Hej! Ska precis börja ett månadssparande på Avanza för 250kr till att börja med. Fonder som jag valt är:
Länsförsäkringar Global indexnära
Länsförsäkringar sverige indexnära
Avanza Emerging markets
Vad tror ni om detta?
Hej! Ska precis börja ett månadssparande på Avanza för 250kr till att börja med. Fonder som jag valt är:
Länsförsäkringar Global indexnära
Länsförsäkringar sverige indexnära
Avanza Emerging markets
Vad tror ni om detta?
Hej Ronnie,
Låter väl jättebra! 
Vilken tidshorisont ligger ditt sparande på? Alltså hur länge är det tills du tänker använda pengarna?
Helt okej fonder! Som @Robin skrev så behöver fråga dig själv hur lång sparhorisont du har på pengarna. Är det pengar som ska användas inom ett år. Då kanske börsen inte är rätt plats för stålarna. Är det 5-10år. Absolut. Det vi surfar på här är den långsiktiga trenden som är svagt uppåt. Det kan dippa och det dippar. Kika bara på förra året. Vanligaste misstaget som småspararna gör är att sälja på botten och köpa på toppen. Så när tidningarna skriver “så räddar du dina pengar från börsen”. Ja. då har det redan gått ned 40%. Då kan man lika gärna vara kvar en stund till. xD.
Tack för svar! Tanken är att spara till pension. Och också att öka på månadsbeloppet med tiden.
Glömde nämna procenten:
Global 70%
Sverige 20%
Avanza 10%
Ok tack för era synpunkter! Då är man ganska rätt på det👍
Ser egentligen bra ut hur du tänkt fördela. Jag hade dock tittat på RikaTillsammans 100 % aktiefonder.
| Andel | Typ | Fond | Avgift |
|---|---|---|---|
| 70 % | Globala storbolag | Länsförsäkringar Global Indexnära | 0.2 % |
| 10 % | Globala småbolag | Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK | 0.6 % |
| 10 % | Tillväxtmrkd storbolag | Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära | 0.4 % |
| 10 % | Sverige alla bolag | PLUS Allabolag Sverige | 0.2 % |
Brukar tänka för mig själv att “varför uppfinna hjulet igen?” det finns redan en (egentligen väldigt många inblandade dock) som tagit sig tiden och gjort en riktigt bra och väldiversifierad portfölj. Den är inte så annorlunda din heller. Jag skulle valt detta 
Ser bra ut Ronnie. Avanza emerging markets finns bara på Avanza och är bästa tillväxtsmarknadsfonden.
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära är också bra. 
Tror jag försökte med det som du föreslog Mattias men eftersom jag bara sparar 250kr i månadsspar just nu så fick jag inte till det med det förslaget pga av man måste ha ett visst minsta tex minst 50kr för den fonden eller 100kr för den fonden. Det blev rörigt…hoppas du fattar vad jag försökte säga😏
Finns det fonder där man kan ha mindre än 100 kr i månadsspar?
Finns globalfonder med tillväxtmarknader inkluderat så det kunde vara ett alternativ.
Tex 150 kr i SPP aktiefond global och 100 kr i Plus allabolag Sverige.
100% Spp aktiefond Global eller LF Global indexnära 100%. Det räcker med det 
Tack för alla tips! Jag får fundera lite till kanske
Viktigast av allt är att komma igång så fort som möjligt. Om du väljer 1,2,3, fonder har inte så stor betydelse.
. Viktigast är Global indexfond för riskspridning.