Jag skulle gärna vilja höra hur ni hade resonerat i min situation.
Jag har redan ett investerat kapital på cirka 2 miljoner, fördelat mellan 50% enskilda aktier som Saab, Swedbank och Investor samt 50% några fonder, bland annat en Europafond.
Nu har jag ytterligare 2 miljoner som jag vill investera, med en placeringshorisont på 5–10 år.
Hur hade ni gjort?
Hade ni fortsatt köpa mer av det jag redan äger eller satsat på något helt annat? Vilka?
Jag funderar också på om det kan vara en bra idé att placera en del av kapitalet i bankaktier, till exempel Swedbank eller Handelsbanken, för att få utdelning. Tycker ni att det är en klok strategi, eller hade ni prioriterat breda indexfonder eller andra investeringar i stället?
Hur stor del hade ni placerat i enskilda aktier jämfört med fonder?
Hade ni investerat hela beloppet direkt eller spridit ut investeringarna över tid?
… så är det inte säkert du ska ha allt i aktier. Då bör du ha minimum 10 års horisont och då pratar vi globalt index med hög diversifiering
För enskilda aktier där företagsrisken är hög, så man kan behöva vänta väldigt länge för att realisera tänkt värde, så brukar jag säga absolut minimum 20 års horisont även för sk trygga innehav
För 5-10 år så skulle jag snarare säga en traditionell 60/40 portfölj
40% obligationsfond tex Storebrand Obligation eller AMF Lång
50% global indexfond
10% Sverige index
Allt beror så klart på din risk vilja och hur säkert det är att du behöver pengarna om 5-10 år och hur illa konsekvenserna blir om du inte fått någon avkastning eller tom gått back
Nu kommer vi väl landa i en “köp indexfond”, men ingen vet ju vad ett företag kommer syssla med om 20 år (inte ens de flesta företag själva) så då handlar man ju på rent lotto. Ska man handla enskilda aktier borde väl snarare horisonten vara överblickbar och därmed kortare.
håller med. Nästan alla som “håller på med aktier” och berättar om det, tror att de slår index, men forskning (dvs insamlande och analys av stora mängder data över tid i dettafall, inget lab, inga politiska agendor ?) visar att ju länge tid, desto färre aktier, eller ens fonder slår index så ska du spekulera i att du vet något eller köra på “hur tur” skall nog horizonten snarare vara kortare.
Well, jag har en del aktier som jag haft i mer än 20 år och de gör väldigt mycket samma sak, och har gjort bra mycket längre än så
Tanken med min kommentar är mer på tidshorisonten, inte innehaven. Kapitalet man sätter i enskilda aktier behöver vara på ännu längre sikt än diversifierade fonder. Om än att man kanske byter innehaven under tiden.
Sen går det ju ändå inte att prata enskilda aktier här men jag tycker det var rimligt att påpeka det orimliga att äga enskilda akter på så pass kort tidsperiod som TS gör. IMHO
Om indexfonder är det bästa valet på lång sikt, hur tänker ni kring värderingarna just nu? Är det fortfarande ett bra läge att köpa en global indexfond, eller tycker ni att marknaden är för högt värderad och att det är bättre att avvakta?
En regel som jag har utgått från är att sätta 10% i aktiefonder/aktier per år kvar till uttag, och vikta om varje år. Dvs. 10 år eller mer = 100% aktiefonder, 8 år = 80% aktiefonder, 4 år = 40% aktiefonder. En sån modell kanske kan vara något?
Jag hade köpt in mig över en längre tidsperiod (trots att det är statistiskt bäst att köpa direkt). Det är trots allt 50% av ditt totala kapital, och tidshorisonten är inte så lång.