Analysera min nybörjarportfölj

Hej!
Jag är helt ny inom detta med fondsparande. Kom först igång med hjälp av en vän och har sedan försökt lära mig lite på olika hemsidor och forum. Har således inte mycket kunskap om ämnet.

Har läst en del om 60/40 portföljen som jag tror kommer passa mig med en sparhorisont på 5-10 år. Försökt följa många av råden som står här Nybörjarportföljen | En klassisk balanserad fondportfölj men fördelat pengarna över fler antal fonder. Har nu investerat 15 000 till att börja med och min portfölj ser ut så här:

AMF aktiefond global - 10% (1500 kr)
AMF räntefond mix - 15% (2250 kr)
Avanza global - 10% (1500 kr)
Handelsbanken GI småbolag ind cri A1 SEK - 5% (750 kr)
Länsförsäkringar fastighetsfond A - 10% (1500 kr)
Länsförsäkringar global indexnära - 10% (1500 kr)
Länsförsäkringar tillväxtmrkd idxnära A - 10% (1500 kr)
PLUS allabolag Sverige index - 3,33% (500 kr)
Spiltan aktiefond investmentbolag - 3,33% (500 kr)
Swedbank robur småbolagsfond Sverige A - 3,33% (500 kr)

Kan tillägga att 20% av mitt sparande finns på ett sparkonto och således inte i fonder. Tänker sedan att jag ska månadsspara 4000-5000 kr.

Har försökt blanda mellan globala storfonder, Sverige, tillväxtmarknad, räntefond o.s.v, men vet inte om det här är en vettig fördelning eller inte. Skulle verkligen uppskatta er feedback om någon orkar. Tack på förhand! :slightly_smiling_face:

Tänk i fondkategorier i stället för enskilda fonder:
Globalfonder
Småbolagsfonder
Fastighetsfonder
Investmentsbolagfonder

Det räcker med en fond i varje kategori. Fundera på vilken procentsats som du ska lägga i varje kategori.

Här ett förslag bland många andra:
70 % globalfonder tex Länsförsäkringar indexnära
10 % småbolagsfonder, tex Swedbank robur småbolag Sverige
10 % fastighetsfonder, tex Länsförsäkringar fastighetsfond A
10 % investmentbolagfonder, tex Spiltan aktiefond investmentbolag

Skippa räntefonden.

Vill du ta högre risk så minskar du globalfonden och ökar de övriga kategorierna,

Väljer du en massa fonder så bygger du en indexfond och då kan du lika gärna välja 100 % i en globalfond.

1 gillning

Om det är nybörjarportföljen du vill efterlikna så har du gjort det onödigt krångligt för dig själv tycker jag med så många olika fonder inom samma kategorier och dessutom blanda in branschfonder. Sådan hör Lekhinken till tycker jag istället.

Vill du ha en bred och billig och enkel nybörjarportfölj så är det ju i grund och botten en 60/40-portfölj.
60% placerat i aktiefonder
40% placerat på sparkonto och/eller räntefonder.

Förslag:
60% aktier enligt följande:
40% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknader indexnära
5% Plus allabolag Sverige Index
5% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek

De 40% som ska vara i räntor kan du placera på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti. Helst med lite ränta. Alternativt kan du dela upp det och ha 20% sparkonto och 20% AMf räntefond mix. Vill du bara ha räntefonder i räntedelen så kan du t.ex köra 40% amf mix eller 20% amf mix och 20% amf lång.

1 gillning

Hej!
Tack båda två för så snabb feedback. Det stämmer säkert att jag har gjort det för komplicerat för mig själv. Det blev nog så då jag läst någonstans på Avanza att de rekommenderar att man har minst 7 fonder på flera olika marknader, köpa flera olika globalfonder o.s.v. Men det håller ni alltså inte med om?

Nej det håller jag inte med om. Att ha en massa fonder bara för att verkar onödigt enligt mig. Satsa istället på bra, breda och billiga fonder i de kategorierna som är viktigast.