Rätt fördelning av sparande

Hej
Jag sparar 10000 kr varje månad, varav 1000 kr till Lysa och 3000 till Avanza. Övrigt sparande går till bufferthinken jag har på banken med låg ränta. när hinken blir full för jag över till santander 0,80% i ränta där jag för närvarande har 90000 kr.

På Lysa har jag en fördelning på 70/30 för 60000 kr i insatta medel.

På Avanza har jag 100% aktiefonder; 40% globala, 37% sverige, 11% europa, 17% asien+japan, 10% teknik med 90 0000 kr i insatta medel.
Hittills har det gått bra.

Min fråga
Jag är inte speciellt insatt men har läst på lite. Är detta en bra fördelning? Bör jag lägga till en räntefond till Avanza tex AMF Räntefond Lång. Bör jag allokera annorlunda?

Tanken med mitt fondsparande är för pension om ca 10 år.
Har tjänstepension samt sparar i AP7såfa.

Vill du ha en portfölj närmre forskningen i Avanza portföljen skulle 80% LF Global 10% Avanza Emerging Markets och 10% Handelsbanken GI Global Småbolag vara bättre.

Sen kan du övervikta ytterligare om du vill mot småbolag om du har en längre sparhorisont (och kanske tillväxt men den är inte högre riskjusterad).

Sverige kan du också lägga in mellan 10-20% om du upplever nytta i det.

Är planen att sälja alla fonder dagen du går i pension eller kommer du att behålla en del?

Kan du sova gott även när börsen går ner så som du har dina fonder nu?

Hej Carina @carre,
jag tycker det ser jättebra ut. Jag har ungefär lika långt kvar till min pension och tar kanske lite högre risk än du men annars är mycket lika:

• Buffert: Lönekonto + 3 olika nischbankskonton för semester, bilspar och renoveringar.
  • PPM: AP7 Såfa
  • Tjänstepension: Aktier i ungefär samma fördelning som du på Avanza och Futur.
  • Sparande: Aktier blandat med räntor på Lysa och nätmäklare i ungefär samma fördelning som du + lite guld och silver.

Några tankar och tips:

• Risk?: Räntefonder (som t ex AMF Lång) tänker jag är bra för att minska risken i portföljen när jag inte längre vill ha 100% aktier, t ex på Avanza. Jan @janbolmeson kommer säkert snart ut med “Bästa fonderna 2021” som vi kan ha som stöd att välja vilken räntefond. Samtidigt tänker jag att det är risken i mitt totala sparande som är relevant. Då tar jag själv med alla mina tillgångar (minus skulder) som bostad t ex samt hur det ser ut på MinPension.se med min förväntade pension. Om det ser tryggt ut tar jag högre risk och om det ser kärvt ut lägre risk. Med 90000 på Santander, 60000 på Lysa med 70/30 och 90000 på Avanza 100/0 har du om jag räknar rätt 45% av ditt sparande i räntor, alltså 45/55. Om du känner att det är lagom risk för dig behöver du inte ändra något på Avanza. Om du vill minska risken tänker jag att du har 3 val. Antingen öka ränteandeken på Lysa, öka insättningarna till Santander och minska till Avanza eller köpa räntefonder på Avanza. Det finns inget rätt och fel. Bara vad som känns bäst för dig. Många känner att en 100/0-portfölj som du har på Avanza svänger för mycket och att det stör nattsömnen. Om det är så för dig kanske räntefonder på Avanza är rätt. Andra känner att bankkonto i nuläget rent matematiskt är att föredra framför räntefonder och de skulle då kanske hellre öka insättningarna på Santander.
  • Fondval?: Jag tycker dina ser bra ut. Om du vill göra några förändringar så håller jag med @Aen ovan. Annars kommer som sagt säkert Jan snart ut med “Bästa fonderna 2021”. Då kan du välja aktiefonderna han rekommenderar där.
  • Har du några lån? Då kan det kanske vara en bättre idé att amortera på dem istället för att ha mycket räntefonder och pengar på Santander. Finns inget enkelt svar på det dock. Beror främst på hur du tror att din ekonomi kommer att se ut som pensionär. Ofta svårt att få mer lån som pensionär och behöver man pengarna för att leva på kan det vara motiverat att både ha lån och ränteplaceringar samtidigt.
  • Diversifiering? Du har nu två tillgångsslag som du berättat om (aktier och räntor). Många förespråkar mer diversifiering än så. Kanske äger du ditt boende? Det är i så fall en jättebra diversifiering. Jag har en liten del av mitt sparande i guld och råvaror. Lysa och AP7 Såfa tänker inte så men fondroboten Opti och många permanentportföljer som t ex Ray Dalio’s Allvädersportfölj gör det. Finns inget rätt eller fel.

Sammantaget tycker jag egentligen inte att du behöver ändra något alls utan kan köra på som du gör och sen bara minska din risk gradvis när du närmar dig pension. Om du har pengar över som du inte behöver ta ut och leva av som pensionär tycker jag du fortsatt kan ha en hög aktieandel i det sparandet och välja att endast öka räntedelen i dina pensionsförsäkringar. AP7 Såfa har en bra modell för hur man gör detta rent praktiskt som mycket liknar devisen om att ha max 10% aktieandel per år som man inte behöver pengarna.

Återkoppla gärna och berätta hur du gör.

God fortsättning och gott nytt! :champagne:

1 gillning

Hej och Tack för utförligt svar. Jag vill naturligtvis ha en stabil och sköter-sig-själv-fonder på Avanza. köpa guld har jag funderat på men är inte är så insatt. Vet inte hur det blir om 10 år, har inte planerat så mycket för det.

Har inga lån eller bostadsrätt.
Mitt innehav är följande
LF global, spp global, spiltan Invest, spp småbolag, spp Europa, Swedbank access Asien, Skandia Japan, Swedbank ny teknik a. Det känns som en bra portfölj men känner mer nu att jag kanske behöver lägga till en-två räntefonder också för att säkra upp lite mer.

Jag trodde jag hade en bra diversifiering :slight_smile:

/Carina

/Carina

1 gillning

@carre Fina innehav tycker jag. Du är absolut väldiversifierad inom tillgångsslaget aktiefonder och absolut i viss mån även mellan olika tillgångsslag i och med att du också har mycket räntor. Bra så. Valen av de specifika aktiefonderna kan man alltid diskutera och det är mycket tycke och smak. Några tumregler jag själv har är att hålla förvaltningsavgiften så låg som möjligt och inte överlappa för mycket. Du har t ex två globala fonder där jag nog skulle nöjt mig med en. Eftersom du med globalfonderna får mycket exponering mot storbolag även i Europa skulle jag kanske bytt till Europa småbolag. Du gillar SPP:s fonder ser jag. De är ofta mycket prisvärda men det finns förstås alternativ. Det finns en tråd i forumet nu om bästa fonderna 2021 om du vill jämföra dina val med hur andra gjort.