Hej! Utöver min buffert vill jag nu börja spara. Jag kan vara helt fel på detta nu, men skulle man kunna göra som såhär?
Jag skulle vilja öppna 2 ISK konto på Avanza där jag har två olika portföljer till att börja med.
nu till mina frågar kan jag ha samma fonder i de två olika sparen är de bättre att ha nån spec av dessa eller två olika fördelat på de två olika portföljen? T.ex så tänkte jag att Avanza global som är så billig kan jag ha i mitt längsta spar, borde jag även ha de på portfölj 1 eller skulle ni råda mig att ta nån av de andra jag skrev med nedanför och isf varför? Vilka går in i varandra o vilka ska jag välja mellan i samma kategori? Jag vill ha låga avgifter men är inte rädd för att ta risker med mitt sparande. Så alla tips och förslag är varmt välkomna är som sagt väldigt ny i detta, vilka alt är bäst?
ISK 1/ portfölj 1: spartid 4-7 år. Fördelning utifrån min ålder 73% aktiefonder 27%ränte och obligationer
Exempel och alternativ vilka är bäst? Vilken av alternativen är bäst, vilka skulle man kunna ta bort/ev lägga till osv? Alla tips mottages, jag är inte rädd för hög risk.
Ex portfölj 1
vilken Globalfond?
- Avanza global 0,1%
- Alt. SPP aktiefond global A 0,30%
- Alt. Länsförsäkringar indexnära 0,22%?
- Spiltan aktiefond investmentbolag 0,21%
- Alt. SPP aktiefond Sverige A 0,20%
- Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 0,40%
- Swedbank robour access Asien 0,20%
- Handelsbanken småbolag index
- AMF balansfond
- Alt blandning mellan AMF räntefond lång och spiltan räntefond Sverige
ISK 2/ Portfölj 2: spartid över 10 år 95/5 90/10 portfölj
Globalfond vilket alt
- Avanza global 0,1%
- Alt, SPP aktiefond investmentbolag 0,30%
- Länsförsäkringar index global 0,22%
- Avanza zero 0,01% ??bra/dåligt alt??
- SPP aktiefond Sverige A 0,20%
- Spiltan aktiefond investmentbolag 0,21%
- Swedbank robour access Asien 0,20%
- alt, Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 0,40%
- SPP aktiefond USA
- Handelsbanken Europa fond index 0,40%
- Alt. SEB Europa indexfond lux 0,40%
- AMF balans fond
- Handelsbanken småbolag index
- AMF räntefond lång
- Spiltan räntefond Sverige
Hade ni ändrat lagt till eller kombinerat något av ovanstående, de jag skrivit först i varje kategori är det jag varit mest inne på. Men hör gärna förslag och tips har jag missat något viktigt? Har jag lagt till nåt onödigt? Osv. Tacksam för svar