Hur ska en 27-åring pensionsspara på bästa sätt i fonder?

Hej!Jag är 27 år och har nu bestämt mig för att jag vill börja pensionsspara i fonder via ett ISK sparkonto som jag nu har satt upp via Avanza. Jag har ca 20 000 kr sparade sedan innan och min plan är även att spara ca 10% av min nettolön per månad. Då jag är helt nybörjare på fonder har jag ett par frågor som jag funderar över:

1. Bör jag sätta in alla pengar (20k) på en gång för att sedan spara per månad eller ska jag sätta in dem löpande?
  2. Hur fördelar jag på bästa sätt mina pengar? Jag vill gärna ha ett fokus på hållbarhet i mitt sparande.
  3. Bör jag utgå från t.ex. Avanzas portföljgenerator direkt eller ska jag bygga upp min portfölj allt eftersom?
Tack på förhand!

Mvh,Therese

1: Ja, sätt in allt på en gång. Du har oceaner av tid.

2: JAG skulle sätta allt sparande i 100% globalfond. Det finns bra etiska och hållbara sådan, men de är oftast dyrare än vanliga globalfonder. SPP har sin https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/652895/spp-global-plus-a SPP Global Plus A som har en bra avgift och fin fond.

3: Bygg själv. En global fond för 0,40% max och 35-40 år kommer göra underverk för din pension.

Krångla inte till det.

Lycka till!

Tack så mycket för bra tips!

Skulle du efter att ha satt in hela startkapitalet i en globalfond utökat fondportföljen genom ditt månadssparande för att bredda risken eller satt ditt månadssparande i samma fond? Vad skulle du i så fall ha valt för andra fonder?

Tack!

In med allt på samma gån i en billig och bred globalfond, fonden Avanza global är just nu billigast, bara 0,10% i avgift.

Gå in här och kolla vad “ränta på ränta” kommer göra för dig över tid!

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

En sannolik gissning är att du har drygt 5 miljoner efter 38 år om du spar ca 2000:-/mån och redan har ett kapital på 20000:- Grattis till tidigt uppvaknade!

//Tomas

Tack så mycket för bra tips. Det låter ju suveränt - ska kika in “ränta på ränta”!

Jag frågar även dig:
Skulle du efter att ha satt in hela startkapitalet i en globalfond utökat fondportföljen genom ditt månadssparande för att bredda risken eller satt ditt månadssparande i samma fond? Vad skulle du i så fall ha valt för andra fonder?

// Therese

Vassego:)
I tex Avanza global är riskspridningen redan maxad till låg kostnad, jag hade valt samma fond för alla pengarna. Glöm inte att spara i ett ISK.
//Tomas