Min egna nybörjar portfölj

Har försökt byggt upp min egna försiktiga portfölj här nu ett tag.
Vad tycker ni som har järnkoll? (var snäll nu) :slight_smile:

|Dina aktiefonder||
|—|—|
|Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1|4,00%|
|Länsförsäkringar Global Indexnära|30,00%|
|Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära|4,00%|
|PLUS Allabolag Sverige|4,50%|

|Dina Aktier||
|Axfood|2,00%|
|Embracer Group|2,00%|
|Actic|1,00%|

|Dina Investmentbolag||
|Investor B |5,00%|
|Kinnevik|5,00%|

|Dina räntefonder||
|AMF Räntefond Mix|17,50%|
|Kontanter som saldo på kontot / Bankkonto med insättningsgaranti|17,50%|
|Xetra Gold|7,50%|

Aktier 57,5%
Räntor 42.5%

Finns ingen som har hjärnkoll då det är omöjligt att säga vad som händer i framtiden. Jag gör det dock enkelt för mig och sparar 90% i en global indexfond och 10% på sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Sparhorisont på 20 år. Om det är rätt val eller fel, kan bara framtiden säga.

Förstår hur du tänker. Syften med det här är att vara försiktig och tänka kort sikt. Annars hade jag nog också gått all in på en global fond. Men känner jag vill “leka” lite

Varför “Dina” och inte “Mina”? Eller jag menar, det är ju inte mina utan dina, men du fattar vad jag menar…

Sorry, störtseg i hjärnan efter dagens jobb, så det där skrattade jag gott åt för mig själv :crazy_face:

Men till frågan, svårt att säga utan att veta din situation. Men bra blandning av billiga fonder spritt i världen. Det gillar jag då man kan sälja av vad som ligger högt i cykeln om man behöver pengar och man slipper ha all motpartsrisk koncentrerat i en fond om något skulle gå fel där (bluff, scam, hack, eller värst av allt: inkompetens)

1 gillning

Vad är kort sikt för dig?

Jag resonerar som så att om man ska spara till något som ligger 0-3 år fram i tiden så är det 100% sparkonto med ränta och insättningsgaranti som gäller.

Vid sparande längre än så läggs 10% per år på en global indexfond.

Så om jag t.ex. ska spara på 7 års sikt, sparar jag 70% i en global indexfond och resterande 30% i kontanter på ett bankkonto med insättningsgaranti och ränta.

Planen är väl 3-5 år med denna portfölj. Vill ha en stabil horisont.

Tack för god synvinkel. Jag försöker hålla 50-60% för att vikta lite mer risk på min plan på 3-5 år iaf. Vet att risken är hög på kort sikt men det är nog lite av planen.

Vill bara höra synpunkter på val av aktier/fonder. :slight_smile: