Hejsan. Har idag Avanza Global samt Avanza Auto 6. Tänker att jag vill lägga til en eller två fonder och har en kontant insättning på 15000:- att börja med. Avser att månadsspara en tusing härefter. Har någt
Plus fastigheter kanske? Eller ngt med småbolag? Inte för att det behövs egentligen.
Du har det bra idag. Sälj bara Avanza Auto 6 och stoppa allt 100% Avanza Global
Ser bra ut som det är
Att lägga till fler fonder garanterar inte högre avkastning.
Personligen gillar jag dock att lägga till lite tillväxtmarknader och Småbolag.
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära eller Avanza Emerging markets
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Tack för svaren, ska kika runt lite. Fler konkreta tips på fonder som kompletterar, eller någon aktie…?
Vad är ditt mål med sparandet? Tänk sparhorisont och hur mycket du har råd med att förlora? Vore du bekväm med att portföljen går ned med 10%, 20%, eller 30%? Därefter kan man börja fundera på vilka tillgångar som ska ingå i portföljen.
Har du ett bra argument för det?
Det här är inte pengar jag inte har råd att förlora. Hade tänkt att ha lite högre risk mot lite större avansmöjligheter. 5-10 år, pensionsförsäkring
Det finns alltid Plus småbolag/Plus micro bolag Sverige eller Amf aktiefond småbolag. . Då får du lämna Avanza Global och Avanza Auto 6 åt sidan
Ska du ha använda dem inom 5-10 år så verkar Avanza Auto 4 eller motsvarande vara ett vettigt val imo. Med sådan tidshorizont tycker jag det är svårt att motivera högre risk än så, men finns säkert andra som inte håller med. Om man dock är nära pension (vet ej hur det är för dig) så hade jag personligen fegat mer än så och istället tittat på allvädersportföljer.
Tack Ben, men jag tror jag vill gambla lite mer om jag gör förändringar😉
Har sålt bort alla Avanza Auto 6 nu i alla fall. Nu återstår var jag placerar dem…gillar ju tanken på lite högre risk, mot lite högre vinstmöjlighet…
Tänk på att det är lätt att ta högre risk med lägre avkastningsmöjlighet också.
Risk och avkastning hänger inte alltid ihop proportionellt. Det finns risk som ökar avkastning och det finns risk som inte ökar avkastning.
T.ex. att köpa dyra aktiva sektorsnäva fonder ger mer ökad risk än vad det ger ökad möjlighet till avkastning än att köpa billiga globala indexfonder.
Absolut sant! Har startat en månadsöverföring till Avanza Zero, har sedan tidigare alltså Avanza Global, sålde Avanza Auto 6 och har därför ca 40’ på ISK. Tips på vad jag gör med dem?