Fondkoll och hjälp i sparande

Tjenare,

extremt ny till forumet, och relativt ny till sparandet, men skulle ändå vilja be om lite hjälp i hur min “fondportfölj” ser ut, och råd till hur den skulle kunna göras bättre kanske :slight_smile:

Har i mitt eget förstånd, förstått att där är några fonder som är lika varandra, men har inte rört dem eftersom de har olika fördelningar, eller liknande, och samtliga har ju gått upp så.

i alla fall, här kommer sammanställningen :slight_smile:

Fördelning som sådan:

• Storebrand Global all countries A SEK 65%
  • Swedbank Robur Technology A 18,4 %
  • Avanza Global 5,5 %
  • Spiltan Globalfond investmentbolag 5%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag 4,4 %

till sist har jag skapat ett autosparande i Avanza Auto 2, och den uppgår just nu till 1,5% av totalen, mest för att diversifiera lite.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka haha. Eftersom Robur Tech gick +2,43% igår, medan Storebrand gick +0,46%. De ligger dock nära varandra i total ökning sedan köp (men köpte ju vid olika tillfällen) och Robur är ju lite dyrare.

Aja, ni förstår mina funderingar.
Tacksam för svar :slight_smile:
Allt gott,

2 gillningar

Jag tycker du har en helt okej portfölj där :slight_smile: Men den går att förenkla om du vill det då du har mycket överlapp i portföljen.

T.ex så räcker det med en globalfond. Du har nu tre stycken. Personligen gillar jag Storebrand bäst då den är bredast och även inkluderar tillväxtmarknader.

Robur tech är dyr och aktivt förvaltad. Helt normalt att den kan avkasta både mycket mer, men också mycket mindre från dag till dag, år till år, än dina andra fonder. En sådan fond är helt enkelt mycket volatil. Om du verkligen vill ha en extra övervikt mot teknik så hade jag kanske rekomenderat max 10-15% i en sådan fond.

Avanza global hade jag själv skippat och ersatt med Storebrand global. Avanza är en smalare fond med mycket färre innehav.

Spiltan investmentbolag är jag inte heller något fan av. De mesta innehaven i dessa täcks redan av globalfonden.

Möjligtvis hade jag hellre lagt till en svensk bredare indexfond, såsom Plus allabolag Sverige som täcker hela svenska börsen.

T.ex ordnat upp portföljen såhär:
80% storebrand global
10% Plus allabolag
10% Teknik

Då får du en bred portfölj och totalavgiften för portföljen faller ändå inom rimlighetens gränser.

Sedan hade jag låtit bli att jämföra fondernas avkastning från dag till dag. Finns typ ingen vettig information att dra några slutsatser på de siffrorna i min mening.

Angående Avanza Auto så är det en fond med lite lägre risknivå då den består av både aktier och räntor i en mix. Kan väl vara okej om du behöver en mellanriskportfölj, kanske till sparande på 5-10 år?

4 gillningar

Stort tack för att du tog dig tid att svara :slight_smile:

Precis som du säger, så vet jag att jag har 3 globalfonder, och är det något jag lärt mig av Rikatillsammans Instagram, så är det ju att det endast behövs en haha.

Bra tips där med Avanza, att flytta den till någon av de andra, antagligen flyttar jag till storebrand.

förstår kanske fel, men menar du att du hade gjort dig av med båda spiltanfonderna, till förmån för PLUS Sverige?

när du säger 10% teknik i ditt förslag, menar du då på exempelvis Robur Tech A?

Tror att jag satt upp ett litet sparande i Auto för att jag alltid ska lägga in något varje månad. (om jag skulle glömma, vilket man så klart inte gör) Men också för att lura mig själv, att jag har ett extra sparande, har ingen tanke på den, mer än så haha. :slight_smile:

1 gillning

Personligen hade jag ersatt Spiltan sverige med Plus allabolag sverige och Spiltan global hade jag bytt mot en vanlig globalfond, antingen om du behåller avanza global eller exempelvis Storebrand global.

Men som sagt, vill du övervikta investmentbolag och/eller teknik sä kan du ju behålla en del i dessa fonder som en liten lekdel/spekulationsdel i portföljen.

1 gillning

Tog ditt råd och rörde om lite i det totala sparandet. Ska bli intressant att se hur det spelar ut sig faktiskt haha :slight_smile:

Kanske går riktigt bra!

1 gillning

Flikar bara in ang. att Storebrand global är bredast.
I enskild fond ja, avgift 0.3%

Man kan även köra:
DNB global 1369 innehav 0.2%
LF Tillväxt 934 innehav 0.4%

2303 innehav med snittavgift 0.3%

Viktar man 90/10 blir avgiften i snitt lägre.

2 gillningar

sett att du har koll i tidigare samtalspunkter, så tänker jag kan “starta” tråden och frågan igen :slight_smile:

Vad är skillnaden på att köra som jag gör nu:

• Storebrand global all countries
  • Swedbank robur tech A
  • Spiltan globalfond Investmentbolag
  • Plus alla bolag sverige index
    (Exkluderar sparandet i Auto 2, även om jag är väldigt sugen på att lägga in i AUTO 6, mest för att den verkar gå bättre, men den kanske överlappar det andra då)

och skillnad till att köra exempelvis:

• Länsförsäkringar Global index.
  • Avanza emerging markets.
    Detta istället för storebrand generellt.

Anledningen att jag funderar, är för att jag kan se att LF global går bättre, och har gjort det ett tag. Känns som att där är många globalfonder som går bättre än Storebrand. Så min fundering är varför är storebrand så bra? endast pga tillväxtmarknaderna?

Man ska ju ha is i magen, men samtidigt vill man inte “miss out”, och man vill ju någorlunda fatta vad man håller på med :stuck_out_tongue:

varför LF tillväxt 0.60 avgift, över avanza tillväxt 0,37% ? avanza är billigare och bredare o mindre esg, det är ju så forskning pekar på är det bästa. Obetydligt små detaljer kanske men vi måste jaga ner objektiv sanning tillsammans

De senaste deceniet har utvecklade länder gått bättre än tillväxtmarknader, därför har också fonder som endast innehåller utvecklade länder gått bättre än fonder som innehåller hela marknaden. Decenierna innan gick i stället tillväxtländer betydligt bättre, då gick tillväxtmarknadsfonder bättre än breda globala fonder. Hur det blir i framtiden är det ingen som vet. Man kan gissa, men det är bättre att placera enligt genomsnittet av alla marknadsaktörers gissningar, d v s fördelat enligt marknadsvikt över hela marknaden och det är det som Storebrand Global gör.

3 gillningar

Tack för ditt utförliga svar.

Då är storebrand den bästa i den kategorin förstår jag. Man är ju som sagt lite orolig alltid att man gör något konstigt! :slight_smile:

Hur hittar alla den informationen om fonder? Hur många företag de har, om de exkluderar eller ej?:no_mouth:

Vad tyckte du om auto 6 istället för auto 2? Eller spelar ingen roll i ditt tycke? :slight_smile:

Man kan bland annat läsa i fondfaktabladen för respektive fond. Där kan man se vilka index de följer. På morningstar.se kan man få fram antalet innehav och annan information.

Avanza auto 2 och Auto 6 är väldigt olika fpnder. 2:an är mer defensiv med mindre aktiedel och mer räntor istället. Passar en völdigt försiktig sparare eller en kortare sparhorisont.

Auto 6 är mer offensiv och anvönder dessutom hävstång för att kunna köpa 114% aktier tror jag.

1 gillning