi - TIN Ny Teknik känns intressant men förvaltarna som hoppade av Swedbank Ny Teknik. Intressant mix av tech-tech och hälso-tech.

Fastigheter - inte hittat någon bra fond men hittade en ETF som jag tycker är intressant och börjat köpa in mig i, " SPDR Dow Jones Global Real Estate UCITS ETF (Dist) (SPYJ)". 0.5% avgift känns OK.

Mvh

Har inte VanEcks motsvarighet ca halva avgiften? Någon som koll på om den ETF:n är något att ha?

Jag hittade bara amerikanska VanEck som vi inte kan handla. Hittade du?

Ny uppdatering per 0930 idag (2021-01-04)

Jag har flyttat det till en Excel-fil för att vi lättare ska kunna ha koll och fylla på data. Lite klurigt med stora tabeller här på forumet.

1 gillning

Jag skulle vilja slå ett slag för SPP Global Solutions (https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/375216/spp-global-solutions-a)

Kategori: Globalfond, aktivt förvaltad

Varför ?

• Som krydda bland globalfonderna, högst 10% andel.
  • Alla dar i veckan ett bättre alternativ än Coeli Global Selektiv: Hyfsat modest 0.8% i avgift jmf med 1.80%.
  • Bättre historiska resultat både på kort och lång sikt (ja jag vet att det inte behöver säger så mycket…) än Coeli och de flesta andra aktivt förvaltade globalfonderna som ligger på mellan 1-2 % i avgift.
  • Har en tydlig hållbarhetsinriktning jämfört med många andra globalfonder som tex Coeli.
1 gillning

Det vore intressant att reda ute lite, så här post mortem, vad som hände med Handelsbanken Realräntefond.

Den tappade rejält (runt 5%) i mars 2020, och har knappt gjort någon ansats i att öka igen.

Vi vet ju att räntefonder med företagsobligationer i samkorrelerar med börsen. Men det är det ju inte fråga om här:

Fonden placerar i huvudsak i reala och nominella statsobligationer och statsskuldväxlar utgivna i svenska kronor. De utgivande staterna ska lägst ha kreditvärderingsbetyget AA-

Det vill säga de köper svenska stadsobligationer i SEK. Inga andra länder lär ställa ut sådana i SEK, och kikar vi på top 10 innehav är det 99% konungariket Sverige :wink:

Så, det är alltså:

• inte företagsobligationer
  • inte junk-bonds i övrigt (AA-)
  • ingen valutaeffekt iom att allt handlas i och värderas i SEK
  • det skedde ingen plötslig inflation/deflation vad jag vet - och det är ju i dessa lägen en realräntefond skiljer sig från andra räntefonder.

Intressanta frågor:

1 gillning

Ah! Avanza! Jag har mina ETFer på Nordnet där den inte verkar finnas.

Jag har haft SPP Global solutions men bytte faktiskt ut den. Historiskt sett har utfallet legat väldigt nära SPP Aktiefond Global så jag såg ingen anledning att ha den kvar - högre avgift och mycket mer koncentrerad, 68 bolag för tillfället. Senaste året har den över presterat mot globalfonder, men det beror nog på över viktning mot industri och undervikt i konsument stabil, konsument cykliskt mfl. D.v.s. sannolikt högre risk. Se morningstar https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000OTOM&tab=3
Men får kanske ta en runda och titta på den igen.

Har du tittat på SPP Multifaktor Plus?
Även den 0.8% avgift och investerar i 3-400 bolag baserat på en strategi för värde, storlek, momentum och låg volatilitet. Plus innebär att den är fossilfri. Väldigt kort historik dock så svårt utvärdera. Jag har dock andra investeringar med samma inriktning som gått bra historiskt.

68 bolag är onekligen smalt, men istf SPP AF Global skulle jag isåfall snarare välja LF Global Indexnära eller SPP Global Plus (hållbarhetsinriktad) - både med antingen lägre avgift eller tydligare hållbarhetsinriktning.

SPP Multifaktor Plus: Onekligen svårt att utvärdera, men kanske ändå ett alternativ till SPP Global Solutions. Både SPP Global Plus och kanske även SPP Multifaktor Plus torde vara bättre alternativ än Coeli Global - lägre avgift och större spridning.

Tack för tipset !

Kan du inte lägga ett mejl till förvaltaren och fråga?

Absolut, men jag har sparande hos SPP som inte är flyttbart, så i en del fal måste jag ha SPP varianten. Sen föredrar jag även i andra sammanhang SPP Global/Plus istället för LF Global eftersom SPPn går mot ett index som innehåller tillväxtmarknaden vilket inte LF gör. Så slipper jag addera en fond till för tillväxtmarknaden (såsom LF tillväxt). Men visst SPP Global har högre avgift än LF Global + en del i LF Tillväxtmarknader. Priset för en förenkling.

Jag ser Coeli som ett annat djur än SPP Multifaktor faktiskt. Även om Coeli är dyr så tänker jag att den kan vara en “aktiv fond” krydda (30 innehav) eftersom jag gillar deras metod (och resultat) … medan SPP MF kan få en lite större andel eftersom den ändå är rätt bred.
Mvh