Privat pensionssparande fonder?

Hallådär och ursäkta min grundliga kunskap inom detta ämne. Jag är 24 år så har en del år kvar till pension men vill börja så smått. Vill ha ett simpelt sparande som täcker det som bör täckas liksom för att va ett bra o tryggt sparande, inget för svårt och klyddigt. Självklart vill jag ha avkastning men ser hellre simpelt och någorlunda tillväxt än att jag måste läsa på massor och ha koll på saker jag inte förstår. Nedan kan ni se mina val :slight_smile:

Har lite funderaringar:

Är det onödigt med både Avanza zero och LF global?

Är procenten bra? Hur ska man tänka?

Är det något som lappar över varandra?

Förslag på utökning av fonder, branscher? Täcker jag allt?

Allmäna tips kring hur jag ska tänka? Förslag på bättre fonder?

Avanza Zero följer ett smalt sverigeindex, bara de 30 största bolagen medan Plus Allabolag innehåller alla svenska bolag, inklusive alla de som finns i Avanza Zero. Vi brukar förespråka riskspridning här på forumet, så skippa Avanza Zero.

Sammanlagt har du nu 30% i Sverige. Det är ganska mycket med tanke på hur litet land vi är, men absolut inte fel på något sätt. Om du vill behålla 30% Sverige lägger lägger du bara över Avanza Zero till plus Allabolag. Annars kan du flytta över lite till globalfonden så att du får 70% global, 10% tillväxtmarknad och 20% Plus Allabolag Sverige. Om du vill kan du dessutom byta Länsförsäkringar tillväxtmarkander till Avanza Emerging Markets, i princip samma fond men med lägre avgift. Oavsett ser det bra ut!

Med 100% aktiefonder kommer det svänga en del, både uppåt och neråt, så se till att ha en ordentlig buffert och kom ihåg att vara långsiktig så att du inte blir orolig och gör en dum försäljning efter att marknaden gått ner.

1 gillning

Tack för ett mycket givande svar! Kommer slopa Avanza och lägga över mer till global :slight_smile: Ja tanken är ju inte att ha 100% aktiefonder hela tiden, har en del som sätts in på sparkonto med sparränta också. Är det klokt eller bör man även ha någon räntefond?

I denna lågräntemiljö så brukar det rekommenderas att köra sparkonto med ränta och insättningsgaranti, då har du en garanterad avkastning.
Räntefonder gillar när styrräntan sjunker och nu när den är på 0% och står stilla samt eventuellt kommer höjas i framtiden så finns det inte så mycket uppsida i räntefonderna. :slightly_smiling_face: