Hej!
Är 22 år gammal och har jobbat ett par då jag ej bestämt mig för vad jag vill plugga. Har ca 130 000kr på ett vanligt bankkonto varav jag tänkt placera 100k på börsen. Tänker långtidssparande, minst 10 år. Återstående 30k som buffert ifall det skulle behövas.
Jag har valt att i första hand fokusera på fonder då jag inte är tillräckligt insatt i marknaden för att handla aktier.
Hade tänkt placera 60% i en global indexfond, 20% Sverige, och 15-20% Asien/tillväxtmarknad. Tror starkt på Asien och deras utveckling. Möjligen 5% i någon branschfond.
Hade tänkt mig följande:
60% Avanza Global
10% SEB Sverige Indexnära / 10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Avanza Emerging Markets / 10% Swedbank Robur Access Asien
Ifall jag väljer någon branschfond också tänkte jag minska asienfonderna med 5% och placera i den istället.
Min fråga är anser ni att det är onödigt att köra två fonder var på Sverige och Asien istället för bara en var? Jag äger redan Spiltan investment men tänkte att det kunde vara bra att fördela sverige på två fonder, och inte bara investmentbolag. Detsamma gäller för Asien där jag redan äger Avanza Emerging Markets men har blivit nyfiken på Swedbank Robur Access Asien.
Gällande Asien så har ju Avanza EM en större spridning än Swedbank RA Asien då den innefattar ca 80% asien och 20% i andra tilväxtmarknader som t.ex Latinamerika och Brasilien. Egentligen tror jag stort på Asien så hade kunnat tänka mig köra 20% i bara Swedbank Robur, men det kanske är dumt?
Min fråga är tycker ni jag gör mer besvär än jag behöver när jag kör två fonder var på Sverige/Asien eller ser det ok ut? Tips på förbättringar?
Tacksam för åsikter ![]()