Edit: Välkommen till forumet!! Ytterst oartigt av mig att inte inleda med det från första början!
Vad innebär “långsiktiga” för dig?
Jag skulle vilja veta varför du valt ovan fonder. Det är lätt för mig att sitta här och tycka, men utan bakgrund är det svårt att förstå varför du gjort de val du gjort
Avanza Auto 6 har en relativt hög avgift (0.55%), varför har du valt den?
Handelsbanken Global Index Crit kostar 0.41%, varför har du valt den framför t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära (0.2%) eller SPP Aktiefond Global (0.33%)?
Avanza Zero har bara 30st innehav jämfört med andra svenska fonder som har +300 innehav, varför har du valt Avanza Zero?
Jag har valt utifrån enda anledningen att jag fått dom tipsen serverade för mig.
Det är just därför jag gör tråden, för att ta reda på om det är bra eller inte Lär mig!
Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt är mitt tips. Det finns flera bra portföljer som rikatillsammans skapat och då är det en hel del kunniga personer som tillsammans gått ihop för att få den bästa spridning till bästa pris med minsta risk till den avkastning det kan ge.
Varför tar du inte bara och kopierar en av dessa? T.ex. globala barnportföljen är någon jag själv månadssparar i.
Så hade jag tweakat din portfölj om du vill ha samma mängd Sverige.
Däremot hade jag om jag var dig övervägt Lysa.se. En så kallad fondrobot som till en låg avgift ger dig en portfölj som baseras på forskning. Ett ruskigt bra alternativ för nybörjare.
En del tillväxtmarknader hade jag valt också.
Typ LF tillväxtmrkd indexnära eller Avanzas egna. Alternativt Swedbank Robur access Asien som är billigare, men bara har Asien och inte Afrika och Sydamerika.
Eller så väljer du SPP fonden som du fick tips om. Där ingår tillväxtmarknader.
Tillväxt kanske ingår i Avanza auto, men håller med om den onödiga kostnaden.
Vill man ha något automatiskt är det väl lika bra att köra allt på Lysa eller Opti.
5 år är lite kort tid för 100 procent aktiefonder, om du inte har nerver av stål. Överväg att lägga till något annat tillgångsslag om du inte vill att det ska svänga för mycket. Två populära räntefonder är exempelvis AMF Räntefond Lång eller SPP Obligationsfond.