Synpunkter på min privatekonomi

Hejsan! Jag är 21 år gammal och började min resa på börsen för ungefär 16 månader sedan. Investerade i början allt mitt kapital i 2 indexfonder.

*Spiltan aktiefond investmentbolag
*Länsförsäkring global indexnära

Investera ungefär 90% av pengarna från mitt sparkonto in på dessa fonder. Men har nu dem senaste månaderna gått över mer på Aktier (företags lotter)

60% på ovanstående fonder, resterande 40% på Aktier.

Mina Aktier

*investor
*Teladoc Health INC
*Square INC
*Tesla
*Amazon

Jag tänker att indexfondernas sparhorisont är 3-5 år framåt. Aktiernas sparhorisont däremot ser jag mer mot det två siffriga, säg 10 år +

Vad har du / ni för syn på detta?

mvh!

Pengar som du ska ha om 3 år bör inte ligga på börsen.

F.ö tycker jag att du bör lägga till ett tillgångslag med låg korrelation till börsen t.ex räntor, guld eller andra råvaror. I dagens ränteläge är främst guld och silver vad jag själv föredrar.

Aktierna har jag ingen större insikt i, men efter en snabbkoll kan jag gissa att de inte är särskilt diversifierade.

Generellt skulle jag bjuda in dig till att lära dig mer och djupdyka i hur du minskar din risk och ökar din riskjusterade avkastning. Finns mycket bra material här på bloggen!

Som Fredrik redan har varit inne på så passar inte en portfölj av 2 aktiefonder en sparhorisont på 3-5år, det är inte mindre risk i aktiefonder än om du själv skulle investera i en större mängd aktier, för det är just det en aktiefond är, en kasse med aktier.

Så en sparhorisont för 3-5år så bör du blanda in andra tillgångsslag som räntor/sparkonto eller en råvara som t.ex guld för att vara mer mot ett “värdebevarande” än “värdeskapande”, detta då det är stor risk att försöka vara en “värdeskapare” på 3-5 år utan att riskera att förlora pengar.

Kolla in portföljmodellen “Nybörjarportföljen” som Jan har tagit fram!

Sedan har jag inga åsikter om valet av aktier, förutom att det är en väldigt koncentrerad portfölj i form av antal bolag som ingår i den.