Råd gällande portfölj

Hej,

Är ny här och har bestämt mig för att bli mer insatt i mitt sparande. Har haft sparande i fonder ca 7 år, men vill ha en mer klar strategi. I dagsläget känns det som jag har flera fonder som riktar sig mot samma bolag och marknader.
Från början var tanken att detta sparande skulle bli kontantinsats för lägenhet, men då jag bor hyfsat centralt i en hyresrätt med ok hyra ser jag detta sparande på minst 15-20 år framåt istället.

Tänker jag fel om jag vill justera portföljen till tre fonder? 60-70% i global, resterande på tillväxt och Sverige? Sälja storebrand Global och lägga in på Avanza Global. Sälja Spiltan fonderna och lägga in på Avanza Zero som är billigare och komplettera med en fond mot tillväxtmarknader?
Jag månadssparar 2500-4000kr per månad samt får årlig bonus på 20-30.000kr som också går in på sparandet.

Hej!

Du har absolut möjlighet att förenkla och minska antalet fonder. Som jag ser det kan du antingen göra som du är inne på - majoriteten i Avanza Global och komplettera med tillväxtmarknadsfond (t ex Avanza emerging markets) och sverigefond.

Andra alternativet är att lägga majoriteten i Storebrand Global All Countries och komplettera med en sverigefond. Storebrand Global All Countries innehåller redan tillväxtmarknader. Du klarar dig med två fonder i så fall.

Alternativ 1 har lägre avgift än alternativ 2 medan alternativ 2 enbart har två fonder.

Eftersom du verkar vilja tilta lite extra mot Sverige, hade jag personligen valt en bredare fond än Avanza Zero. Plus Allabolag Sverige Index tycker jag är att föredra då den innehåller betydligt fler bolag.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker du är inne på rätt spår!
I din Storebrand fond så ingår tillväxtmarknader, men det blir aningen billigare att ha en globalfond som exkluderar tillväxt och sedan en separat tillväxtmarknadsfond.

Vad det gäller Sverigefond hade jag däremot satsat på tex Plus allabolag Sverige. Avanza Zero är gratis ja, men mycket smalare (bara 30 bolag om jag minns rätt).
(Rimma hann före)

2 gillningar

Tack för input från er båda! Det uppskattas. Då är jag inte helt fel ute. Ska kolla på de olika alternativen och eventuellt möblera om i portföljen :+1:t2:

1 gillning

Det är ganska vanligt.