Har nu lyssnat på ett par avsnitt här på rikatillsammans för oss som är nybörjare i fonder och jag tycker det är väldigt svårt att välja fonder. Jag har sålt aktier som var värda 20 000, och vill fördela de I fonder. Hur ska jag fördela fonderna? Har läst mycket om länsförsäkringar Global index, bör jag inte dela upp de pengarna bland fler fonder än bara en?
Gjorde en portfölj på avanza där de fördelade i olika fonder, vissa av de aktierna hade en avgift på över 1 procent och då valde jag alternativet spara för framtiden, delvis pensionen. Då såg det ut såhär:
Var detta något automatgenererat förslag från Avanza?
Det hade jag inte lyssnat på ett dugg, lika lite som jag går till en av storbankernas “rådgivare” (säljare). De tjänar nämligen mer pengar ju dyrare fonder du väljer.
Hur lång sparhorisont har du?
Lång sparhorisont gissar jag?
I så fall tycker jag du ska köra aktieindexfonder.
Basen bör enl. mig vara en globalfond. Räcker egentligen med det, men om man vill kan man lägga till tillväxtmarknader och småbolag också.
Finns också globalfonder som inkluderar tillväxtmarknader, men dessa brukar vara lite dyrare.
Här röstar jag för sparkonto med insättningsgaranti. Välj gärna något med lite bättre ränta, dvs inte något från storbankerna.
Tilläggas bör att du fortfarande bör ha 85-90% av kapitalet i den globala indexfonden och endast ha små små andelar av småbolag/tillväxtmarknad om du nu ska ha det.
Du klarar dig gott med en global indexfond endast, de är tillräckligt breda och täcker det du behöver. Börjar du blanda in andra fonder så tillkommer en manuell årlig hantering för ombalansering för att motverka att portföljen börjar glida åt något håll.
Så mitt tips är att börja med en global indexfond endast.
Vitsen med en global indexfond är att fonden redan spridit ut placeringarna över jättemånga företag i (nästan) hela världen. Så det räcker för de allra flesta gott med en enda fond. Om du vill pilla med smådetaljer för att uppnå ännu större spridning har Tomas88 och Stefan17 gett dig några bra tips.
En del vill ha högre andel placeringar i landet där man bor (eller kommer att bo när man skall använda pengarna) Om det gäller dig och du bor i Sverige kan du ha t ex 20% av placeringarna i t ex Plus Alla bolag.
Det stämmer att det var automatiserat svar från Avanza, jag testade mig fram för att se vad den skulle rekommendera.
Då satsar jag på global indexfond för min pension, men jag vill även ha ett sparande för framtiden, för större resor mm. Som jag förstår det bör jag satsa på samma slags fond i det avseendet också.
Ang “semester kassan”
Som nämts tidigare så beror det lite på sparhorisonten. Normalt gäller att är det en sparhorisont på =>10 år då kan du tryggt sätta in 100% på en global aktiefond.
Är det < 5 år så rekommenderas sparkonto.
Är det någonstans där emellan så brukar man säga att man bör fördela så att andelen aktiefonder är 10% per års sparhorisont. Resterande sätts på ett sparkonto (eller möjligen i räntefonder i det fallet) dvs tänker du en större semester om 6 år skulle det bli 60% globala aktifonder och 40% i räntefonder/sparkonto.
Justera ned andelen aktiefonder årligen så att ovan fortfarande uppfylls.
Vet man inte riktigt när det blir så kör man på en 50/50 variant.
Kanske en dum fråga, men om jag vill lägga 1000 kr i månaden till mitt pensionssparande i en enda global indexfond, men jag vill även ha ett till sparande för framtiden I en global indexfond. Bör jag då välja helt olika globala index fonder eller kan man/bör man köpa samma fonder fast för olika avsikt/sparhorisont.
Jag skulle personligen ha hållit isär dessa olika sparande på två olika ISK konton. I respektive ISK kan du välja vilken global indexfond du vill.
Men det spelar egentligen ingen roll hur man gör där, man kan klumpa ihop allt o hålla koll på vad som är vad i en excel-fil eller motsvarande också, eller så är det inte så viktigt att en viss summa ska gå till x resp y.
Tack för svaret! Tänker om jag faktiskt ska ta hälften av de 20 000 kr och lägga direkt i sparande till pensionen har ändå en sparhorisont på 30 år till pension.