Jag har 100.000kr som skall placeras på ett eller annat sätt. Finns ingen direkt tidshorisont, inga pengar jag behöver i närtid.
De alternativen jag funderar på är följande
70% Avanza Global
30% i Avanza Sverige
Alt. Allt i Lysa, Avanza Auto 6 eller Opti.
Sen är nästa fundering om allt skall placeras direkt, eller om jag ska dela upp i ett par etapper. Då tidshorisonten är lång så kommer pengarna växa oavsett, men om man kan få dom och växa lite extra är det alltid roligt
Har försökt läsa på allt vad jag kan, men ingen kan såklart förutse marknaden. Ändå lutar jag lite åt placera i 1-3 etapper, skulle gissa på lite mer nedgång.
De säger ju att det bästa är att placera allt direkt, men jag hade för mitt psykes skull slagit ut den på typ ett halvår. Skulle rekommendera en globalfond till 100%, alternativt:
Om du är lugn och har is i magen så skulle jag köra in allt på en gång. Då kan pengarna jobba som mest!
Ditt portföljförslag ser helt okej ut tycker jag. Dock personligen för mycket Sverige för min egna smak. Sverige är ju trots allt bara 1% av globala marknaden. Jag gillar @HenkeK förslag bättre. Då får du även med tillväxtmarknader.
Svenska kronan är svag för tillfället och därför kan det vara klokt att ha SEK just nu. Avanza Sverige innehåller även små och medelstora bolag vilket är de som förmodligen kommer att gå bäst när det vänder.
Global har innehav i annat än SEK vilket dämpar fallet i orostider eftersom de större valutorna ofta går bättre då.
Jag skulle nog köpa in mig i tre eller fyra omgångar. Men bara om priset är högre än vid senaste köpet. Detta för att du då handlar när trenden är uppåt.
Jag ska köpa för en större summa snart och det kommer bli Plus Allabolag Sverige. Med tanke på den svaga kronan.
Det lutar nog att jag köper för halva summan direkt och sedan resten månadsvis under ett år. Om det kommer ett ras köper jag för allt jag har kvar vid det tillfället.
Jag köpte in mig på börsen med en större summa i december och januari och från feb lagt in kring 100k per månad.
Tyvärr har det i princip gått ner hela tiden sen första köpet i december, vilket är tråkigt men samtidigt är jag glad att jag inte la in allt i december.
Just nu är min tanke att fortsätta med runt 100k per månad kanske ett år till.
Skulle börserna tappa 20-30% till får jag omvärdera takten.
Stort tack för alla svar, grymt
Har nog inte blivit mycket klokare men intressant med alla olika tankescenarion.
Det blev inget köp idag, kommer lägga ordern imorgon högst troligen. Lutar åt att dela upp på två omgångar, och behålla min ursprungliga plan med 70/30. Tror också Sverige är väldigt billigt nu.
Dock fortsätter mitt vanliga månadssparande i Avanza Global och Avanza Sverige, men där är fördelningen 90/10. Så den globala breda fonden kommer vara den stora posten på lång sikt. Men jag tror, och hoppas, att lite extra Sverige på detta ”större” en(två)gångsköp kommer löna sig nu.
Kan man öronmärka dessa 100k på något sätt i Avanzas plattform? Hade varit roligt och följa just denna insättningen.