Det är för min del många år kvar tills att jag går i pension men eftersom det är till min fördel att vara tidig med att börja spara så har jag försökt att både på egen hand och med hjälp av diverse andra källor att sammanställa en fondportfölj.
Jag tänker mig att det räcker med 3-4 fonder och de jag först har valt ut är följande:
Fördelningen av fonderna är jag något osäker över men jag hoppas att det kan vara någorlunda rimligt tänkt i alla fall.
Min andra tanke var att lägga till PLUS Fastigheter Sverige Index för att få in mer av fastighetssektorn i det hela och därmed sänka andelen i LF för att då få in denna fond.
Vad är era tankar om detta? Hur gör ni?
Har du aldrig funderat göra det ännu smidigare för dig och välja Avanza Auto 6 ? När du ändå ska hålla på välja 3- fonder då är det smidigare välja Auto och slippa tänka på det om man har valt rätt .
Auto har jag kikat lite grann på. Den har något högre avgift men det kanske inte påverkar jättemycket med tanke på hur liten skillnaden är. Sedan tycker jag också att det kan vara kul att själv välja vilka fonder portföljen ska innehålla samt ha möjligheten till att själv kunna justera fördelningen i framtiden och/eller lägga till någon fond. Att inte vara begränsad till Auto tror jag att jag kommer uppskatta i framtiden.
Det beror på hur mycket man ändrar i portföljen . Risken är att man har övertro på sig själv och börjar tappa i avkastning jämfört med index.
Själv lutar jag åt det så längre jag har hållit på med olika fonder och ju längre tiden går känns det som det automatisk blir bäst och smidigast. Avanza Auto, Nordnet One, Lysa . Eller allt i billigaste Global indexfond
Ser bra ut tycker jag.
Själv hade jag hellre lagt till en småbolagsfond än en fastighetsfond.
Men allt det där är finlir, och ingen vet vad som blir bäst i slutändan.
Bra portfölj du har skapat! Om du har Avanza så kan du även överväga att ersätta LF global mot Avanza global. Den kör mindre exkludering i övrigt inga anmärkningar. Liknar Lysas uppställning.