Hej under mina 27 år har jag inte vetat någonting om investeringar. Men råkade av en slump få upp intresset nu i februari och hade inom kort gjort ett ISK på Avanza men visste fortfarande inte riktigt vad som var bäst att började med. Men då hittade jag Rikatillsammans videos på Youtube.
Lyssnade då på episod #99/#339 och ville genast investera. Utifrån den informationen jag fick ut så lät en fondrobot mest rätt för mig och satte upp ett Avanza Auto 1 för ett mer kortsiktig sparande (3 år) och ett Avanza Auto 6 för ett långsiktigt sparande (10 år+).
Har nu lyssnat på mer episoder av Rikatillsammans och vet nu att Avanza Auto inte riktigt är en fondrobot.
Hade bytt till Lysa eller Opti, men känns enklare att lära sig om jag håller mig till en platform ibörjan. Min fråga är nu ska jag fortsätta med Avanza Auto eller skapa en egen portfölj istället?
Om det senare är svaret vilka fonder ska jag ha för en kortsiktig (3 år) och en långsiktig (10 år+) portfölj?
3år sätt in det på dparkonto med så bra ränta som möjligt.
10år, lysa eller en billig globalfond(Avanza global, DNB indeks, Länsförsäkringar Global) 80%-100% av pengarna. De sista 0-20% kan du lägga in i en Sverige/USA/Emerging markets fond om du vill trixsa lite med sammansättningen.
Personligen ser jag inte större fel att ligga kvar i de valen du har gjort redan. Det du får komma ihåg är att själv justera ner risken när du närmar dig uttag. Till exempel Avanza Auto 1 är kanske bara lämpligt första året av dina 3 år i sparhorisont. Sen bör du kanske sälja och placera på sparkonto istället.
Avanza Auto 6 funkar bra när det är lång sparhorisont. Men de sista åren får du själv byta till Auto 5-4-3-2-1-sparkonto.
Planen var att sälja när man är på det sista året, men om det är smartare att redan sälja och placera det i ett sparkonto redan efter första året så ska jag ha det på minnet. Ska även reglera det långsiktiga när det närmare sig uttag på den.
Känns skönt att det inte är något stort fel att investera i auto, men är det värt att skapa en portfölj som nämns ovanför?
Ja lägre avgifter kan du få om du väljer enbart billiga fonder. De flesta globalfonder (index) ligger runt 0,2% i avgift. Finns några svenska indexfonder för 0,2% också
Småbolag och tillväxtmarknader brukar dock vara lite dyrare.
Då ska jag ta en titt på vad man hamnar avgift mässigt om man investerar i det som är nämnt innan i tråden och andra fonder. Om det inte blir en stor nog skillnad, så känns det värt för mig att behålla auto.