Efter att ha sett ett flertal avsnitt av underbara Rikatillsammans så har jag äntligen bestämt mig för att börja fondspara. Jag är tacksam över alla svar och hur ni ser på tänkandet runt fondsparande.
Till frågorna,
Min fondportfölj inför pensionsparandet är tänkt att se ut enligt nedan. Då pratar vi om mer än 30+års sparande.
-Jag har länge funderat över att bara köra 1 Global aktie indexfond, vad anser ni är fördelarna med nedan förutom diversifiering såklart.
-När bör man se över fondportföljen och gå in och justera? Hur ser en sådan justering ut, sälja av allt , flytta över till en annan fond etc?
Bör jag överväga andra fonder? Kom gärna med tips och förslag.
Har även planer på att fondspara en högre summa till en bostad om ca 5-10år. Är det optimalt med en liknande fondportfölj och hur bör man tänka sig när man närmar sig halva sparperioden dvs 5år?
Går utmärkt med endast en globalfond om du vill hålla det enkelt Den andra portföljen blir lite bredare tack vare tillväxtmarknader, men mer överviktad mot Sverige vilket i min mening ökar risken något i portföljen. Kan gå bra, kan gå sämre. Men det är en klassisk portfölj och fungerar utmärkt för lång sparhorisont.
Räcker att gå in och kolla en gång om året eller vartannat år sådär. Då kan du ombalansera om innehaven har driftat iväg från din målfördelning. Då säljer du överskottet i de fonder som nu är viktade större än målfördelning, och köper i de som är viktade under målfördelningen.
T.ex globalfonden utgör nu 75%, sverige fortfarande 20% och tillväxtmarknader 5%. Då säljer du 5% i global och köper 5% i tillväxtmarknader. Något annat behöver du inte göra.
Är det 10 år så kan du köra samma portfölj. Men annars är rekomendationen 10% aktier per år i sparhorisont. Resten försklagsvis sparkonto.
När det är mindre än 3 år kvar så kör 100% sparkonto.
Ok, risken blir väll mindre om man kör enligt upplägget då man håller portföljen bredare. Hur ser det ut avkastnings mässigt utifrån forskning. Når man snittet eller är det större sannolikhet att man når snittet med en ren global aktie indexfond?
Så om jag förstår dig rätt så kan man allokera om portföljen med 1-2 års mellanrum och då ska man fördela om summorna av det totala värdet så portföljen håller samma riktlinje 70,20,10 ?
Till det kortare sparandet, ska man köra 90/10 upplägg med 10% aktier och 90% sparränta enligt rekommendationer? Eller menar ni en mer säker portfölj tex 60/40 indexfonder och räntefonder?
Jag skulle säga att risken är ungefär densamma. Det är fortfarande 100% aktier och du kan räkna med allt mellan -50% och +50% varje enskilt år oavsett om du bara kör en globalfond eller en portfölj med även svensk fond och tillväxtmarknader.
Långsiktigt brukar man säga att börsen snittar 7-8%, men variationerna är stora och räkna med minst 1-2 större börsnedgångar varje 10-årsperiod.
Ja, eftersom fördelningen kommer skifta lite med tiden beroende på hur varje enskild fond presterar. Då kan man efter tag vilja återställa sin portfölj till målfördelningen.
MEN! När det är en portfölj med bara aktiefonder, så tycker jag inte detta är lika viktigt. Särskilt om man dessutom månadssparar i samma fördelning.
Däremot är det mycket viktigare, enligt mig, att man gör dessa ombalanseringar om man har med räntor, sparkonton eller andra tillgångsslag i portföljen. Detta för att hela portföljens risk ändras i takt med att de olika tillgångsslagen skiftar ifrån varrandra. T.ex om du har 50% i aktiefonder och 50% sparkonto. Efter nåt år så kan det har driftat iväg till 65% aktier och 35% sparkonto eftersom aktier oftast går bättre än sparkonto på långre sikt. Då har du plötsigt mycket högre risk i portföljen, än vad du har planerat att ha.
Nja… alltså vet du att det är 8 år kvar tills pengarna ska användas så sätter du 80% i en aktiefondportfölj. T.ex en likadan som du redan pratat om i det långsiktiga sparandet. 20% sätter du t.ex på sparkonto med ränta.
När det har gått ett år och det nu är 7 år kvar. Då omfördelar du till 70% i aktiefonder och 30% sparkonto. Alltså 10% aktier per år i sparhorisont.
T.ex såhär:
10+ år = 100% i aktiefonder
3-9 år = 10% aktier per år i sparhorisont och resten sparkonto. Vet man inte exakt antal år, men man uppskattar det till någonstans mellan 3 och 9 år, så kan man även köra en portfölj bestående av 50% i aktiefonder och 50% på sparkonto under hela denna perioden.
0-3 år = allt på sparkonto eftersom vi inte vill ta risk med pengarna som behövs längre. Börsen är för osäker på så kort sikt.
Till det kortare sparandet kan du köra samma fonder så länge det är minst 10 år kvar. När det är 9 år kvar sätter du 10% i räntebärande och resterande 90% i dina fonder. Därefterökar du ränteandelen med 10%-enheter varje år så när det t ex är 6 år kvar har du 60% aktiefonder och 40% räntor. När du har 3 år kvar säljer du kvarvarande aktiefonder och sätter allt på räntor.
Enklaste ränteplaceringen är vanligt bankkonto med insättningsgaranti och bra ränta. För att få bra sparränta kan du behöva titta bortanför storbankerna. Kolla t ex på: Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas
eller Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer
Ok, man blir lite orolig över att man gör ”fel” och ska missa en potentiell avkastning. Så över lång tid så jämnar det ut sig oavsett om man har svenska passiva index aktierfonder + lite lek 10% tillsammans med en global så länge den globala avgör majoriteten av portföljen.
Då ska det inte pillas allt för mycket och bara sitta still på båten för pensionssparandet.
Menar ni att man ska ha portföljen uppdelad med räntefonder eller bara ren ränta via ett sparkonto vid sparhorisont 3-9 år?
Ok, jag vet att många har DNB global och Länsförsäkringar global som favoriter. Men sen får man även höra att det spelar ingen roll i slutändan vilken Global aktiefond man väljer så länge den är passiv och med låg avgift.
Det svåraste med att komma igång är nog att veta om man valt rätt fonder.
Det kan dessutom kosta mer att hålla på att byta fonder fonder fram och tillbaka, och ligga utanför marknaden. De flesta globalfonder är tillräckligt bra