Spara till pensionen på Avanza - är det för många fonder?

Hej forumet! Är relativt ny här.

Jag är 30 år gammal och har nu skapat ett privat sparande på Avanza för min pension i framtiden.

Mitt konto ser ut så här:

AMF Räntefond Lång
Länsförsäkringar global indexnära
SEB Sverigefond indexnära A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Swedbank Robur Acess Global A

Min egna tanke är att jag har lite för många fonder. Är det någon eller några ni skulle ta bort eller byta en fond mot en annan? (motivera gärna varför)

de här fonderna nedan hittade jag i en diskussion/inlägg från Jan tror jag på forumet om att spara till pensionen (jag kan ha missförstått och minns fel)

AMF Räntefond Lång

De andra har jag lagt till för att Länsförsäkringar verkar bra då den alltid rekommenderas överallt typ, samt att investmentbolag kan gå bra över tid… Typ så tänker jag

Stort tack :slight_smile:

Hej,

För många fonder vet jag inte om det är fråga om. Däremot kan en väl kanske fråga dig varför du gjort nedan val:

• Två olika globalfonder
  • Ingen emerging markets (dina två globalfonder har inte EM i sina jämförelseindex)
  • Två fonder med investmentbolag
  • Lång Räntefond när din sparhorisont är 30+ år

Vad är ditt mål och resonemang bakom ovan?

1 gillning

Jag tycker en del globala fonder är för smala i utbud. Med det menar jag att personligen ser jag exponering mot flera större ekonomier helst för att ta del av alla cykler. DNB tycker jag har lite mer i deras finans och global som jag perosnligen tycker är intressant.

Exempel jag ser gärna att exponering finns som följer.
Nordamerika och Mexiko
Indien
Sydostasien
Kina

Men även på lång sikt Afrika och Sydamerika.

Varför? Nordamerika har de mest intressanta kapitalmarknaderna och många globala företag söker sig dit. De andra är högtillväxt länder/regioner vilket på lång sikt kan ge högre avkastning än t.ex. Sverige.

Med det sagt kolla detaljerat på fondinnehållet och ha tillräckligt med fonder med låg avgift som möjligt som täcker var du tror tillväxt av ditt kapital kommer ske. Så tror inte X fonder är den magiska formeln utan exponeringen den ger. Men om du får samma exponering i flera fonder så är det kanske värt att utvärdera vilken som är billigast och ger bäst avkastning?

1 gillning

de här fonderna nedan hittade jag i en diskussion/inlägg från Jan tror jag på forumet om att spara till pensionen (jag kan ha missförstått och minns fel)

AMF Räntefond Lång

De andra har jag lagt till för att Länsförsäkringar verkar bra då den alltid rekommenderas överallt typ, samt att investmentbolag kan gå bra över tid… Typ så tänker jag

och tack för din kommentar :slight_smile:

I mitt långsiktiga sparande på Avanza så sparar jag i avanza emergin markets, länsförsäkringar globa, PLUS alla bolag indexnära och Spiltan aktiefonderna.

Det bästa vore kanske att ha det upplägget igen fast för det långsiktiga pensionssparandet. När jag hittade fonderna till pensionsparandet så försökte jag hitta om det är specifika fonder som rekommenderas just till pensionen och då blev det vissa av dem.

Tack för din kommentar :slight_smile:

Jag skulle ta bort LF global eller Robur Access, då det är typ samma fond i alla fall och det förenklar portföljen.

1 gillning

Ja precis - mitt inlägg var mer för att få dig att tänka i banorna kring varför du gjort valen du gjort och hitta din trygghet i det. Och kanske är det för att du själv ställt dig den frågan som du nu undrar över mängden fonder. Jag uppmuntrar dig att läsa på om t.ex. Globala Barnportföljen som jag själv använt som ett riktmärke för mitt pensionssparande.

Det vill säga, jag lägger ingen värdering i mängden fonder i sig. Men jag tycker att varje fond ska ha sitt syfte. Och här är mitt tips att du ska läsa på och hitta det syftet.

Det finns flera artiklar och avsnitt om pensionssparande :slight_smile:

2 gillningar

Okej, tack :slight_smile:

Tack snälla för informationen och hjälpen! :slight_smile: