Tre fonder för framtiden

Tjena forumet.
Jag är 37 år gammal och börjar spara i fonder på riktigt för ca två år sedan. Jag har haft ett intresse för aktier i 10 år och älskar att läsa om företag och hur aktiekurserna går.

Jag har “enkel” portfölj med tre fonder på Avanza. Jag har tänkt spara i minst tjugo år. Jag gjorde en insättning på 50k vid start och fyller på ca 2k i månaden.

Jag vill gärna veta er syn på min fonder nedan. Jag förstår att det inte finns facit hur man ska göra men kommentera gärna. Hade ni ändrat % något?

AMF Aktiefond Nordamerika 55%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%
Spiltan Småbolag 15%

Jag har valt USA och Sverige som “mina marknader” då jag inte har något intresse för Europa/Asien.

1 gillning

Hej!

Enkelhet har många fördelar. :+1: Du har hög andel aktiefonder vilket är rimligt med så lång sparhorisont. Om du kan hålla din portfölj i ur och skur är det inte omöjligt att det blir bra resultat i slutändan.

Dock har jag några funderingar eftersom du efterfrågar återkoppling:

1. Du exkluderar Europa och Asien helt. Hur ser din beslutsprocess ut gällande detta?

2. Du överviktar Sverige rejält jämfört med dess marknadsvikt på 1%. En del i forumet ligger runt 10- 20% . Lysa ligger på 20%. Hur går dina funderingar kring dina 45%?

3. Spiltan Småbolag har 1,57% i total avgift på Avanza. En fonds avgift är en av de få aspekter vi känner till som kommer att påverka avkastningen framgent. Det finns flera svenska småbolagsfonder med betydligt lägre avgifter. Hur har du kommit fram till valet av denna fond?

Om jag hade haft 100% aktiefonder, så hade jag haft mindre andel Sverige och jag hade inkluderat åtminstone Europa i portföljen (t.ex. via global indexfond). Jag hade haft max 10-20% Sverige och resterande globalt.

2 gillningar