Undran kring fondrobotar

Hej Jan!

Först vill jag bara uttrycka stor tacksamhet för den hjälp och vägledning ni har stått för i min ganska nystartade resa för en mer strukturerad privatekonomi. Er Youtube-kanal har fått rulla i bakgrunden många gånger de senaste månaderna.

Jag kör majoriteten av mitt sparande efter er globala barnportfölj med fokus på aktier i indexfonder och riskspridning. Jag har dock svårt att hitta anledningar att undvika fondrobot, annat än det stora intresset som på kort tid har byggts upp. Att själv se sina innehav och detaljstyra tycker jag mycket om men era argument för exempelvis Lysa är svåra att bortse från. Jag har ett avanzakonto och spanar just nu in Avanza Auto. Jag undrar helt enkelt om er åsikt om Avanza Auto som uttrycktes i avsnitt 86 står kvar. Jag vet till exempel att Avanza nu har sparkonto med ränta, vilket de inte hade när #86 gjordes och undrar om ni kan se om förbättringar gjorts angående just Avanza Auto sedan ni utvärderade det sist. Är det fortfarande en ganska hafsigt ihopsatt robot(?) som på egen hand nog inte “flugit” eller har de förbättrat sig? Annars, är ni fortfarande av den åsikten att Lysa är bäst? Jag har pga allt positivt sammantaget precis börjat använda Lysa men hittar inte exakt vilka fonder mina pengar sätts i. Var har ni sett en sådan sammanfattning? Jag vet att ni pratade om tex Vanguard-fonder mm, men jag kan inte se någonstans, vart mina pengar allokeras, exakt i vilka fonder. Är väldigt intresserad av de specifika fonderna, även om de inte går att handla som privatperson. Det vore kul att se vilka fonder Lysa har tillgång till och läsa in sig mer på dom! Jag hoppas att mina två frågor går att utläsa ur detta. Annars väljer jag att skriva de kort här: Har Avanza Auto uppgraderats det senaste året? Var ser jag den exakta allokeringen hos Lysa?

Stort tack på förhand!

/Simon Nilsson

Avanza Auto och Lysa är i princip samma sak. Svara på några frågor och få en blandfond. Lysa låter dig sätta exakt fördelning mellan räntor och aktier med ett skjutreglage medan Avanza Auto har satt upp sex olika fördefinierade intervall (6 fonder). Det blir i praktiken samma sak.

Men Lysa är både billigare och ställer bättre frågor. Det borde ge bättre beslutsunderlag och kanske även vara lättare för dig som kund att förstå vad du köper. Så jag ser då ingen anledning att välja Avanza Auto.

Det är inte katastrofdyrt med Avanza Auto heller men på en livstid blir det nog några tusenlappar i skillnad.

Jag tycker du ska satsa på fonder du känner för och inte välja någon robot. Varför betala för en tjänst som du kan göra själv. Du verkar ju påläst och kunnig för att klara den uppgiften.