Portfölj Nybörjare

Hej,

Jag har ett belopp på ca 100 000 som jag tänkte placera i fonder, och jag tänkte sprida ut beloppet på 1 år.

Helt ärligt så vet jag inte när jag tänkte plocka ut pengarna men jag känner inte heller att det kommer vara inom närmsta tiden, jag har alltså tiden på min sida, jag är 25 år.

Min tanke är att fördela portföljen 90/10 Aktiefonder/Räntefonder.

Aktiefonder:

• 10% SEB Sverige Indexfond
  • 15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • 40% SPP Global Plus A
  • 10% TIN Ny Teknik A
  • 10% Avanza Emerging Markets
  • 5% AMF Aktiefond Småbolag
Räntefonder:
  • 5% AMF Räntefond Mix
  • 5% AMF Räntefond Lång
Min åsikt är att jag har fått till en ok spridning samt låga avgifter, förutom TIN som är dyrare men jag tror på en digital framtid där av detta val (kan såklart vara helt fel men något jag tror på).

Vad anser ni om denna fördelning, vad har ni för åsikter generellt? Jag förstår att det kan vara svårt att bedöma detta då min tidshorisont inte är spikad, men som jag tidigare sa så tror jag inte att jag kommer plocka ut pengarna inom kort.

Tack på förhand.

Hej!

Svårt när du inte vet tidshorisont på ditt sparande, men du kanske skulle kolla in “Fyra Hinkar Strategin” för att bygga upp en ekonomi som kan hjälpa dig att strukturera upp den på lång sikt.

Ser bra ut med portföljen iaf, enda jag kanske hade ändrat va att antingen ha AMF Räntefond lång och kort eller 10% i Mix bara, detta för att du får både långa och korta i mixen och då blir egentligen den långa överflödig?

Tack för din feedback.

Angående räntefonderna så är Mix globala och Lång endast svenska obligationer.

Detta kanske inte spela någon roll när det gäller räntefonder?

Spelar väl lite roll men skulle mer fokusera fördelning på långa och korta.

Jag tycker det ser ut som en bra fördelning. Finns ju globala indexfonder som är lite billigare än spp i detta fall som kan vara ett alternativ. Du vet dock inte hur länge du kan hålla dig ifrån dessa pengar vilket gör det lite knepigt. Jag tycker steg ett ska vara att ta fram ett tidsperspektiv och en strategi generellt. Det är givetvis svårt att veta när/om man vill skaffa boende, familj osv osv. Vissa av oss kan spara ihop 100 000 relativt fort medans det för vissa tar betydligt längre tid. Därför tycker jag att det är viktigt att det man stoppar in i börsen är inget som man kommer vara beroende av inom de närmsta 10 åren. Lägg bara in pengar du har råd att förlora. Om 100 000 är väldigt mycket för dig så skulle du kanske kunna gå in med 50 000 först och lägga 50 000 på ett sparkonto och sedan börja månadsspara…

Det viktigaste är att ha en plan :slight_smile: lycka till!